به گزارش پارس به نقل ازایسنا، از شنبه ۲۹ تیرماه که آخرین تماس با کوهنوردان فاتح قله ۸۰۵۱ متری برودپیک در رشته کوه هیمالیا برقرار شد، تاکنون اطلاعات جدیدی از وضعیت « مجتبی جراحی » ، « آیدین بزرگی » و « پویا کیوانی » به دست نیامده اما هر از گاهی اخباری از متوقف شدن عملیات جستجو در این مناطق شنیده و خبرهای دیگری نیز برای تکذیب آن منتشر می شود که عملیات جستجو همچنان ادامه دارد…

در میان سه کوهنورد مفقود شده چهره ای حضور دارد که خود ناجی بسیاری از افراد در کوه ها و دره ها بوده است. قطعا ارتفاعات ولنجک، درکه و… در شمال پایتخت مرد ۲۷ ساله تهرانی را به یاد خواهد داشت که از سخت ترین مناطق عبور می کرد تا جان فردی را در عمق دره یا ارتفاع کوه نجات دهد.

مجتبی جراحی آتش نشان ایستگاه ۶۴ آتش نشانی تهران که اطرافیانش از وی به شادابی، فعالیت و علاقه مندی اش به کوهنوردی یاد می کنند به دلیل همین علاقمندی وی مسئولیت کمیته امداد و نجات هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات نیز منصوب شد.

کمک به کوهنورد آمریکایی در برودپیک

دکتر حمید مساعدیان عضو کمیسیون پزشکی فدراسیون جهانی کوهنوردی که اولین دیدارش با « مجتبی» حدود یک سال پیش در ایستگاه ۶۴ آتش نشانی بود، درباره آخرین تماسی که با وی داشت به ایسنا می گوید: ۱۵ تیرماه امسال بود که مجتبی برای مشورت درباره مشکل پزشکی ساده ای که برایش پیش آمده بود از « بیس کمپ» برودپیک در ارتفاع ۷۱۰۰ متری با من تماس گرفت و سوالاتی را مطرح کرد.

وی ادامه می دهد: مجتبی در این تماس همچنین از کمکش به یک کوهنورد آمریکایی خبر داد که به علت سقوط سنگ دچار شکستگی در ساق پا شده بود و این که با کمک او این کوهنورد به پایین منتقل شده بود.

مساعدیان درباره آخرین دیدارش با « مجتبی» نیز می گوید: در جلسات مختلفی که قبل از صعود به برودپیک برگزار می شد، فعالانه شرکت می کرد و آخرین بار نیز در منزلمان برای کنترل پک و کیت کمک های اولیه و دارویی با « مجتبی» دیدار کردم که وی با اشتیاق فراوان از سفرش صحبت می کرد.

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه مجموعه آتش نشانی و مدیران آن پیگیر لحظه به لحظه اخبار و رویدادهای این حادثه هستند، به ایسنا گفت: متاسفانه گزارشات و اظهارات ضد و نقیضی از ادامه روند جستجو به دست ما می رسد.

  سه کوهنورد ایرانی پس از برافراشتن پرچم ایران در دوازدهمین قله مرتفع جهان در حال بازگشت از ارتفاع ۸۰۵۱ متری برودپیک بودند که این حادثه برایشان رخ داد. امروز با گذشت حدود یک هفته از آخرین تماس آنان گرچه برخی گمانه زنی ها از مرگ تلخ شان مطرح می شود اما همچنان برق امید به برگشت شان در چشم های ایرانیان می درخشد.