به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در سلسله گفت وگویی با جامعه شناسان و صاحبنظران بار دیگر با پرداختن به مفهوم « سبک زندگی» که در قالب ۲۰ پرسش مهم از سوی معظم له مطرح شد، به آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه می پردازد.

رییس مرکز امور زنان درباره « مصرف گرایی و سبک زندگی» ، گفت: لازم است فرهنگ سازی لازم نسبت به مصرف تولیدات داخلی انجام شود، چرا که این کار به افزایش اشتغال و وابستگی کمتر به کشورهای خارجی منجر می شود.

مریم مجتهدزاده در گفت وگو با خبرنگار سرویس « زنان» ایسنا، افزود: در برخی خانواده ها به اشتباه تصور می شود که همه اجناس خارجی کیفیت بهتری از اجناس ایرانی دارند، این در حالیست که برخی اجناس داخلی در کشورهای خارجی از مشتریان زیادی برخوردار هستند و این امر نشان دهنده کیفیت بالای جنس های ایرانی است.

وی در زمینه اقدامات مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در حوزه اصلاح الگوی مصرف، اظهارکرد: در سال ۹۰ کتاب اصلاح الگوی مصرف را منتشر کردیم که در این کتاب به ضرورت ایجاد اشتغال توجه شد و یکی از نکات مطرح شده در این کتاب، ضرورت فرهنگ سازی در خانواده ها در جهت استفاده از تولیدات ملی است.

رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به شرکت ایران در سومین اجلاس وزرای امور زنان، افزود: یکی از موضوعات مورد نظر ما زن، اقتصاد و خانواده بود و در بیانیه خود به اصلاح الگوی مصرف پرداختیم چون لازم است همه کشورهای اسلامی در جهت خودکفایی و استقلال گام بردارند و در این جهت نیز بسته های اجرایی را تعریف و حدود ۴۰ پیشنهاد را برای اصلاح الگوی مصرف کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی مطرح کردیم.

مجتهدزاده درباره اقدامات دیگر مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در زمینه سبک زندگی گفت: در این مرکز به سبک زندگی در قالب طرح رحمت دانشجویی، دانش آموزی و زنان خانه دار و طرح مطلع مهر پرداختیم و تفاهم نامه ای با دستگاه های مختلف در سال های ۸۹ و ۹۰ در زمینه اصلاح الگوی مصرف منعقد شده است.

وی اضافه کرد: پس ازبرگزاری سومین نشست اندیشه های راهبردی مقام معظم رهبری با حضور زنان در ۱۴ دی ماه سال ۹۰، دبیرخانه اندیشه های راهبردی را در مرکز امور زنان تشکیل شد و ۲۸ دی ماه همان سال همایشی را با حضور افراد صاحبنظر در حوزه زنان و خانواده درباره سبک زندگی برگزار کردیم.

مجتهدزاده در ادامه گفت: پنج همایش سراسری نیز در دانشگاه های استان های مختلف کشور مانند سیستان و بلوچستان، یزد، آذربایجان غربی و تهران با کمک نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برپا کردیم که در هر کدام از این استان ها حدود ۴۰۰ مقاله جمع آوری و در قالب ویژه نامه هایی در دانشگاه های مختلف توزیع شد.

فرمایشات رهبری در قالب دو کتاب در زمینه سبک زندگی منتشر شده است

رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: تمام اقدامات مرکز بر اساس راهبردها، اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری انجام می شود و فرمایشات مقام معظم رهبری در قالب دو کتاب در زمینه سبک زندگی منتشر شده است.

وی با اشاره به سیاست ضرورت افزایش جمعیت کشور، اظهار کرد: پس از آنکه مشوق های فرزند آوری در خرداد ماه سال ۹۱ ابلاغ شد، جلسه آبان ماه ستاد ملی زن و خانواده به موضوع فرزندآوری و جمعیت اختصاص یافت و در این زمینه تقسیم کار ملی صورت گرفت که وظیفه دستگاه ها در زمینه افزایش جمعیت مشخص شد. علاوه بر آن برخی از قوانین مربوط به این حوزه را عملیاتی کرده ایم که از جمله آنها می توان به بازنشستگی زنان خانه دار اشاره کرد.

مجتهدزاده در پایان گفت: افزایش مرخصی زایمان زنان از شش ماه به ۹ ماه و مرخصی دو هفته ای پدران را محقق، علاوه بر آن مرخصی تحصیلی زنان باردار و اشتغال منعطف زنان را پیگیری کرده ایم.