تارت شکلاتی نوعی شیرینی خوشمزه و مجلسی است که معمولا به عنوان میان وعده سرو می شود. از این شیرینی جذاب می توان برای پذیرایی در مجالس و مهمانی های مهم نیز استفاده کرد. تارت شکلاتی طرفداران زیادی دراد. برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه تارت شکلاتی در ادامه با سایت پارس نیوز همراه باشید.

مواد لازم تارت شکلاتی
آرد ۱ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ½ پیمانه
شیر ½ پیمانه
روغن مایع ¼ پیمانه
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل ½قاشق چایخوری
شکلات تخته ای ۲۰۰ گرم
خامه ½ پیمانه

طرز تهیه تارت شکلاتی

تارت شکلاتی

مرحله اول

برای تهیه تارت شکلاتی مجلسی ابتدا شیر و تخم مرغ را از یخچال خارج می کنیم و در دمای آشپزخانه قرار می دهیم تا با دمای محیط هماهنگ شوند، سپس فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشم می کنیم تا کاملا گرم شود تا زمان آماده شدن مایه تارت معطل نشویم.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ های هم دمای محیط را به همراه شکر داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و به مدت ۵ دقیقه با هزمن برقی یا دستی هم می زنیم تا رنگشان کرمی و حجمشان تقریبا دو برابر شود.

مرحله سوم

در مرحله بعدی پودر کاکائو را به کاسه اضافه می کنیم و به مدت ۳۰ ثانیه با همزن می زنیم تا با دیگر مواد یکدست شود. در ادامه آرد را به همراه بکینگ پودر و وانیل مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله چهارم

حالا ترکیب آرد و بکینگ پودر را دو تا سه مرتبه الک می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه شیر را به همراه روغن مایع به آرامی به کاسه اضافی می کنیم به صورتی که پف تخم مرغ ها نخوابد.

تارت شکلاتی

مرحله پنجم

سپس با لیسک از یک سمت به صورت دورانی مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. حالا قالب تارت را کمی چرب می کنیم و مواد را داخل قالب تارت کف برجسته می ریزیم و به مدت ۴۵ دقیقه در فر که از قبل گرم کرده ایم قرار می دهیم.

مرحله ششم

پس از اینکه تارت آماده شد صبر می کنیم تا کمی خنک شود، سپس آنرا از قالب خارج می کنیم. وسط قالب را با گاناش شکلاتی  پر می کنیم و با خلال پسته و میوه های فصل تزیین می کنیم.

نکات مهم در تهیه تارت:

  • اگه خمیر شما موقع پخت داخل فر، آب رفت و کوچیک شد یعنی موقع تهیه خمیر حرارت دستتون یا ورز دادن باعث به روغن افتادن خمیر شده! خمیرهایی که در اون‌ها مقدار قابل توجهی کره استفاده میشه نسبت به حرارت حساسن و اگه به روغن بیفتن داخل فر تغییر شکل میدن و بعد از پخت سفت میشن.

  • حتما از کره سرد داخل تارت استفاده کنین؛ این کار احتمال به روغن افتادن خمیر رو کم میکنه.

  • اگه پودر قند نداشتین، میتونین شکر رو آسیاب و الک کنین و داخل مواد استفاده کنین! اگه ذائقه شما با شیرینی زیاد جور نیست میتونین پودر شکر رو کم و حتی حذف کنین تا فقط شیرینی شکلات و موز باعث شیرینی تارت بشه.

    • چون داخل خمیر تارت مقدار قابل توجهی کره استفاده شده، بعد از قرار گرفتن داخل یخچال خمیر تارت سفت تر میشه بنابراین کمی قبل از سرو از یخچال خارج کنین تا به دمای محیط برسه.

    • خمیر تارت به مدت یک هفته داخل یخچال و یک ماه داخل فریزر قابل نگه داری هست. فقط کافیه کمی قبل از استفاده از یخچال خارج کنین تا به دمای محیط برسه.

    •  از قالب های تارت کوچیک میتونین برای سرو راحت تر تارت استفاده کنین تا تارت‌های شما حالت تکنفره داشته باشه ( اصطلاحاً تارتلت)

تارت شکلاتی

جالبه بدونید از خمیر تارت علاوه بر عصرانه و دسر، در غذاهای مختلف برای ناهار و شام هم استفاده میشود؛ میتوان خمیر تارت را بدون شکر و با مقدار بیشتری نمک درست کرد و داخل آن را با مواد مختلف مثل گوشت، قارچ، مرغ یا سبزیجات پر کرد و از آن به عنوان اردور یا پیش غذا یا اگر در اندازه کوچک تهیه شود به عنوان فینگر فود استفاده کرد.