به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت الاسلام سیدنورالله موسوی نیا پیش از ظهر چهارشنبه در جمع فعالان فرهنگی و مذهبی بوشهر با اشاره به تدبیر امام حسن مجتبی (ع) در صلح با معاویه اظهار داشت: اگر امام حسن (ع) بر اساس شرایط آن زمان صلح نمی کرد، همه اهداف معاویه با از بین بردن شیعیان به محقق می شد و جامعه به اضمحلال فرهنگی و دینی می‏ رسید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر اضافه کرد: از همین رو از بنی امیه به جز مکتب فکری وفرقه ای بیش باقی نمانده در حالیکه مکتب اهل بیت مکتب زنده ای است.

وی با ذکر این که امام حسن (ع) در راستای حفظ مصالح اسلام و به مقتضای شرایط آن زمان و جامعه اسلامی ناگزیر به صلح شد، اظهار داشت: آن حضرت از این کار به عنوان یک فرصت مهم برای ساماندهی وضعیت مسلمانان و تحکیم پایه های حکومت اسلامی نهایت استفاده را بردند؛ به نحوی که اگر امام حسین (ع) هم در شرایط ایشان قرار داشتند، قطعا همین کار را می کردند.

حجت الاسلام موسوی نیا با ذکر این مطلب که اسلام دین رحمت و صلح و صفا است، اضافه کرد: امام حسن (ع) هم آنگاه که به خلافت رسیدند، با مخالفت و لشکرکشی معاویه روبرو شدند و به همین دلیل لشکری را تجهیز کردند، تا به دفاع و مقابله برخیزند، اما در ادامه، شرایطی فراهم شد که امام مجبور شدند، از اسلام به گونه ای دیگر دفاع کنند.

وی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی (ع) ملجاء مهمی برای محرومان و مستضعفان بود، افزود: اهل بیت (ع) همه این گونه بودند، اما این مسأله در زمان امام حسن مجتبی (ع) قدری برجسته تر است و حضرت کمک های مستقیم و غیر مستقیمی به مستضعفان داشتند به نحوی که این صفت جود و سخاوت امام حسن مجتبی (ع) و پناهگاه بودن آن حضرت برای محرومان ایشان را « کریم اهل بیت» مطرح کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با بیان نکاتی راجع به چگونگی وقوع صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) ادامه داد: این دو حادثه به عنوان دو واقعه تاریخی مطرح هستند که نتیجه شرایط و اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خود هستند و این دو واقعه را باید با در نظر گرفتن اوضاع و احوال زمان خودشان بررسی کرد.