به گزارش پارس به نقل از ایسنا، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در ادامه نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به آیات ۳۳ و ۳۴ سوره احزاب گفت: در این آیات ۷ دستور به همسران پیامبر (ع) داده شد که همه انسان ها را دربرمی گیرد که آخرین دستور در این آیات اطاعت از خداند و پیامبر (ص) است.

این استاد حوزه تصریح کرد: دستورهای اسلام همه ابعاد زندگی اجتماعی و خانوادگی را دربرمی گیرد و باید برای سعادت در دنیا و آخرت از خداوند و پیامبر (ص) اطاعت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه « در اسلام خلاء قانونی وجود ندارد» افزود: هیچ حادثه و رویدادی نیست که اسلام برای آن حکمی صادر نکرده باشد و خلاء قانونی در این دین کامل وجود ندارد. پیامبر (ص) نیز در سفر حج (حج الوداع) به کامل شدن دین اشاره کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین آموزش احکام را ضروری دانست و گفت: هر چیزی در زندگی دارای قاون و برنامه است و اسلام برای آن برنامه ریزی کاملی انجام داده؛ از این رو باید در جهت تعلیم مبانی دستورهای دین، اسلام را به خوبی یاد بگیریم و با اطاعت از خدا و پیامبر قوانین را بشناسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه « بدون دانش عمل کردن به دستورات معنایی ندارد» به عری بودن زبان قرآن اشاره کرد و گفت: باید دانش صرف، نحو و لغت را برای شناسایی دستورات قرآن بلد بود و مجتهدان باید به این علوم مسلط باشند.

این مرجع شیعه همچنین گفت که برای درک احادیث و اطمینان از صحت آنها نیز باید علم رجال، اصول و قواعد را بدانیم تا وضعیت راویان حدیث را بشناسیم؛ از این رو هر کس باید به مرجع تقلیدی در درک مسائل دینی مراجعه کند و تقلید برای همه واجب است به جز برای مراجع تقلید که تقلید از دیگری برایشان حرام است.

وی یادآور شد: گاهی بعضی ها در گوشه و کنار به وسوسه جوانان می پردازند که برای شناسایی دستورات دین نیازی به مرجع تقلید نداریم؛ همانند آن که هر کسی بگوید نیازی به مراجعه به پزشک ندارم و خودم بیماری ها را مداوا می کنم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به آیه مبارکه « تطهیر» اظهار کرد: یکی از سرمایه های باارزش شیعه این آیه است که نشان دهنده عصمت و پاکی امامان و پیامبر (ص) است؛ البته برخی می گویند آیه خطاب به همسران پیامبر (ص) است اما طبق تفاسیر موجود بقیه آیات با ضمیر مونث بانوان پیامبر را خطاب قرار می هند اما آیه تطهیر با ضمیر مذکر است؛ پس خطاب به همسران پیامبر (ص) نیست و معصومین و اهل بیت (ع) را شامل می شود.

وی افزود: برای اینکه محدوده عصمت مشخص باشد پیامبر از عبای خویش استفاده کرد و گفت اینها خاندان من هستند و از رجس و آلودگی ها و گناهان در امان که در این حال جبرئیل آیه تطهیر را نازل کرد.

این عالم دینی همچنین درباره وظیفه شیعیان گفت: افتخار شیعیان وجود معصومان است که به دور از خطا و اشتباه زیستند. شیعیان باید پا جای پای معصومین باید بگذارند و از آنها الگو بگیرند تا خود را به خصوصیات معصومین (س) شبیه تر سازند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت استفاده از فضیلت شبهای قدر گفت: شبهای قدر فرصت خوبی برای مناجات و راز و نیاز با خداوند است از این رو روزه داران از شبهای قدر بهترین استفاده را برای نزدیک شدن به معصومین داشته باشند.