به گزارش پارس به نقل از مهر، بهزاد فراهانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با بازی در نقش معاویه در سریال امام علی (ع) شناخت تازه ای از این شخصیت تاریخی پیش روی مخاطب ایرانی گذاشت با بیان خاطراتی از شرایط تولید این سریال تلویزیونی به خبرنگار مهر گفت: یادم هست سال ۱۳۷۳ تولید این سریال تلویزیونی آغاز شد. در آن زمان دستمزد من و مهدی فتحی روی هم ۱۰۰ هزارتومان در ماه نمی رسید.

در شرایط تولید آن روز با حداقل دستمزد کنار هم کار کردیم

وی در ادامه افزود: بنابراین در همان زمان هم بحث مالی مطرح نبود و اگر سریال امام علی (ع) در تلویزیون ماندگار شد به دلیل حُسن نیتی بود که عوامل تولید این کار داشتند و در واقع عشق تک تک افراد به حضرت علی (ع) باعث شد در شرایط تولید آن روز با حداقل دستمزد کنار هم کار کنیم.

این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به این مطلب که نگاه عوامل این سریال یک نگاه معنوی بوده است، گفت: در آن دوران یک نگاه معنوی و دلبستگی ملی به تولید سریال امام علی (ع) حاکم بود و همین نگاه باعث شد تا همه ما عاشقانه و با خلوص نیت به معنای واقعی کار کنیم.

فراهانی درباره دلایل اینکه هیچ سریال تاریخی - مذهبی موفقیت سریال امام علی (ع) را کسب نکرده است، بیان کرد: عدم موفقیت سریال های تلویزیونی تنها معطوف به سریال های تاریخی و مذهبی نمی شود بلکه در حوزه سریال هایی با مضمون اجتماعی و تاریخ معاصر نیز موفقیت چندانی دیده نمی شود. به عنوان مثال تلویزیون در طول این سال ها سریالی چون" هزاردستان" به خود ندیده است.

به توصیه امام خمینی (ره) تلویزیون در جهت تربیت نیروی انسانی حرکت کند

وی بر لزوم اجرایی شدن سخن بنیانگذار انقلاب مبنی بر نقش سازنده رسانه ملی تاکید کرد و گفت: امام خمینی (ره) معتقد بودند که تلویزیون باید دانشگاه باشد و در جهت تربیت نیروی انسانی حرکت کند. در سال های اوایل انقلاب تا اواسط دهه هفتاد این نگاه به رسانه ملی وجود داشت و شاید یکی از دلایل موفقیت سریال هایی که در آن دوران ساخته شد توجه به همین نکته ظریف امام خمینی (ره) بود.

کارگردان تئاتر" موسیو ابراهیم و گلهای قرآنی" در توضیح صحبت های خود گفت: به اعتقاد من شرایط زندگی و تفکر مردم فرق کرده و حتی نگاه و تعریف آدم ها از انسان و انسانیت متفاوت شده است. به همین نسبت شرایط تولید هم در سینما و هم تلویزیون متفاوت شده است. با این اوصاف معتقدم که به دلیل شرایط تولید آن روز، حال و هوای سریال امام علی هم متفاوت بود. نکته دیگر اینکه تهیه کننده هایی که در آن زمان در تلویزیون فعالیت می کردند از تهیه کنندگان ناب سینما و تلویزیون بودند اما در حال حاضر چنین تهیه کنندگانی در تلویزیون کمتر دیده می شوند و اغلب تهیه کنندگان از ارگان های خاص هستند که در رسانه ملی فعالیت می کنند.

بهزاد فراهانی در ادامه افزود: به دلیل وجود همین مشکلات است که متاسفانه درام نویسی در تلویزیون دچار افت کیفی شده و در نتیجه ادبیات تلویزیون تغییر کرده است. مجموع همین عوامل باعث می شود تا شاهد سقوط فرهنگی باشیم سقوطی که متاسفانه تاثیر ملی دارد.

از قضاوت درباره معاویه پرهیز می کنم

بازیگر نقش معاویه در سریال امام علی (ع) در پاسخ به این که سالها از آن دوران می گذرد و با توجه به فاصله گرفتن از این نقش، کاراکتر معاویه را چطور ارزیابی می کند؟ گفت: دو نگاه متفاوت درباره معاویه در تفکر شیعی و سنی وجود دارد. به این معنا که تفکر شیعی معتقد است معاویه مرد پلیدی بوده است که ضربه های بسیاری به حضرت علی (ع) وارد کرده است. از سوی دیگر تفکر سنی معتقد است که معاویه از جمله مردان کاردان دنیای عرب بوده که دروازه های جهان را به سوی دنیای عرب باز کرد.

وی افزود: حال با وجود این دو دیدگاه وقتی قرارست سریال امام علی (ع) در ایران ساخته شود قطعا من به عنوان یک مسلمان شیعه، همان تفکر شیعه درباره تاریخ اسلام را می پذیرم.

با مهدی فتحی در سریال امام (ع) روزگار خوبی را گذراندم

این بازیگر درباره این مطلب که صدای معاویه دوبله نبود و تنها صدای خودش بوده است، گفت: تنها من نبودم که صدای اصلی داشتم. یادم هست مهدی فتحی هم جای خودش صحبت می کرد ضمن اینکه با مهدی فتحی در این سریال روزگار خوبی را گذراندم.

بهزاد فراهانی در پایان صحبت هایش در پاسخ به این که بعد از گذشت این همه سال با کدامیک از همکاران آن دوران در ارتباط هستید؟ گفت: تنها از مهرگان فتحی دختر مهدی فتحی خبر دارم. بعد از درگذشت مهدی فتحی هیچ یک از مسئولان در آن زمان حمایتی از خانواده فتحی نکردند. از همان سال ها با دختر دوست و همکارم آقای فتحی در ارتباط هستیم و شاهد تلاش و موفقیت های او هستم که لیسانسش را دریافت کرده و مشغول کار و زندگی است.