تاکنون 2 واکسن کرونا در ایران مجوز تولید گرفته است. واکسیناسیون در ایران با 5 نوع واکسن کرونا در حال انجام است. در هفته جاری واردات واکسن کرونا سرعت گرفت. دولت قول داد تا دهه فجر همه مردم واکسن کرونا را دریافت کردند.


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  درخصوص صحبت‌هایی که پیرامون تزریق دُز سوم یا یادآور واکسن کرونا مطرح می‌شود، گفت: از منظر جهانی و بنابر اعلام آقای تدروس _ رییس سازمان بهداشت جهانی اول باید همه جمعیت جهان بتوانند واکسن دریافت کنند و بعد سایر کشورها دُز سوم را به شکل همگانی تزریق کنند بنابراین؛ ایشان تقاضا کردند تزریق دُز سوم صورت نگیرد تا حداقل دُز اول و دوم واکسن به دست کشورهای دیگر برسد.

وی افزود: از سوی دیگر در ۱۲ آگوست ۲۰۲۱ سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند دُز سوم واکسن را تزریق کنند و در نهایت ۳۰ آگوست  ۲۰۲۱ نیز مدیر منطقه اروپای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد دُز سوم فقط برای محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد مانند کادر درمان فعال در بخش‌های بیمارستانی و ICU‌ ها است؛ لذا این تصمیم جهانی است که این گروه دُز سوم را دریافت کنند.

کدام واکسن‌ها برای دُز سوم مناسب هستند؟

او تاکید کرد: دُز یادآور سبب تقویت سیستم ایمنی در برابر ویروس می‌شود؛ اما تصمیم ایران و حتی کشورهایی که واکسن به اندازه کافی دارند این نیست که دُز سوم را به همه تزریق کنند. به نظر می‌رسد مطلوب‌ترین نوع واکسن برای دُز سوم، واکسن‌های پروتئینی باشد. همچنین چنانچه واکسن MRNA ایران هم به نتیجه برسد آن هم مطلوب خواهد بود.