به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه انتقاد و واردشدن فشار به نیروی انتظامی سازنده و اصل آن را خوب می دانیم، گفت: البته این امر نباید از یک حدی بیشتر برود، اما می بینیم که گاهی یک ورزشکاری چاقو می خورد و پس از آن مجلس، نمایندگان و… مطالباتی را مطرح می کنند.

وی با اشاره به ماجرای کشیده شدن چادر از سر یک زن ناهی از منکر، اظهارکرد: امروز نیز این موضوع را مطرح کرده اند که ما در حال حاضر این زمینه تحقیقات خود را انجام می دهیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه طرح چنین مطالباتی سبب می شود که ما مطالبات دیگری را نیز مطرح کنیم، اظهارکرد: به عنوان مثال در طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد، پس از اینکه با فرد خاطی برخورد کرده و وی را شناسایی و دستگیر کردیم، این طرح را نیز به مجلس برده و خواهان تصویب آن شدیم که البته هنوز از مجلس خارج نشده است.

احمدی مقدم با اشاره به ماجرای کهریزک و اظهاراتی که در آن ایام برخی از نمایندگان مجلس نظیر آقایان مطهری، توکلی، کاتوزیان و… از استعفای فرمانده نیروی انتظامی مطرح می کردند نیز گفت: آقای توکلی از دوستان قدیمی ماست و حُسنی که دارد این است که دوست و رفیق هم در چنین مواردی سرش نمی شود.

وی ادامه داد: در آن زمان در دیدارهایی که با آقای کاتوزیان، توکلی و… داشتم، اظهاراتی را مطرح کردیم که در یکی از این دیدارها در مرکز تحقیقات به آقای توکلی نامه های مختلفی را نشان دادم که در آن گزارشاتی را با دست خط خودم از ماجرای کهریزک به مقام معظم رهبری نوشته بودم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در ماجرای کهریزک با تعویض جایگاه موضوع اصلی و فرعی، افرادی که فتنه را به راه انداخته بودند، مطالبه گر شده و ما بدهکار شده بودیم اظهار کرد: خدمت حضرت آقا نیز عرض کردم که اگر فکر می کنند با برکناری من، این موضوع ختم می شود، من را برکنار کنند تا این قائله بخوابد و مطمئن باشند که من دلگیر نخواهم شد.

احمدی مقدم با اشاره به حضورش در منزل جانباختگان کهریزک نیز گفت: من به منزل کسانی که جان خود را در کهریزک از دست داده بودند، رفته و حقایقی را نیز با آنان مطرح کردم که همین حقایق سبب شد که آنان امروز مطالبات خود را این گونه پیگیری کنند.

وی اضافه کرد: به خانواده جانباختگان کهریزک گفتم هر کاری که بخواهند من انجام می دهم، جز اینکه فرزندانشان را به آنان بازگردانم، چرا که چنین کاری را نمی توانستم انجام بدهم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه به خواست خانواده جانباختگان، بنابر این بود که ماجرای دیدارم با آنان رسانه ای نشود، خاطرنشان کرد: این ماجرا رسانه ای نشد تا اینکه خود آنان در دادگاه آن را مطرح کرده و رسانه ای کردند.

احمدی مقدم با اشاره به دیداری که در این خصوص با مقام معظم رهبری داشته است نیز تصریح کرد: پس از دیدار با خانواده جانباختگان کهریزک، به دیدار حضرت آقا رفتیم و ایشان را در جریان امور قرار دادیم که ایشان فرمودند کار خوبی کردید و کاش زودتر می رفتید.

  وی درباره ویژگی پلیس از نگاه خود، اظهارکرد: حرفه ای گرایی و توان درک ماموریت از وظایف مورد انتظار ما از پلیس است، اما وقتی که فرمانده می شوی تنها رسیدگی به پرونده های پلیسی جزو وظایف نمی شود و باید به معیشت و حقوق ماموران و پرسنل نیز توجه شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه باید کاری کنیم که یک مامور پلیس آگاهی بتواند خوب کشف کند و مامور راهور وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و خلبان هواناجا نیز درست پرواز کند، ادامه داد: باید یک فرمانده طوری عمل کند که بتواند درجه دارش را با حقوق ۷۰۰ هزار تومان ۲۰ روز در نقطه صفر مرزی نگه دارد.

احمدی مقدم دغدغه اولش در نیروی انتظامی را سلامت، حقوق و معیشت کارکنانش دانست و گفت: در گذشته شاهد بودیم که چگونه در فیلم های سینمایی نظیر « مومیایی ۳» پلیس را مسخره می کردند و این در حالی است که امروزه تصویر بهتر و مطلوب تری از پلیس ارائه می شود.

به گفته وی، البته آنچه که در گذشته از پلیس ارائه می شد، تصویر مبالغه آمیز از واقعیت های موجود بود.

فرمانده ناجا با اشاره به جایگاه و موقعیت ناجا نیز افزود: فرمانده نیروی انتظامی با دستگاه ها، مسئولان بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس و… در یک سال دیدارهای مختلفی دارد و علاوه بر آن نیز در شوراهای بسیاری عضو است که باید به آن رسیدگی کند.

  فرمانده ناجا همچنین در مورد انتقاد به پلیس در دوران فتنه ۸۸، گفت: یکی از ویژگی های ایام فتنه این است که حق و باطل به شدت با یکدیگر مخلوط می شوند و مانند مه شده و تشخیص مسیر، میسر نیست.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بصیرت به مانند قطب نما در دریای طوفانی است، گفت: پس از فتنه که مقداری آتش ها خوابیده بود، در ماه رمضان هر کجا که دعوت می شدم، همه انتقاد کرده یا سئوال می پرسیدند که آقا چرا خانم پورآقایی و… را کشته ای و آنجا بود که پرونده کشته سازی ها درست شد؛ من مانده بودم که چه کنیم، چرا که روزنامه ها، نمایندگان مجلس و حتی دوستان نزدیک می گفتند که چرا کشته اید، این انصاف نیست.

نمی دانستم ترانه موسوی کیست

احمدی مقدم با بیان اینکه من نمی دانستم « ترانه موسوی» کیست، گفت: من حتی بارها عنوان کردم که جنازه ای با این اسم در اختیار نداریم، اما آنقدر فشارها زیاد شد که یک روز که از خواب بیدار شدم، تفعلی به قرآن زده و آیه « افوز امری الی الله ان الله بصیر بالعباد» آمد که ماجرای داستان یوسف و گرفتارشدن توسط فرعون بود و پس از آمدن این آیه، سکوت کرده و کارها را به خدا سپردم تا اینکه یک روز سردار اشتری، رییس پلیس امنیت ناجا آمد، اما به او گفتم من سکوت می کنم. اما او گفت که خبر خوشی دارد، چرا که عاطفه امامی، سعیده پورآقایی و… را پیدا کردیم و یک هفته نشد که تمامی این افراد را پیدا کردیم و حتی پرونده هایی را که آقای اژه ای در تلویزیون نشان داد، ما به او دادیم و ورق برگشت.

فشار در فتنه ۸۸ آنقدر زیاد بود که ناامید شده و کار را به خدا سپردم

فرمانده ناجا با بیان اینکه در این قضایا آنقدر ناامید شدیم که کار را به خدا سپردم، گفت: این گونه مسئولیت ها سعه صدر و حوصله زیادی می خواهد. هر چند که معتقدم خداوند نیز کمک کرده و ظرفیت و لطف ویژه ای می دهد.

احمدی مقدم درباره اینکه اگر جای رئیس جمهور یا دیگر تصمیم گیران نظام بوده اید؛ در قضیه حجاب، ماهواره و موادفروشان خرد چه تصمیمی می گرفتید؟ گفت: ما هیچ وقت نمی توانیم پاسخ قطعی برای سئوال هایی که مطرح کرده ایم، بیابیم؛ چرا که در یک سوی تصمیم گیری، انسان ها هستند و نمی شود انتظار داشت جامعه ای بی جرم و معصوم داشته باشیم.

فرمانده ناجا با اشاره به شرایط دنیای امروز، جهانی شدن رسانه ها و اینترنت و… گفت: شرایط جهان پیچیده شده و نباید انتظار جامعه ای معصوم را داشته باشیم و حتی گاها دیده شده برخی خیلی تند می روند، حالا یک تن در گوشه ای امر به معروف کرده یا یک تن روزه خواری کرده، آیا این مسئله ملی است که چنین به آن پرداخته می شود.

وی با طرح این سئوال که فکر می کنید چند تن در تهران روزه خواری می کنند؟ گفت: تصور کنید ۳۰ درصد از افراد روزانه به تهران سفر می کنند، حالا در این میان، پیر، جوان، بچه و… را هم اضافه کنید و می توانیم بگوییم که نصف تهران روزه نمی گیرند، اما شما در روز چند مورد روزه خوار پیدا می کنید؟ که عمدتا این مسئله نیز بیشتر به دلیل سیگارکشیدن است و وقتی هم به آنها تذکر می دهیم، می گویند" آقا حواسمان نبود" . اما واقعا جای سئوال است که این مسئله آنقدر شیوع پیدا کرده که اینقدر به آن می پردازید؟ و پرداختن به این موضوعات نشان می دهد که می شود روزه را هم خورد.

با آقای احمدی نژاد در بحث تجهیزات دریافت از ماهواره و پوشش همیشه چالش داشتیم

احمدی مقدم با اشاره به دیدار اخیرش با رییس جمهور منتخب، گفت: در دیدار خصوصی به روحانی گفتم که با آقای احمدی نژاد در بحث تجهیزات دریافت از ماهواره و پوشش همیشه چالش داشتیم، چرا که به نظر بنده خوب نیست از نظام دو سه حرف بیرون بیاید، چرا که موجب تجری مجرمان می شود و یک حرف در این قضایا وجود داشته باشد. چرا که ما تصمیم گیرنده نیستیم، اما ما مجری سیاست ها هستیم.

فرمانده ناجا در پاسخ به سئوالی مبنی بر انتقادات مطرح شده در مورد جمع آوری تجهیزات دریافت از ماهواره و در پاسخ به این سئوال که آیا شما تصور می کنید برخورد فیزیکی در این معقوله درست است یا نه؟ گفت: طبق قانون مبارزه با تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب مجلس شورای اسلامی، به ما تکلیف شده و چیز خوبی نیست که می گویند تکلیف را انجام نده، چرا که ناجا در برابر جرایم مشهود بدون حکم قاضی باید برخورد کند و وقتی جرم علنی و آشکار است، مداخله می کنیم.

وی با بیان اینکه به ماموران گفتیم بدون حکم قضایی وارد منزل مسکونی نشوید، گفت: اما دست ما را خواندند و رفتند تجهیزات دریافت از ماهواره را جلوی بالکن نصب کردند. به همین دلیل ما خواستیم جمع کنیم که یک تن ابتکار به خرج داد و راپل صورت گرفت. اما نگفتیم راپل کنید.

احمدی مقدم با بیان اینکه در بحث امنیت اخلاقی اگر پلیس کاری انجام دهد، مورد انتقاد قرار گرفته و اگر کاری هم انجام ندهد، مورد انتقاد شدیدتر قرار می گیرد، گفت: جامعه ما در این مورد سه دسته است و به نظر می رسد باید تصمیمی که دربرگیرنده فضای ملی، قانون اساسی، فرهنگ و واقعیت جامعه باشد، اتخاذ شود.

  وی در پاسخ به این سئوال که آیا گرایشات سیاسی شما در کار پلیسی اثر می گذارد؟ گفت: این کار سابقه ندارد، چرا که همه دوستان در گرایشات سیاسی از دوستان خوب و قدیمی ما هستند؛ شما مشاهده نکردید که جریان اصلاح طلبی در مجلس علیه ناجا موضع بگیرد و حتی در فتنه ۸۸ به پرونده هایی حمله شد، اما در مجموع به پلیس خیلی حمله نشد.

احمدی مقدم با بیان اینکه شما پشت صحنه ها را نمی بینید، گفت: این ارتباطات بین پلیس و جریانات مختلف سیاسی همواره وجود داشته و ما همیشه سعی داشتیم که فراجناحی عمل کرده و وظیفه خود را انجام دهیم و با همه این جریان ها ارتباط داشته باشیم.

برای تشکیل پلیس اقتصادی به دیدار روسای بانک مرکزی و وزیر اقتصاد رفتم

فرمانده ناجا، تابش را هم رزم و دوست قدیمی خود دانست و گفت: تابش در ایام فتنه رابط ما بود و حتی من در ایام پس از انتخابات وقتی تظاهرات می شد، مسیر خود را تغییر نداده و از داخل جمعیت عبور می کردم و می دیدیم که حتی برای ما دست تکان می دهند.

وی با بیان اینکه همواره تلاش داشتیم که به گونه ای رفتار کنیم که اتصال به جایی نداشته باشیم، گفت: حتی فارغ از گروه های سیاسی همواره به گونه ای رفتار کردیم که حتی سنی، شیعه، مسیحی، فرد متدین و بی حجاب نگوید که پلیس مال من است یا پلیس مال آنهاست، حتی فرد بی حجاب فکر نکند که من دشمن او هستم و من را باید ناصح ببیند که صلاح وی را می بینم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پلیس اقتصادی کی راه اندازی می شود؟ گفت: ما پلیس اقتصادی را شکل داده ایم و معاونت مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جرایم اقتصادی راه اندازی شده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

احمدی مقدم با اشاره به دیدارش با وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: به وزیر عنوان داشتم که پلیس اقتصادی داخل وزارت اقتصاد تشکیل شود که به شوخی عنوان داشت آیا نیروی روی دست مانده دارید؟ که گفتم نه قرار است این پلیس داخل وزارت اقتصاد باشد، اما حقوق، تامین نیرو و… با ما باشد. حتی با مظاهری و بهمنی که روسای بانک مرکزی بوده اند، در این مورد صحبت هایی شد. اما نمی دانم که چرا نشد. معتقدم باید در این زمینه قانون باشد تا پلیس تخصصی تر و متمرکز در این جرایم وارد شود.

برای تاسیس پلیس فتا مقاومت زیاد شد

فرمانده ناجا با طرح این سئوال که آیا تشکیل پلیس مرزبانی و راهور مشکلی ایجاد کرد؟ گفت: برای تاسیس پلیس فتا نیز مقاومت زیاد بود، اما سرانجام این پلیس تشکیل شد.

فرمانده ناجا بعد از بازنشستگی کجا می رود؟

احمدی مقدم در پاسخ به این سئوال که شما یکی از قدیمی ترین فرماندهان ناجا هستید و پس از پایان دوره فرماندهی به کجا می روید، گفت: من بارها گفته ام که پیش از ورود به کارهای نظامی، در حوزه علمیه کار فرهنگی می کردم و حتی در سفر اخیر نزد آیت الله مکارم شیرازی ایشان فرمودند که ما هم صنف هستیم و من گفتم که پیش از این در حوزه علمیه بوده و علاقه مند هستم که به کارهای فرهنگی بازگردم، هر چند که به دلیل انجام و عادت به کارهای نظامی و امنیتی علاقه مند به این حوزه نیز هستم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا رییس جمهور می شوید؟ گفت: پس از جلسه معارفه بنده، اولین سئوالی که خبرنگاران از من پرسیدند این است که آیا می خواهید رئیس جمهور شوید؟ که من پاسخ دادم، این مسئله در حد من نیست و من تلاش می کنم که در کار خود موفق شوم.

فرمانده ناجا با اشاره به حضورش در دانشگاه و عضویت در هیئت علمی دانشگاه، گفت: تا ۷۰ سالگی می توانم در دانشگاه ادامه دهم و اگر در حوزه نظم و امنیت یا کار اجرایی و حتی اتاق فکر نیز به حضور بنده احتیاجی باشد، در خدمت هستم.

ردپای یک ضد انقلاب در ماجرای فامیل شدن احمدی نژاد و احمدی مقدم

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا درباره شایعه باجناق بودن وی با محموداحمدی نژاد نیز گفت: ما هیچ نسبت سببی و نسبی با ایشان نداریم و البته بنده نمی خواهم از آن ضد انقلابی اسم بیاورم که در خارج از ایران این شایعه را به راه انداخت و پس از آن نیز بسیای از افراد و حتی بسیاری از مسئولان در این باره از بنده سئوال کردند و ما هر چه هم بگوییم، باز هم این سئوالات پرسیده می شود.

نام مرصاد را هاشمی برای مقابله با منافقین برگزید

احمدی مقدم در ادامه به عملیات مرصاد اشاره کرد و با بیان اینکه کلمه « مرصاد» را آقای هاشمی برای این عملیات برگزیدند، تصریح کرد: ایشان تعبیرشان این بود که با انتخاب این نام به دشمن تفهیم کنند که این منطقه کمین گاهی برای آنان خواهد بود.

وی در ادامه با بیان ناگفته هایی از عملیات مرصاد، اظهارکرد: در زمانی که آقای هاشمی فرمانده جنگ بود، بنده در مناطق جنوب غرب حضور داشتم که آقا محسن به من گفتند شما نماینده سپاه هم باش. پس از آن هم آقای هاشمی از طریق آقای سنجری پیام دادند که شما نماینده قرارگاه خاتم هم هستید.

فرمانده ناجا با ذکر خاطره ای از شهید صیاد شیرازی در ایام عملیات مرصاد، خاطرنشان کرد: در آن زمان به خاطر دارم که شهید صیاد نزد ما آمده و پرسیدند فرمانده کیست که ما همه گفتیم اینجا برادریم و فرمانده نداریم که ایشان در واکنش به این صحبت ما گفتند که ما نظامی هستیم و باید فرمانده داشته باشیم.

احمدی مقدم ادامه داد: پس از آن بود که شهید صیاد حکمی را برای بنده قرائت کرده و بر اساس آن من را به عنوان فرمانده منصوب کردند و پس از آن بود که خطاب به من گفتند، حال به من بگویید که چه کار کنم، چرا که فرمانده شمایید.

وی با اشاره به این روحیه و شخصیت شهید صیاد شیرازی، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز ما که شعار ولایت می دهیم، هنگامی که دستمان از قدرت پایین تر می آید، جلز و ولز می کنیم، در حالی که باید این روحیه را از ایشان یاد گرفت.

شرح زندگی احمدی مقدم از زبان خودش

  احمدی مقدم در ابتدای این دیدار به شرح مختصری از زندگی فردی و سیاسی اش و همچنین چگونگی آمدنش به مجموعه نیروی انتظامی پرداخت و گفت: در بهمن ماه سال ۵۷،۱۷ سال سن داشتم اما چون در خانواده ای مبارز بزرگ شدم، با مقوله انقلاب آشنا بودم به طوری که از نوزدهم دی ماه سال ۵۶، در پی اهانت به حضرت امام وارد مبارزات شدم.

وی افزود: پس از آن با یکی از دوستان که بچه محل ما نیز بود، تحصیل را رها کرده و به حوزه علمیه رفته و در آنجا مدتی را ساکن شدم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه از سال ۵۷ دروس علمی حوزه را در مدرسه رضویه و حقانی در کنار شهید بهشتی و آیت الله قدوسی آغاز کردم، اظهار کرد: پس از آن اعلامیه ها و عکس های حضرت امام (ره) را از قم به تهران می آوردم و در هنگام ورود حضرت امام به ایران نیز از اعضای کمیته انتظامات استقبال از ایشان بودم.

احمدی مقدم با اشاره به فعالیت هایی که پس از انقلاب انجام داده نیز اظهار کرد: در کمیته بودیم و کار تبلیغاتی انجام می دادیم که پس از آن با توجه به مسائل امنیتی که در کردستان، تهران، ترکمن صحرا و… به وجود آمد، وارد سپاه شدم.

هیچ وقت فکر نمی کردم طلبه شوم

جنتی تکلیف احمدی مقدم را روشن کرد

وی با بیان اینکه انسان ها گاهی نمی توانند در مسیری که برای خود در نظر گرفته اند، حرکت کنند گفت: هیچ گاه فکر نمی کردم که طلبه شوم و پس از آن نیز اصلا فکر نمی کردم که نظامی شوم، اما شدم.

فرمانده ناجا با اشاره به فعالیتش در کنار شهید بروجردی خاطرنشان کرد: پس از اتمام دوران ماموریت از طریق یکی از دوستان از آقای جنتی استعلام کردیم که ایشان در پاسخ گفتند اگر به حضور ما نیاز است، مکلف هستیم که بمانیم و ما نیز مجددا در سپاه ماندیم.

احمدی مقدم اضافه کرد: پس از آن نیز ماجراهای بحران کردستان و جنگ آغاز شد و پس از جنگ نیز قصد داشتم از سپاه خارج شوم که حضرت امام (ره) پیام دادند که افرادی که در جنگ بودند، باید بمانند که ما نیز تسلیم فرمان ایشان شدیم و در سپاه ماندیم.

وی با بیان اینکه سپاه قانون خاصی نداشت و سپس رفته رفته مستحکم شد، اظهار کرد: پس از رهبری حضرت آقا، ایشان در جلساتی که برگزار کردند، نظرشان بر این بود که نیروهای انقلاب نباید به دیوارهای بازنشستگی بخورند و باید آنان را حفظ کرد.

چگونگی ورود احمدی مقدم به ناجا

فرمانده ناجا درباره ورودش به نیروی انتظامی نیز اظهار کرد: اواخر سال ۷۱ که جانشین قرارگاه حمزه بودم، به دلیل مشکلات ریه و شیمیایی حساسیت پیدا کرده و تهران بودم که در این مدت شهید صیاد از ما خواست در ارزیابی توان رزمی به مدت شش ماه به آنان کمک کنم.

احمدی مقدم با بیان اینکه سیف اللهی، فرمانده وقت ناجا نیز از من برای فعالیت در نیروی انتظامی کمک خواست، ادامه داد: پس از آن با موافقت محسن رضایی که فرمانده سپاه بود، از اواخر سال ۷۱ به مدت ۲.۵ سال فرمانده دانشگاه علوم انتظامی بودم و پس از آن دوباره به سپاه بازگشتم.

وی با اشاره به بازگشت مجددش به نیروی انتظامی در سال ۷۷، تصریح کرد: پس از آن معاون هماهنگ کننده ناجا شدم و تا ۱۰ ماه پس از آمدن سردار قالیباف به نیروی انتظامی، در این سمت فعالیت کردم. اما پس از آن با موافقت آقای قالیباف به بسیج رفته و از چهار سال خدمت در بسیج، سه سال را فرمانده بسیج تهران بودم.

فرمانده ناجا درباره چگونگی فرمانده اش در نیروی انتظامی نیز گفت: در سال ۸۴ پس از ثبت نام آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، مدتی آقای عبداللهی سرپرستی نیروی انتظامی را بر عهده گرفتند تا اینکه در هجدهم تیرماه حضرت آقا بنده را احضار کردند که من به ایشان عرض کردم چون ناجا را می شناسم، ترجیحم بر این است که در ناجا نباشم، مگر اینکه جنابعالی بنده را مکلف به این کار کنید که آقا فرمودند مخیر نیستید و اینگونه شد که ما آمدیم برای فرماندهی ناجا.

  احمدی مقدم در پایان برنامه تلویزیونی شناسنامه برای همگان آرزوی عاقبت به خیری کرد.