به گزارش پارس به نقل از مهر، ولید دنده بر، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره طرح پزشک مجموعه گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی حج تعدادی از عوامل اجرایی در حج امسال به نفع زائران و کسانی که برای حج ثبت نام کردند تقلیل یافته تا مردم کمتر در صف انتظار حج بایستند.

وی افزود: مرکز پزشکی حج خدمات سلامت را در چهار سطح برگزار می کند که در سطح اول و در طرح پزشک مجموعه مطب هایی در هتل ها به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات به زائرین است.

این مقام مسئول با اشاره به سطح دوم رسیدگی به زائران بیان داشت: اگر زائری نیاز به خدمات گسترده تری داشته باشد، در سطح دوم خدمات دهی به زائران به بیمارستان های پزشکی و پلی کلینیک های اورژانس مرکز پزشکی حج و زیارت منتقل می شود که این بیمارستان ها و مراکز درمانی در مکه، مدینه، عرفات و منا وجود دارد.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره سطح سوم خدمات پزشکی اظهار داشت: در سطح سوم اگر زائری نیاز به درمان تخصصی تر و و طولانی تری داشته باشد، طبق توافق و هماهنگی با مسئولان عربستان زائر به بیمارستان منتقل می شود و در سطح چهارم اگر تشخیص درمان تخصصی تر و طولانی تر از سطح سوم وجود داشته باشد با هماهنگی سازمان حج و زیارت و هواپیمایی کشور زائر از فرودگاه جده به تهران بازگردانده و خدمات نهایی سلامت در ایران به زوار داده می شود.

دنده بر با اشاره به معاینات زائران و ایجاد پوشه های مخصوص اطلاعات پزشکی آنان گفت: پزشکان قبل از سفر حج زائرین را معاینه کرده و نتیجه معاینات خود را در سامانه ثبت می کنند و بر همین اساس اطلاعات هر کدام از زائرین وجود دارد و پزشکان در بیمارستان های عربستان می توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وی افزود: اطلاعات بیمار بر روی کارتی است که سازمان حج و زیارت برای او ایجاد کرده و دارای کد ملی بوده و بارکد زائر نشان دهنده وضعیت وی است.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین درباره استفاده از زائرین پزشک در معالجه و درمان زائران بیان داشت: مرکز پزشکی حج و زیارت آمادگی همکاری با تمامی زائرین پزشک را دارد تا در مواقع بحرانی، غیر قابل تصور و حتی غیر قابل تحمل از آنان استفاده کند و ما آمادگی هرگونه همکاری با زائران پزشک حتی به عنوان رابط سلامت را داریم.