به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس ؛ آمار ازدواج در سال گذشته ۹.۵ درصد کاهش و طلاق بیش از ۶ درصد افزایش داشته است. شاخص نسبت طلاق به ازدواج در مدت ۷ سال اخیر ۳۸% کاهش داشته است. این نشان می دهد که رشد طلاق بسیار بیشتر از رشد ازدواج بوده است.

بیشتر طلاق ها در ۵ سال اخیر مربوط به زوجهای با سن زیر ۳۰ سال است (مردان با سن ۲۵ تا ۲۹ و زنان با سن ۲۰ تا ۲۴ سال) . حدود ۶۵ درصد افراد طلاق گرفته زوج های جوانی هستند که کمتر از ۸ سال از زندگی مشترک آنها می گذرد. حدود ۱۴ درصد از طلاق های ثبت شده مربوط به زوجینی است که طول مدت ازدواج آنها کمتر از یکسال می باشد.

بیشترین آمار طلاق ها به ترتیب مربوط به استان های تهران، البرز و خراسان رضوی است. در این ۲ استان (تهران و البرز) به ازای هر ۳/۲ ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است. کمترین آمار طلاق در استان های، سیستان و بلوچستان (۲۰٫۳ازدواجبهازای۱طلاق) ، ایلام (۱۳٫۹ازدواجبهازای۱طلاق) و چهار محال بختیاری (۱۲٫۵ازدواجبهازای۱طلاق) است.

سبک زندگی ایرانی-اسلامی مغفول که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته راه برون رفت از چالشی است که این روزها مانع جدی برای رشد جمعیت کشور است. که مسئولیت تلاشگران عرصه فرهنگی به خصوص سینما گران و صدا و سیما را که سال هاست با نادیده گرفتن مقوله سبک زندگی ناخواسته تجمل گرایی، زندگی های رمانتیک و دور از واقعیات را مبلغ شده اند؛ سنگین می کند.

البته ناگفته نماند که فیلم سازی بدون استفاده از جاذبه های سینمایی غربی مثل صحنه های خشن و جنسی عرصه را بر فیلم سازان ایرانی تنگ می کند. لذا ساختن فیلم هایی که هم پر محتوا باشد و هم فرهنگ ساز و هم در آن از ترفندهای غیر اسلامی جاذب استفاده نشود و جوان پسند و قابل رقابت با فیلم های ضدفرهنگی غربی و ماهواره ای باشد کاری مشکل است. ولی این مهم با سرمایه گذاری بیشتر فکری و اقتصادی کاری شدنی است.

از دیگر سو گسترش وسایل ارتباط جمعی همچون تلفن همراه در جامعه بدون فرهنگ سازی و توجه به اثرات سوء جانبی آن که می توانست پیشگیری شود و نشد و اکنون درمانی مشکل و طولانی دارد نیز از جمله دلایل آن است.

از دیگر دلایل این پدیده شوم اینکه باو جود غیر قانونی بودن استفاده از ماهواره در ایران ولی این یک منع قانونی سوری است و در شهرهای بزرگ بسیاری از خانواده ها اوقات فراغت خود را با آن سر می کنند؛ و اتفاقا برخی شبکه های نمایش فیلم آن که به زبان فارسی پخش می شوند با سرمایه یهودی های صهیونیست و مجریانی بهائی اداره می شود و هویت و فرهنگ اسلامی و ایرانی را نشانه گرفته اند.

معضلات اقتصادی از قبیل بیکاری، سطح پایین درآمد، مشکل مسکن، اعتیاد، عدم توافق و نارضایتی جنسی، عدم تناسب زن و شوهر در زمینه های اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، تحصیلی، خانوادگی و … ، اختلاف سنی نامناسب، ازدواج های اجباری، دخالت های بی مورد خانواده ها، عدم آموزش کافی در مسائل زناشویی، عدم تربیت صحیح خانوادگی، کاهش سطح دینداری و ایمان فردی، کم شدن روحیه ایثار و از خودگذشتگی، از بین رفتن قبحطلاق، افزایش اشتغال زنان، از بین رفتن روحیه ساده زیستی و رواج تجمل و… از دیگر دلایل افزایش طلاق است.

اگر برای جلوگیری از ادامه ی این روند تلاش و مهندسی فرهنگی نشود آثار این پدیده شوم همچون کاهش رشد جمعیت، افزایش فساد اخلاقی در جامعه و انحراف اخلاقی افراد مطلقه، افزایش جرم و بزهکاری، مشکلات معیشتی زنان مطلقه، افزایش مشکلات روحی روانی در جامعه، افزایش فرزندان تک سرپرست و… بیش از پیش دامنگیر جامعه اسلامی ایران خواهد شد.