به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، « فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه، در گفت وگوی تلفنی با « بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، از وی خواست به اعزام نیروهای صلحبان سازمان ملل به جمهوری آفریقای مرکزی شتاب بخشد. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه آمده است « شورای امنیت سازمان ملل دستور را به وضوح صادر کرده است که باید هرچه سریعتر اجرا شود. »

بنا به این بیانیه، « دستور صادره مبتنی بر تسریع آمادگی ها برای عملیات حفظ صلح در چارچوب همکاری نزدیک با اتحادیه آفریقا است. »

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه تاکید شده است « بازگرداندن اقتدار دولت جمهوری آفریقای مرکزی به رهبری خانم کاترین سامپا پانزا، رئیس جمهوری موقت این کشور و کمک به دولت موقت وی برای برگزاری انتخابات، موضوع قابل توجهی است. »

این بیانیه از کمیته تحقیقات بین المللی خواسته است فعالیت خود را بدون تاخیر به منظور ارائه گزارشی درباره اقدامات انتقام جویانه و مبارزه با عدم محاکمه آغاز کند.
اولاند همچنین از « اراده بان کی مون در بسیج کردن جامعه جهانی به نفع جمهوری آفریقای مرکزی، استقبال کرد. »

گفتنی است در این بیانیه هیچ اشاره ای به ارسال احتمالی تجهیزات به نیروهای فرانسوی نشده. این در حالی است که بان کی مون، روز سه شنبه، از فرانسه خواست « با هدف بازگردان ثبات به جمهوری آفریقای مرکزی که شاهد خشونت های طایفه ای خونین است، افزایش نیروهای نظامی خود به این کشور را بررسی کند. »

براساس این گزارش، با مجوز سازمان ملل متحد، نیروهای فرانسوی در کنار نیروهای اتحادیه آفریقا در جمهوری آفریقای مرکزی مستقر شده اند و حتی در صورت وجود تهدیدهای مستقیم علیه غیرنظامیان، می توانند از زور استفاده کنند.