به گزارش پارس به نقل از  ایسنا، این داستان کمدی، تراژدی تنها منحصر به این گروه نبوده است، همچنانکه سال هاست اهالی تئاتر با مشکل تبلیغات نمایش هایشان مواجه هستند، مشکلی که در سالن های دولتی همواره نمود بیشتری داشته است. در چنین شرایطی داشتن چند بیلبورد تبلیغاتی مناسب در سطح شهر از آرزوهای گروه های نمایشی است، آرزویی که با عدم تفاهم مرکز هنرهای نمایشی و شهرداری در دوره های مختلف برآورده نشده است و صدا و سیما هم که به اعتقاد بسیاری از هنرمندان تئاتر در حوزه تبلیغاتش رویکرد مادی و بازاری دارد، قدمی برای تبلیغات تئاتر بر نمی دارد. چرا که تئاتری ها قادر به پرداخت هزینه های سنگین تبلیغات در تلویزیون نیستند.

در این شرایط تئاتر آزاد است که توانسته با فروش بالایی که از گیشه بدست می آورد، تبلیغات نسبتا مناسبی را برای خود فراهم کند و در مکان های مختلف شهر حتی مترو از این تبلیغات استفاده می کند.

خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، به سراغ تعدادی از هنرمندان و کارگردان هایی که اخیرا نمایشی به صحنه داشته اند، رفته است و درباره ی تبلیغات محیطی نمایش ها پرس وجو کرده است.

یعقوبی: از طریق فضای مجازی، تبلیغات خوبی برای تئاتر صورت می گیرد

محمد یعقوبی کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر با اشاره به بعضی راهکارها برای تبلیغ نمایش ها به ایسنا گفت: مطمئنا تبلیغات در فروش یک اثر نمایشی تاثیر زیادی دارد و امروز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نقش موثری را در تبلیغات نمایش ها ایفا می کنند، اتفاقی که برای نمایش « برهان» کاملا ملموس بود و از طریق فضای مجازی تبلیغات خوبی برای آن صورت گرفت.

او در عین حال گفت: البته در بسیاری از شهرهای دنیا، شهرداری بیلبوردهایی را برای تبلیغات تئاتر در نظر می گیرند و این حداقل کاری است که شهرداری می تواند برای تئاتر انجام دهند که در اینجا چنین چیزی را نمی بینیم.

یعقوبی ادامه داد: در چنین شرایطی که برای تبلیغات تئاتر مشکلات زیادی وجود دارد، شبکه های اجتماعی نقش مهمی دارند که امیدوارم رئیس جمهور آینده به جای منع آنها جلوی سوء استفاده را بگیرد، چرا که ممنوعیت شبکه های اجتماعی تاثیرات منفی خواهد داشت.

فرهاد نقدعلی که نمایش « خیر نبینی سعیده» را در تماشاخانه « پارین» به صحنه برد به ایسنا گفت: برای نمایش « خیر نبینی سعیده» با وجود تلاش های زیادی که انجام دادیم، تبلیغات خیلی محدودی داشتیم و توانستیم بیشتر از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کارمان استفاده کنیم.

او افزود: استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر بسیار محدود است و در صدا و سیما هم امکان تبلیغ نمایش ها وجود ندارد، در سطح شهر هم به جزء تعدادی کتاب فروشی ها و کافی شاب ها امکانی برای تبلیغ وجود ندارد.

این کارگردان با اشاره به استفاده هنرمندان تئاتر از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ آثارشان در شرایطی که امکانات دیگر وجود ندارد مطرح کرد: شبکه های اجتماعی هم به هر حال حیطه خود هنرمندان است و همه مردم به آن دسترسی ندارند، برای همین این نوع تبلیغات هم محدودیت خود را دارد.

نیک آبادی: هزینه ی تبلیغات خیلی بالا رفته است

میلاد نیک آبادی که نمایش « رابینسون کروزوئه» را در تالار « قشقایی» تئاتر شهر به صحنه برد، اظهار کرد: مطمئنا گروه های نمایشی برای داشتن نمایش موفق، به تبلیغات مناسب نیاز دارند و تماشاگران نمایش ها به واسطه این تبلیغات افزایش پیدا می کنند.

او درباره چگونگی تبلیغ نمایش اش توضیح داد: تاحدودی توانستیم برای نمایش مان تبلیغاتی انجام دهیم، پوسترها را پخش کردیم و خبررسانی را انجام دادیم، اما به طور کلی هزینه تبلیغات خیلی بالا رفته است و هزینه پوسترها در کتاب فروشی ها و جاهای دیگری که آن ها پخش می کنیم بسیار زیاد است.

این کارگردان با اشاره به اینکه مشکل تبلیغات نمایش ها باید در سطح مدیریتی حل شود عنوان کرد: مرکز هنرهای نمایش تمایل لازم را با نهادهای دیگر ندارد. مرکز می تواند تفاهم نامه ای با شهرداری داشته باشد و چند مکان را برای تبلیغات اجاره کند و اگر می خواهد هزینه هایش را هم از گروه های نمایشی کسر کند.

نیک آبادی ادامه داد: این مساله باید در سطح مدیریتی حل شود. باید برای سالن های مختلف تبلیغات تعریف شود. مثلا اینکه فلان سالن می تواند ۱۰ بیلبورد داشته باشد. همچنین صدا و سیما هم می تواند نقشی مهمی در تبلیغات تئاتر داشته باشد. قبلا تنها یک برنامه تحت عنوان « مجله تئاتر» از تلویزیون پخش می شد که آن هم تعطیل شد، متاسفانه تئاتر به خاطر ضعف مالی که دارد نمی تواند از تبلیغات تلویزیون استفاده کند.

او افزود: اگر این مشکل در سطح مدیریتی حل شود، دیگر شاهد تبلیغات منفی که امروز وجود دارد نخواهیم بود. من اس ام اسی را برای یکی از نمایش های تئاتر شهر دیدم که فلان نمایش را ببینید و یک دل سیر بخندید! اینگونه تبلیغات واقعا به تئاتر لطمه می زند، ما نباید به هر طریقی به دنبال کشاندن تماشاچی به سالن باشیم، باید نظارتی بر این تبلیغات وجود داشته باشد که وجه هنری تئاتر حفظ شود.

نیک آبادی درباره اینکه در تبلیغات، فضای مجازی چقدر تاثیرگذار است، گفت: تبلیغات در فضای مجازی تاثیرگذار است. کارکرد خوبی دارد و کم هزینه است اما فراگیر نیست.

پشت کوهی: تبلیغات در تئاتر متولی خاصی ندارد

ابراهیم پشت کوهی که در حال اجرای نمایش « مثل آب برای شکلات» در تالار « چهارسو» تئاترشهر است به ایسنا گفت: تبلیغات در تئاتر متولی خاصی ندارد و این خود گروه های نمایشی هستند که پیگیر تبلیغات کارشان می شوند و همین باعث می شود قدرت مانور تبلیغات تئاتر کم بشود و با این سیستم تبلیغات امکان فراگیر شدن تئاتر وجود ندارد، در حالیکه در خیلی کشورها، شهرداری قسمت زیادی از تبلیغات گروه های تئاتر را برعهده دارند.

او افزود: مرکز هنرهای نمایشی و شهرداری باید به یک تفاهمی برسند و بخشی از این تبلیغات را برای کالاهای فرهنگی انجام بدهند. مردم هر روز درگیر با تبلیغات کالاهای مصرفی هستند، امروز سطح شهر فاقد چشم انداز فرهنگی هنری است و ضرورت تبلیغ برای کالاهای فرهنگی احساس نشده است مطمئنا تبلیغات برای کالاهای فرهنگی باعث ایجاد امنیت روانی در جامعه می شود.

این کارگردان درباره تبلیغات تئاتر در فضای مجازی افزود: فضای مجازی می تواند تاثیرگذار باشد اما قشر عامه مردم خیلی با فضای مجازی ارتباط ندارند و قشر تحصیل کرده جامعه بیشتر به سراغ فضای مجازی می رود.

پشت کوهی اضافه کرد: البته نقش تلویزیون هم در تبلیغات قطعا مهم است اما تلویزیون در حوزه تبلیغات رویکردش بازاری است و تئاتری ها نمی توانند برای تبلیغات، کارهایشان از آن استفاده کند.

کرمی: متاسفانه تئاتر از امکانات تبلیغاتی کاملا بی بهره است

شهرام کرمی معتقد است، ضرورت حمایت از تئاتر به عنوان هنری که می تواند به فرهنگ جامعه کمک کند از سوی نهادهای مختلف شکل نگرفته است.

این کارگردان و مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان اداره ی کل هنری های نمایشی، درباره ضرورت تبلیغات برای تئاتر به ایسنا گفت: مسلما تبلیغات در رونق اجرای تئاتر موثر است، نمایش هایی هستند که به دلیل کیفیت خوب شان و یا اطلاع رسانی خود هنرمندان اثر موفق شده اند. اما کارهایی هم داشته ایم مثل نمایش آقای حداد که تبلیغات شهری در موفقیت نمایش اش بسیار تأثیرگذار بود.

او افزود: متاسفانه تئاتر از امکانات تبلیغاتی کاملا بی بهره است، برخلاف سینما که شرکت های مختلف برای تبلیغات آن وارد می شوند. یک زمانی از طرف معاونت هنری مطرح شد که به جای کمک هزینه به گروه های تئاتر امکانات تبلیغات شهری داده شود و من شک ندارم اگر این طرح اجرایی می شد می توانست دو، سه برابر بازگشت هزینه داشته باشد. اما متاسفانه چنین ایده هایی از طرف مسئولین کمتر توجه شد. به عقیده من ۵۰درصد موفقیت یک اثر نمایشی به کیفیت خود اثر برمی گردد اما ۵۰ درصد دیگر مساله، تبلیغات اثر است.

مدیر تالار « هنر» با تأکید بر اینکه مسئولین هنری باید به سمت تعامل با نهادهای دیگر در زمینه تبلیغات بروند، ادامه داد: در یک نگاه کلان نیاز است که در سطح مدیریت هنری تفاهم نامه هایی با نهادهای دیگر مثل شهرداری و صداوسیما منعقد شود. که به نظر من شرایط آن هم مهیا است، در چند سال گذشته شاهد این بودیم که تیزرهای تبلیغاتی در تلویزیون برای نمایش پخش می شد، اما چنین اقداماتی تداوم نداشت.

کرمی افزود: در حوزه صداوسیما برای تبلیغات همه چیز با نسبت مادی دیده می شود، در حوزه سینما تبلیغات انجام می شود و پولش هم دریافت می شود. اما باید به این مساله توجه داشت که تئاتر هنری است که بودجه ی زیادی ندارد و باید مورد حمایت قرار بگیرد چون در فرهنگ موثر است.

او با اشاره به اصلی ترین مشکل در حوزه تبلیغات تئاتر گفت: شاید عمده ترین مشکل ما در این زمینه این است که نتوانسته ایم نهادهای مربوطه مثل شهرداری، صداوسیما و شرکت های تبلیغی دیگر را توجیه کنیم که تئاتر به عنوان هنر ارزشمندی که در فرهنگ جامعه موثر است، باید مورد حمایت قرار گیرد و این ضرورت که تئاتر نیازمند حمایت است، شکل نگرفت.

کرمی همچنین گفت: در شرایطی که تبلیغات برای تئاتر وجود ندارد خود هنرمندان و گروه های نمایش به سمت تبلیغات در فضای مجازی رفته اند، تا از این طریق بتوانند به مخاطبان اطلاع رسانی کنند.

مرزبان: تئاتر فقیر است

هادی مرزبان هم درباره نبود تبلیغات مناسب برای تئاتر گفت: ضعف تبلیغاتی در تئاتر به خاطر فقر و بی کس بودن این هنر است.

این کارگردان، نویسنده و بازیگر پیشکسوت درباره نبود تبلیغات در تئاتر گفت: تئاتر یک موجود یتیم، بی کس، فقیر است و واقعا کسی برای تئاتر دلش نمی سوزد، اگر هم دلسوزی است، تخصصی نیست.

او افزود: مسئولین باید به مسئله تبلیغات تئاتر توجه کنند، من هادی مرزبان که هیچ وقت نمی روم دنبال تبلیغ کار خودم! ما الان برای یک بیلبورد زدن برای نمایش مان در سطح شهر با مشکلات زیادی مواجه هستیم، باید قانونی در حوزه تبلیغات تئاتر وجود داشته باشد تا براساس آن عمل شود.

مرزبان درباره ی علت اصلی ضعف تبلیغات تئاتر افزود: دلیل اصلی که باعث شده است برای تئاتر تبلیغ نشود، فقیر بودن تئاتر است. تئاتر خودش چیزی ندارد که بخواهند از آن چیزی هم بکنند. امروز می بینیم که در تئاترهای آزاد که کارهایشان فروش بالایی دارد تبلیغات خوبی صورت می گیرد و این فروش بالای کارهایشان به خاطر تبلیغات است.

این کارگردان در پایان درباره ی تبلیغات تئاتر در فضای مجازی به ایسنا گفت: تبلیغات در فضای مجازی نمی تواند آنچنان مؤثر باشد، چرا که هر چقدر هم در فضای مجازی تبلیغ شود باز هم کم است اما به هر حال بچه های تئاتر با وجود این مشکلات خودشان برای کارهایشان تبلیغ می کنند.