قد بلند بودن مزایای خاص خودش را دارد. قد بلند شما را لاغرتر، عضلانی‌تر و با اعتماد به‌نفس‌ تر نشان می‌دهد. متاسفانه، برخلاف وزن، قد افراد به راحتی قابل تغییر نیست و افزایش قد تابع عوامل زیادی است. در ادامه در سایت پارس نیوز قصد معرفی راهکارهایی برای افزایش قد خواهیم داشت.

579f8e3a5a5142b88fac994f1331ac14

برای افزایش قد چه کنیم؟

قد یکی از ویژگی‌های ظاهری است که در مطلوبیت اجتماعی فرد و میزان رضایت از ظاهر تاثیر می‌گذارد. شاید افرادی را دیده باشید که دنبال راه‌های مختلف برای افزایش قد هستند یا والدینی که از کودکی فرزندانشان نگران افزایش قد آن‌ها باشند.

بله درست است قد فاکتور خیلی مهمی در اعتماد به نفس ما تلقی می‌شود. می توانید با متخصص استخوان و مفصل صحبت کنید .

اما بعضی وقت‌ها برای بلندتر شدن قد کاری از دست ما بر نمی‌آید. چون قد یک صفت ارثی است. یعنی میزان قد ما متاثر از قد والدین ما است و ویژگی‌های آن‌ها از طریق کروموزوم‌ها به ما منتقل می‌شود.

عوامل موثر بر افزایش قد چیست؟

ژنتیک

موثرترین عامل بر افزایش قد عوامل ژنتیکی است. دانشمندان ثابت کرده‌اند، میزان قد هر فردی ۸۰ درصد از والدین او به ارث رسیده است.

پس اگر والدین کوتاه قد داشته باشید باید به ۲۰ درصد باقیمانده اتکا کنید و راه‌های افزایش قد را در زمان مناسب انجام دهید.

البته  این نکته را هم به خاطر داشته باشید که قد خصوصیت چند ژنی دارد، یعنی ممکن است پدر و مادر شما کوتاه قد یا قد متوسط داشته باشند اما افراد دیگر در خاندان شما قد بلندی داشته باشند و شما این‌قدر خوش‌شانس باشید که ویژگی قد بلندی را از آن‌ها به ارث ببرید.

تغذیه مناسب

تغذیه صحیح و کامل عاملی است که می‌تواند در افزایش قد موثر باشد. تغذیه هم در دوران جنینی و هم در دوران بلوغ و بزرگسالی بر افزایش قد موثر است.

معمولا کسانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، افرادی قد کوتاه هستند، زیرا نیازهای بدنشان تامین نشده است. به‌خصوص وجود روی در رژیم غذایی عامل موثر بر افزایش قد است.

با مراجعه به دکتر تغذیه میتوانید برنامه غذایی مفید و موثر برای افزایش قد خود دریافت کنید.

بیماری‌های پس از تولد

فرد بیمار نیاز به سوخت و ساز بیشتری دارد تا با عوامل بیگانه و بیماری‌زا مقابله کند. استراحت کردن و رژیم‌غذایی که تامین کننده‌ی نیاز یک بیمار باشد باعث می‌شود فرایند رشد متوقف نشود.

عوامل محیطی

شرایط محیطی که یک فرد از بدو تولد تا بزرگسالی در آن قرار دارد بر سلامت بدن و میزان رشد قد و حتی افزایش وزن هم تاثیر گذار است.

نوزادی که وزن و قد پایین هنگام تولد دارد یا  بعد از تولد مورد مراقبت مناسب قرار نمی‌گیرد یا نوزادی که در معرض دود سیگار قرار دارد قطعا نمی‌تواند شرایط رشد مناسب داشته باشد.

پس احتمال این‌که قد بلندی نداشته باشد بیشتر است.

115456_613

افزایش قد تا چه سنی امکان پذیر است؟

با توجه به این‌که خیلی از افراد علاقه به افزایش قد دارند، طبیعی‌ست کلینیک افزایش قد تاسیس شود. بعضی ازاین مراکز با شعارهایی مانند افزایش قد تضمینی، افزایش قد در یک روز و … شروع به کار می‌کنند و اتفاقا این‌قدر این جملات جذاب هستند که ممکن است بعضی افراد هزینه‌های هنگفت هم در این مسیر خرج کنند.

اما آیا این موارد عملی است؟ یا اصلا برای همه‌ی افراد قابل اجرا است؟

بهتر است به ساختار استخوان‌ها و نحوه‌ی رشد در آن‌ها توجه کنیم.

در استخوان‌های دراز در بدن مانند استخوان ران و استخوان ساق پا ناحیه‌ای به نام اپی‌فیز وجود دارد.

این بخش مولد است و با تکثیر سلولی باعث افزایش قد می‌شود البته تا زمانی که غضروفی است و هنوز سفت و استخوانی نشده است.

خب تا چه زمانی این منطقه غضروفی و مولد است؟ تا  زمانی که هورمون رشد ترشح شود یعنی تا پایان دوران بلوغ این منطقه در استخوان غضروفی است و امکان افزایش قد وجود دارد.

زیرا با رسیدن به سن بلوغ با ترشح هورمون‌های جنسی مردانه (تستوسترون) و هورمون جنسی زنانه (استروژن) صفحات غضروفی بسته می‌شوند و تبدیل به بافت‌های استخوانی سفت می‌شوند و افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد یا به‌عبارت دیگر افزایش قد بعد از بلوغ امکان‌پذیر نیست.

رشد قد در پسران تا چه سنی امکان‌پذیر است؟

قد مناسب برای پسران ۱۵ ساله به ارث و سن بلوغ  آنان بستگی دارد. رشد قد پسرها دیرتر شروع می‌شود و حتی بعد از بلوغ و تا اواخر نوجوانی هم ادامه دارد.

راه های افزایش قد در ۱۵ سالگی برای پسران داشتن تغذیه مناسب و حاوی مواد مغذی در کنار ورزش کردن و حرکات کششی و تقویتی است.

رشد قد در دختران تا چه سنی امکان‌پذیر است؟

با توجه به این‌که بلوغ در دختران در سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتد،  توقف رشد در آن‌ها زودتر صورت می‌گیرد.

راهکار پیشنهادی برای دختران نوجوانی که می‌پرسند چکار کنیم قدمان بلند شود  فرقی با راهکارهای پسران ندارد و مبتنی بر تغذیه صحیح و ورزش کردن است.

راه های افزایش قد چیست؟

افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد امکان پذیر نیست. اما با اقداماتی در سنین پایین‌تر روند افزایش قد را بیش‌تر کرد.

تغییر سبک زندگی برای افزایش قد

یکی از مواردی که در سبک زندگی سالم اهمیت دارد داشتن الگوی خواب مناسب و کافی است. اگر می‌خواهید سلامت بدن تامین شود باید به اندازه‌ی کافی بخوابید.

هورمون‌های رشد (HGH) در خواب ترشح می‌شوند، به‌خصوص در چرخه‌های عمیق خواب.

افزایش قد در نوجوانان نیاز به ۸ ساعت خواب عمیق دارد تا مغز هورمون رشد ترشح کند و دراین‌صورت باعث رشد قد مطلوب در فرد می‌شود.

برای داشتن الگوی خواب مناسب موارد زیر را رعایت کنید:

  • دو ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید.
  • در محیطی که نور و سرو صدا نباشید بخوابید؛ به هیچ وجه با گوشی موبایل به رختخواب نروید.
  • اگر از کم‌خوابی رنج می‌برید از دمنوش بادرنجویه یا بابونه قبل از خواب استفاده کنید.

    966855_661

    ورزش کردن برای افزایش قد

    تحرک و ورزش کردن باعث افزایش نیاز و جذب مواد غذایی، افزایش گردش املاح استخوانی و افزایش ترشح هورمون رشد می‌شود.

  • ورزش کردن اقدامی است که برای افزایش قد بعد از ۲۰ سالگی هم توصیه می‌شود. پس اگر دنبال افزایش قد هستیم، باید  ورزش هایی برای افزایش قد انجام دهیم.

    بد نیست بدانید، برنامه‌های اندرویدی با عناوین افزایش قد در یک هفته ۱۰ سانت هم با تکیه بر ورزش کردن ادعای افزایش قد دارند.

 توجه به خواب کافی

ناگفته پیداست که خواب خوب و کافی یکی از عوامل مهم برای رشد سالم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که نوجوانان در حال رشد حداقل به ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند (۱۱ ساعت خواب برای بهبود رشد سلامت بسیار موثرتر است).

خواب مناسب اهمیت زیادی دارد چون بدن در هنگام خواب رشد کرده و بافت نو تولید می‌کند. مغز ما به خصوص زمانی که در حالت امواج آهسته و چرخه‌های عمیق خواب هستیم هورمون رشد انسانی (HGH) ترشح می‌کند.

به این ترتیب،‌ خواب ناکافی تولید HGH را کاهش داده و مانع رشد شما تا حداکثر قد مورد انتظارتان خواهد شد.

خوشبختانه،‌ برای داشتن خواب مناسب چندین کار می‌توانید انجام بدهید.

اول از همه، زمان‌تان را به خوبی مدیریت کنید تا بعد از یک روز کاریِ شلوغ زمان کافی برای استراحت داشته باشید. دوم،‌ محیط مناسبی برای خواب خود ایجاد کنید تا بتوانید خوب بخوابید.

عواملی را که باعث اختلال در خواب می‌شوند،‌ مانند نور یا سروصدای زیاد، از بین ببرید. به علاوه، پیش از رفتن به بستر از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی کافئین بپرهیزید چون زمان ارزشمند خواب شما را از بین خواهند برد.

در عوض،‌ پیش از رفتن به بستر می‌توانید چای بابونه بنوشید چون خواب را بهبود می‌دهد. حمام گرم پیش از خواب هم می‌تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهتر کند.

عادت به صاف نگه‌ داشتن بدن

افراد زیادی عادت دارند موقع نشستن پشت کامپیوتر یا وقتی از گجت‌هایی مثل گوشی تلفن استفاده می‌کنند بد بنشینند.

این عادت در طول زمان باعث خم شدن ستون فقرات می‌شود. این حالت خمیدگی روی قد شما اثر گذاشته و باعث می‌شود کوتاه‌تر از چیزی که واقعا هستید به نظر برسید.

از طرف دیگر، حالت خوب بدن سر را هم در راستای گردن قرار می‌دهد. این هم چند سانتی‌متری به شما اضافه خواهد کرد چون قد واقعی‌تان دیده خواهد شد.

اگر حالت بدنی بدی دارید ناراحت نباشید. نرمش‌های کششی زیادی وجود دارند که می‌توانند آسیبی که عادت‌های بد هنگام نشستن به ستون فقرات شما وارد کرده‌اند را جبران کنند.

اینکه چه نرمش‌هایی برای شما ایده‌آل هستند به میزان تحدب (برآمدگی) غیرعادی ستون فقرات شما بستگی دارد.

برای جلوگیری از آسیب به ستون فقرات خود سعی کنید از همان ابتدا به صاف نگه‌داشتن بدن‌تان عادت کنید.

ایجاد چنین عادتی زمان‌بر است و روش‌های زیادی برای گنجاندن آن در کارهای روزمره‌تان وجود دارد.

برای شروع،‌ موقع راه‌رفتن همیشه شانه‌ها را عقب و چانه را بالا نگه دارید. اگر از کامپیوتر یا گجت‌های دستی مثل تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند زیاد استفاده می‌کنید سعی کنید مدت استفاده‌تان را کم کنید. یا اگر مجبور به استفاده طولانی‌مدت از این وسایل هستید به طور مکرر زنگ تفریح برای خود در نظر بگیرید.

 خستگی زیاد از حد باعث می‌شود در حالت‌های بدی بنشینید که به گردن یا ستون فقرات‌تان فشار می‌آورد. به علاوه باید ارگونومی مناسب استفاده از این ابزارها را یاد بگیرید.

با این حال،‌ بهترین حالت‌های بدنی هم کمکی به رشد شما نمی‌کنند بلکه فقط شما را بلندقدتر نشان می‌دهند.

داشتن سیستم ایمنی قوی

سیستم ایمنی بدن نقشی کلیدی در تعیین قد شما ایفا می‌کند. اگر سیستم ایمنی شما قوی باشد، بیمار‌ی‌ها نمی‌توانند به سادگی روند رشد بدن‌تان را کند کنند. توان مبارزه با بیماری‌ها به خصوص در نوجوانی و زمانی که در سن رشد هستید اهمیت دارد.

درست است که بعضی بیماری‌ها در دوران کودکی یا بلوغ می‌توانند رشد شما را متوقف کنند اما خبر خوب این است که می‌توانید به سادگی و با خوردن غذاهای سالم سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید.

به جای خوردن غذاهای فراوری شده سعی کنید رژیم غذایی‌تان سرشار از دانه‌ها،‌ لبنیات کم‌چرب،‌ پروتئین،‌ میوه و سبزیجات باشد.

داروی افزایش قد چیست؟

درصورتی‌که می‌خواهید در مورد تاثیر گذاری داروی افزایش قد بدانید، اول باید سن فردی که می‌خواهد این دارو را استفاده کند بررسی کنیم.

داروی افزایش قد در کودکان تاثیر دارد و می‌تواند باعث افزایش قد در یک ماه می‌شود. اما امپول افزایش قد بزرگسالان فقط یک دروغ و تبلیغ تجاری است.

در کودکانی که هورمون رشد به اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شود، تزریق روزانه سوماتروپین به‌صورت روزانه می‌تواند افزایش قد تا ۲۰ سانت شود.

اما در بزرگسالان که صفحات رشد بسته شده قرص افزایش قد یا آمپول نمی‌تواند تاثیر گذار باشد و تاکنون راه های افزایش قد بزرگسالان پاسخ مناسبی نداشته و فقط عوارض به‌جا گذاشته است.

عوارض جانبی قرص افزایش قد چیست؟

هر دارویی قطعا عوارضی آزار دهنده برای فرد دارد. به‌خصوص اگر در موقعیت نامناسب که بدن به آن نیاز ندارد مصرف شود.

سوماتروپین و هورمون رشد (HGH) دو داروی پر استفاده برای افزایش قد هستند. در ادامه عوارض جانبی هر کدام را ذکر می‌کنیم.

عوارض جانبی داروی تزریقی سوماتروپین شامل موارد زیر است:

    • سردرد
    • استفراغ و حالت تهوع
    • ورم اعضای بدن
    • درد عضلانی و درد مفاصل
    • اختلال در بینایی

      vinyl-child-meter

    • آیا احتمال افزایش قد پس از هجده سالگی وجود دارد؟

      قد افراد پس از رسیدن به سن 20-18 سالگی افزایش نمی یابد. برای دختران معمولاً قد در 14-15 سالگی به حداکثر خود می رسد. برای پسران، رشد و افزایش قد در بسیاری از موارد دیرتر اتفاق می افتد.

پتانسیل قد را می توان در طول سال های نوجوانی با انجام ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب به حداکثر رساند. تراکم استخوان و رشد ماهیچه ها نیز در بلندی قد نقش مهمی دارند.

کمبود ویتامین D و کلسیم ممکن است منجر به ضعیف شدن استخوان ها شود و در نتیجه منجر کوتاهی قد می شود. با این حال، قد تا حد زیادی از ژنتیک تبعیت می کند.

حتی با رژیم غذایی مناسب و اقداماتی در راستای سبک زندگی، اگر از نظر ژنتیکی بدن برای رسیدن به قد بلند طراحی نشده باشد، ممکن است فرد کوتاه قد بماند.