به گزارش پارس به نقل از فارس، حیدر دارابی عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان با بیان این که روزه ماه مهمانی خداوند و گسترش الطاف الهی برای مؤمنان است، اظهار کرد: رعایت موارد بهداشتی و پزشکی در ماه رمضان از مهم ترین نکاتی است که روزه داران باید آنرا برای حفظ سلامتی خود رعایت کنند.

وی افزود: مصرف چای کمرنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم کم روغن در هنگام افطار می تواند مناسب باشد.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهید علیزاده گچساران تأکید کرد: مصرف سیب زمینی آب پز، سبزیجات پخته مانند برگ کلم، کرفس، کلم بروکلی به همراه افطار مناسب است.

دارابی استفاده از نخود فرنگی و هویج، مقدار کم گردو، شیربرنج، توت، کمی کره و تخم مرغ آب پز را نیز از دیگر مواد غذایی مناسب برای وعده افطار عنوان کرد.

وی ابراز داشت: مصرف زولبیا و بامیه، سبب افزایش قند و چربی خون شده و برای سلامت روزه داران مضر است.

دارابی با تأکید براین که هیچ گاه افطار را با آب سرد، غذاهای سرد و نوشابه های گازدار آغاز نکنید، یادآور شد: مصرف آب سرد در هنگام آغاز افطار سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی می شود.

وی با توصیه به عدم مصرف غذاهای چرب در هنگام افطار افزود: آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ چرب، سبب موجب سوء هاضمه شده و برای افطار مناسب نیست و بهتر است آش رشته را به صورت رقیق، همراه با روغن کم مصرف نمائید.

این کارشناس مسائل بهداشتی در گچساران با اشاره به اهمیت حفظ آب بدن روزه داران در فصل گرما گفت: استفاده از مایعات ولرم سبب حفظ آب بدن می شود، همچنین در مواردی مصرف آبلیمو همراه با چای نیز می تواند سبب حفظ آب بدن روزه داران شود.

دارابی مصرف آب سرد با حجم زیاد را برای سلامت روزه داران مضر دانست و تصریح کرد: از خوردن قهوه در هنگام سحر خودداری شود اما چای نعنا از نوشیدنی های بسیار مفید در ماه مبارک رمضان به شمار می رود.

وی با اشاره به سنت حسنه برپایی سفره های افطار توسط ادارات، نهادها، مراکز آموزشی و اقشار مختلف مردم توجه به رعایت نکات بهداشتی و پزشکی را در برپایی سفره های افطار خواستار شد.