به گزارش پارس ، " علیرضا ایزدی" در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که هم مزیت و هم مشکل بوده تنوع تولیدات سفال است، افزود: در صنعت سفال حرف برای گفتن بسیار داریم اما موانع زیاد است، یکی از آنها این است که هنوز موفق نشدیم تولید کننده سفال را از تولید سنتی به سمت تولید صنعتی سوق دهیم. به دنبال این هستیم تا بودجه ای برای مطالعه و ایجاد کارگاه نمونه سفال سازی در لالجین از سازمان مرکزی دریافت کنیم، این کارگاه می تواند به عنوان پایلوت در کشور مطرح باشد و هر کارگاهی براساس آن ساخته شود چراکه تمامی استانداردهای لازم در آن رعایت می شود.

وی با اشاره به تنوع تولیدات سفال در استان ادامه داد: به همین دلیل تاکنون نتوانستیم در حوزه بسته بندی به طور جد وارد نشویم، به علت تنوع زیاد و عدم پشتوانه برای بخش خصوصی نتوانستیم در حوزه بسته بندی کاری کنیم که اگر این موضوع حل شود گام بلندی در راستای صادرات خواهیم برداشت چراکه صنعت پکیج در بازار حرف اول را می زند و در انتخاب مشتری بسیار تاثیر گذار است.

ایزدی یادآور شد: باید هنرمند را به استفاده از کوره های مدرن و مصرف بهینه انرژی تعریف کرد، از مشکلاتی که سفال های تولیدی در استان دارد میزان سرب استفاده شده در بدنه آن است که مشتری پسندی و سلامت تولیدات را کاهش می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اضافه کرد: هم اکنون استحکام بدنه سفال را بالا برده ایم اما با حذف سرب از بدنه سفال، استاندارد لازم برای فروش در بازارهای خارجی را پیدا می کند.

به گفته ایزدی هم اکنون با اتلاف بالای انرژی در کارگاه های سفال روبرو هستیم چراکه به شیوه های سنتی سفال را می پزند و همین امر شکستگی آن را بالا می برد.

بخش عمده ای از صادرات صنایع دستی استان چمدانی است

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۴ میلیون دلار صنایع دستی از استان صادر شده است، اظهارکرد: بخش عمده ای از صادرات که با عنوان صادرات چمدانی است در آمار استان محاسبه نمی شود، توریست هایی که وارد کشور و استان می شوند در زمان بازگشت صنایع دستی تولید کشور را برای یادگار به کشور خود می برند که به عنوان صادرات محسوب می شود ولی این آمار در آمار صادرات آورده نمی شود.

واردات صنایع دستی از چین تهدید است

وی تاکید کرد: واردات کالا از چین نوعی بده بستان است و از این تهدید باید به عنوان یک فرصت استفاده کرد، در حوزه سفال بیشترین واردات از چین و بیشترین صادرات نیز به چین بوده است.

ایزدی یادآور شد: جلوگیری از واردات راه حل مناسبی نیست، ما باید بتوانیم اجناس را با همین هنر ایرانی، با کیفیتی که قابل کپی برداری نیست قیمت گذاری مناسب کرده و با به روز کردن طرح ها مشتری را جذب کند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ رشته صنایع دستی فعال در استان داریم، گفت: برخی صنایع مانند گیوه بافی و نمدمالی در معرض خطر فراموشی اند که می توان علت آن را عدم تقاضا در بازار ارزیابی کرد.

لالجین در سالجاری میزبان نمایشگاه سفال است

ایزدی یادآور شد: در تولید آثار باید نوع نگاه اقتصادی و سلیقه مشتری را در نظر گرفت، سفال، مبل و منبت، صنعت چوب، انواع ساز و آلات موسیقی و مرواربافی از جمله صنایع دستی شاخص استان محسوب می شود که آموزش های لازم برای حفظ و ارتقا آنها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان جایگاهی برای خود در کشور و دنیا دست و پا کرده است و هنوز هم جا برای توسعه دارد، افزود: در سالجاری نمایشگاه سفال در لالجین برگزار می کنیم.

ایزدی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که تولیدکننده محصولات خود را به راحتی در بازار عرضه کند، ادامه داد: بعد از ماه مبارک رمضان یک نمایشگاه صنایع دستی در همدان برپا می شود.

نبود اعتبار مشکل اساسی بازارچه صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفرهای دولت ایجاد بازارچه صنایع دستی در استان بوده، خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه از واجبات صنایع دستی استان محسوب می شود که می تواند دغدغه تولیدکننده را کاهش دهد اما به علت نبود اعتبار و زمین معطل مانده است. این امر موجب می شود تا تولیدکننده با رقابت و انرژی بیشتری تولید کند.