«به‌دلیل شرایط ویژه، مصاحبه شما زودتر انجام می‌شود!» با شنیدن این جمله احتمالا اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد پیداکردن یک روش آموزش زبان انگلیسی سریع است، چراکه مصاحبه شغلی برای دریافت فاند و مهاجرت به کشوری خارجی خیلی مهم است و نمی‌توان به‌راحتی‌ چنین فرصتی را از دست داد. آموزش سریع زبان انگلیسی برخلاف اسمش فقط به ‌سرعت عمل شما بستگی ندارد. مثلاً فکر کنید در یک مسابقه شرکت کرده‌اید؛ آیا صرفاً به‌خاطر داشتن یک ماشین خوب می‌توانید برنده مسابقه بشوید؟ معلوم است که نه! آموزش سریع زبان انگلیسی ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد که در این مقاله به سراغشان رفته‌ایم. خب منتظر چه هستید؟ در ادامه از سایت پارس نیوز قصد صحبت درباره روش‌های آموزش سریع زبان انگلیسی خواهیم داشت.

آموزش زبان انگلیسی

چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

همه روزه افراد بیشتری تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی می‌گیرند، امروزه نیز تمامی خانواده‌ها به مهم بودن یادگیری زبان انگلیسی پی برده‌اند و به کودکان خود نیز از سنین پایین شروع به آموزش زبان انگلیسی می‌کنند. انگلیسی دومین زبان رایج در جهان و زبان رسمی پنجاه و سه کشور است.

مدرس‌های ما در آکادمی روان روزانه ده‌ها تماس مبنی بر اینکه چگونه به «کودکان خود زبان انگلیسی را یاد بدهیم» پاسخ می‌دهند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا باید بخواهیم با صرف وقت وهزینه زیاد زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

چرا زبان انگلیسی تا این حد مهم شده است؟

اگر نگاهی به دنیای اطراف خود یا تاریخچه زبان انگلیسی بیندازیم به اهمیت آموزش زبان انگلیسی را می بینیم. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و ملاقات‌های تجاری به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، خیلی از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند و توریست‌ها هم از زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

دلیل های قانع کننده آموزش زبان انگلیسی را می‌رسانند:

-انگلیسی زبان جهانی است

-ارتقا شغلی یا پیدا کردن کار مناسب

-شناخت آدم‌های جدید و ساخت ارتباطات جدید

-بسیاری از مقالات علمی به زبان انگلیسی هستند

-امکان دسترسی به دنیایی از سرگرمی‌ها!

-انگلیسی زبان رایج در سطح وب و اینترنت است

-برای سفر کردن به خارج از کشور 

-درخواست برای تحصیل در دانشگاه‌های سراسر جهان

-افزایش اعتماد به نفس شما در خانواده

-تقویت مغز و حافظه

نقشه راه یادگیری زبان انگلیسی

قطعا شما فرصت‌هایی را که در بالا گفتم ممکن است به خاطر بلد نبودن زبان انگلیسی از دست داده باشید، بگذارید از اینجا شروع کنیم که چرا افراد زیادی در ابتدای مسیر یادگیری، با وجود هوش و استعداد کافی از ادامه مسیر یادگیری باز می‌مانند؟ این پرسش تنها یک پاسخ دارد:

«شیوه‌ی نادرست یادگیری زبان و نقشه‌ی راه نامناسب»

قدم صفر یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ 

هدف شما از آموزش زبان چیست؟ کدام یک از دلایلی که بالا ذکر شد جز اهداف شما برای یادگیری هست؟ چون مسیر یادگیری شما با توجه به هدف شما متفاوت است. مسیر یادگیری شخصی که قصد گرفتن مدرک آیلتس را دارد با کسی صرفا برای کارش نیاز به یادگیری زبان دارد کاملا متفاوت است. التبه در ابتدای مسیر ممکنه مسیر مشترک باشه اما در ادامه قطعا متفاوت خواهد بود!

آموزش زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی از صفر

در ابتدای یادگیری زبان انگلیسی از صفر، ممکن است شما خیلی اشتباه گرامری داشته باشید، جمله بندی درستی نداشته باشید یا خیلی از لغات رو بلد نباشید! این‌ اشتباهات کاملا طبیعی است و نباید مانع حرف زدن شما شود.

شروع کنید به آموزش دیدن و تمرین کردن. نگران نباشید، تمام اشتباهاتتون بعد از مدت کوتاهی درست میشه. به شرطی که شما به خودتون سخت نگیرید و بپذیرید که این اشتباهات کاملا طبیعی است.

برای آموزش سریع زبان انگلیسی چه کنیم؟

زمان یادگیری گرامر را کم کنید

وقت شما کم است، پس باید دور کتاب‌های قطور آموزش گرامر را خط بکشید:

  • از کتاب‌های کم‌حجمی استفاده کنید که سریع رفته‌اند سر اصل مطلب.
  • سعی کنید گرامر را واقعا یاد بگیرید. هرقدر هم وقت‌تان کم باشد، صرفا حفظ‌کردن نکات گرامری کمکتان نمی‌کند.
  • از انواع فیلم‌های آموزشی‌ای بهره بگیرید که نکات مهم گرامری را ساده و همراه مثال توضیح می‌دهند و از انواع کتاب‌ها و سایت‌های آموزش گرامر به زبان ساده استفاده کنید.
  • هنگام مرور مطالب و خواندن انواع کتاب‌های زبان انگلیسی، نکات را برای خودتان بازگو کنید.

تمرین‌های غیرضروری انجام ندهید

شب‌های امتحان ریاضی را یادتان هست؟ همان موقعی که از هر بخش فقط یک مثال حل می‌کردیم تا نکات اصلی را متوجه بشویم؟ آن تجربه عجیب حالا که قصد آموزش سریع زبان انگلیسی را دارید هم به کارتان می‌آید.

در این شرایط، وقت تمرین‌‌های پی‌درپی را ندارید و باید خودتان را با کتاب‌های داستانی و فیلم‌های انگلیسی غرق زبان انگلیسی کنید تا ذهنتان مثل اسفنج زبان انگلیسی را جذب کند. اگر هم اصرار دارید که حتماً درست و اصولی پیش بروید و به انواع روش‌های یادگیری با کارت حافظه علاقه دارید، بهتر است زمانتان را مثل حرفه‌ای‌ها مدیریت کنید و در روز حداکثر سی دقیقه را به مطالعه کلاسیک اختصاص دهید.

کمی بلندپرواز باشید

اوایل زبان‌آموزی می‌توانید از کتاب‌های متناسب با سطح دانش زبانی‌تان استفاده کنید که معمولا فایل‌های صوتی خوبی هم دارند، اما این کار برای آموزش سریع زبان انگلیسی مناسب نیست. حالا وقتش است که با پرشی بلند به‌سمت کتاب‌های پیچیده‌تر، انواع موسیقی‌ها و فیلم‌های انگلیسی، ویدئوهای کوتاه یوتیوب و پادکست‌ها بروید.

آموزش زبان انگلیسی

این محتواهای آموزشی چه فرقی با محتواهای ساده‌تر قبلی دارند؟

با تماشای فیلم‌ها می‌توانید روابط روزمره، فرهنگ بومی مردم انگلیسی‌زبان و بسیاری چیزهای دیگر را بیاموزید که در کتاب‌های درسی پیدا نمی‌شوند. (شاید باورش سخت باشد، ولی حتی ‌می‌توانید نحوه پیشبرد اولین مکالمه خود با رئیس انگلیسی‌زبانتان را هم به‌کمک فیلم‌ها یاد بگیرید.)

کمتر پیش می‌آید که پادکست‌ها و آهنگ‌ها به زبان معیار باشند، در نتیجه با اصطلاحات روزمره و عامیانه مواجه می‌شوید. ضمن اینکه با گوش‌دادن به پادکست‌های مرتبط دانشتان بیشتر می‌شود و می‌توانید از پس مصاحبه‌های تافل و آیلتس بربیایید.

یادتان باشد که پادکست‌ها و آهنگ‌ها فقط جنبه سرگرمی ندارند، بنابراین:

  • اول فقط به بخشی از پادکست گوش دهید و سعی کنید معنا و مفهومش را متوجه بشوید.
  • بعد سعی کنید کلمه‌های جدید را پیدا کنید.
  • در نهایت از روی متن پادکست هم‌زمان با راوی بخوانید تا هم‌ تلفظ کلمات جدید را یاد بگیرید و هم کاربردشان در جمله‌ را.

هیچ‌وقت از گوش‌دادن به پادکست‌ها و صوت‌های آموزشی غافل نشوید. در برنامه منسجم برای یادگیری سریع زبان انگلیسی استفاده از زمان‌های مرده و افزایش زمان یادگیری بسیار مهم است و باید خیلی سفت و سخت پای ضرب‌المثل «کار نیکو کردن از پر کردن است.» بمانید.

یادگیری مکالمه را جدی بگیرید

اوایل زبان‌آموزی ممکن است دست‌تان آن‌قدر از واژه‌های زبان انگلیسی خالی باشد که نتوانید مکالمه را درست پیش ببرید، اما هرچه بگذرد به‌کمک انواع کتاب‌ها و پادکست‌ها یاد می‌گیرید مکالمه‌ای را شروع و در جای درست تمام کنید.

یادگیری مکالمه را از کجا شروع کنیم؟

اگر کسی در خانه یا اطرافتان به انگلیسی مسلط است، از او بخواهید در روز یکی‌دو ساعت با شما صحبت کند. (دقت کنید که بیشتر شما صحبت کنید.)

ممکن است هیچ دوست انگلیسی‌زبانی نداشته باشد؛ خب می‌توانید سراغ فروم‌های مجازی آموزش زبان انگلیسی بروید و تلاش کنید که پارتنر زبان انگلیسی پیدا کنید.

هیچ‌کدام از دو روش جواب نداد؟ وقتش است که به فکر معلم خصوصی باشید. البته اول زمان‌بندی و روش یادگیری‌تان را با معلم در میان بگذارید و از او بخواهید فقط روی مکالمه شما تمرکز کند و سراغ تصحیح اشتباهات نرود، فقط در پایان مکالمه فهرست کلماتی را بهتان بدهد که می‌توانستند به بیان بهتر منظورتان کمک کنند و شیوه صحیح استفاده از آنها را تا جلسه بعدی تمرین کنید.

 به یادگیری متعهد باشید

یادگیری زبان دوم دقیقا مثل شیرجه‌زدن در دریایی عمیق بدون هیچ تجهیزاتی است، اما این بار قرار است با استفاده از انواع تکنیک‌های آموزش سریع زبان انگلیسی مجهز به دل دریا بزنید. بنابراین طوری یاد بگیرید که انگار زندگی‌تان به این یادگیری وابسته است. هیچ ‌وقت مرده‌ای باقی نگذارید؛ دیگر وقت شرکت در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی نیست. این بار باید خودتان جلو بروید؛ دیگر نمی‌توانید منتظر همکلاسی‌ها بمانید و حداکثر می‌توانید از حضور یک همراه برای تقویت توانایی مکالمه‌تان استفاده کنید. با خواندن کتاب‌ها، کمک گرفتن از فیلم‌ها و گوش‌دادن دائمی به پادکست‌ها ذهنتان ناخودآگاه درگیر یادگیری سریع زبان انگلیسی می‌شود و خیلی زود نتیجه‌‌اش را خواهید دید.

آموزش زبان انگلیسی

چند توصیه برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

-هدفتان از آموزش سریع زبان انگلیسی را مشخص کنید؛ صرفا می‌خواهید مهاجرت کنید یا بنا به هر دلیلی دوست دارید سریع‌تر در آزمون آیلتس و تافل شرکت کنید؟ شاید هم به‌خاطر موقعیتی شغلی باید فقط روی بخشی از دانش زبان انگلیسی‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

-واقع‌بینانه و بر اساس عواملی مانند مهارت و استعداد، زمان آزاد و تاریخ آزمون برنامه‌ای اصولی تدوین کنید.

-مهارت‌های مختلف را با توجه به اهدافتان تقویت کنید.

-برای افزایش انگیزه یادگیری سریع زبان انگلیسی سراغ علاقه‌هایتان بروید. مثلا سراغ کتاب یا فیلم ژانر محبوب خود بروید تا با لذت بیشتری زبان بیاموزید.

-از به‌کارگیری فناوری برای افزایش دانش و مهارت‌تان، خواندن اخبار، و واردکردن زبان انگلیسی به زیست روزانه‌تان غافل نشوید.

چگونه زبان انگلیسی را با خواندن کتاب‌ها سریع‌ یاد بگیریم؟

استفاده از انواع کتاب‌ها یکی از راه‌های آموزش زبان انگلیسی سریع است، پس در این قسمت مفصل‌تر بررسی‌اش می‌کنیم. شاید بگویید خواندن کتاب که کاری ندارد! اما یادتان باشد که حالا پای یادگیری سریع زبان انگلیسی وسط است، پس علاوه بر انتخاب کتاب مناسب با میزان دانشتان این کارها را هم انجام بدهید:

-به جمله‌ها و کاربردهای متفاوت کلمه در آنها دقت کنید. (مثلا یک کلمه در حالت قید و اسم به چه صورت استفاده می‌شود.)

-معنای کلمه‌های ناآشنا، اصطلاح‌ها و ضرب‌المثل‌ها را با توجه به جایگاهشان در جمله حدس بزنید. بعد آنها را هایلایت کنید تا بعدا در فرصت مناسب دوباره سراغشان بروید.

-هم‌زمان با خواندن داستان، به صوت قصه هم گوش بدهید تا تلفظ کلمه‌ها و تکیه (Stress) جمله‌ها هم در خاطرتان بماند.

با این اوصاف، شاید در میان کوهی از مقاله‌های گوگل درباره آموزش زبان انگلیسی دنبال لینکی برای دانلود کتاب‌های صوتی بگردید. اپلیکیشن زبانشناس اکثر کتاب‌های صوتی و داستانی مهم را در خود جای داده است. در این اپلیکیشن می‌توانید:

-به متن داستان‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

-صوت کتاب‌ها را دانلود کنید.

-کلمه‌های جدید را در جعبه لایتنر قرار بدهید تا بر اساس برنامه‌ای جامع آنها را یاد بگیرید.

-کتابی هماهنگ با میزان دانش و علاقه‌تان پیدا کنید.

-از کتاب‌هایی با لهجه مدنظرتان استفاده کنید.

3 نکته مهم موقع یادگیری زبان انگلیسی

اهداف مشخصی را تعیین کنید

 هدف خود از مطالعه زبان انگلیسی را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید برای کار به خارج از کشور بروید روی عبارتهای مرتبط به کارتان تمرکز کنید. یا اگر به عنوان گردشگر سفر می کنید از راهنمای واژگان سفر و گردشگری استفاده کنید.

برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی بخش مهمی از مسیر یادگیری موفق انگلیسی است. مدت زمان یادگیری براساس تعهد، انگیزه و البته زمان مطالعه متفاوت است. آهسته شروع کنید اما برنامه مطالعه منظمی داشته باشید. برای مثال اگر بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنید نیازی نیست 30 ساعت به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید.

آموزش زبان انگلیسی

بین چهار مهارت اساسی زبان تعادل برقرار کنید

بیشتر افراد به دنبال بهبود مهارت های ارتباطی زبان خود هستند. برقراری تعادل در مطالعه چهار مهارت اصلی زبان بسیار مهم است. بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی این است که در هر کدام از مهارت های زبان- گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن- توانایی های لازم را به دست بیاورید.