همیشه پرداخت فوق‌العاده معلمان مشکلاتی دارد. قرار بود فوق‌العاده معلمان از مرداد واریز شود. هنوز فوق‌العاده معلمان واریز نشده است.


 

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: حقوق معلمان همیشه آخرین روز ماه پرداخت می‌شد اما این بار با یکی، دو روز تأخیر مواجه شد. این موضوع قبلا هم پیش آمده بود و زیاد نگران کننده نبود. اما وقتی کم‌کم خبری دست به دست شد مبنی بر اینکه از مدیران خواسته شده بود به سرعت و به شکل ضربتی، احکام حقوقی را تغییر دهند، حرف و حدیث‌ها شروع شد.

نکته قابل توجه این بود که وزارت آموزش و پرورش قبلا اعلام کرده بود که فوق‌‌العاده ویژه برای فرهنگیان لحاظ می‌شود و از مرداد هم به حقوق فرهنگیان واریز خواهد شد اما....

ناصر سلیمان‌زاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش دهه اول مرداد امسال، اظهار کرد: «احکام «فوق العاده ویژه معلمان» اصلاح و در سقف تعیین شده در مصوبات، از ابتدای سال جاری محاسبه و با حقوق مردادماه پرداخت خواهد شد».

وی ادامه داد: «با پیگیری مجدانه وزیر آموزش و پرورش و  موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، احکام «فوق العاده ویژه معلمان» در سقف تعیین شده در مصوبات مذکور، اصلاح و مابه التفاوت آن از ابتدای سال جاری محاسبه و با حقوق مردادماه، پرداخت خواهد شد».

بر همین اساس احکام حقوق معلمان متناسب با فوق‌العاده ویژه تغییر کرد و به حقوق معلمان متناسب با سنوات خدمت رقمی اضافه شد که برای برخی 200 هزار تومان و برخی تا 750 هزار تومان هم بود.

اما در آخرین روز مرداد که قرار بود حقوق پرداخت شود، خبری از حقوق‌ها نشد و یکی، دو روز بعد هم احکام حقوقی تغییر کرد و حقوق هم بدون در نظر گرفتن فوق‌العاده ویژه پرداخت شد.

*هیچ ممانعتی از سوی مراجع نظارتی درباره اعمال فوق العاده ویژه معلمان وجود نداشته است

این موضوع با ماجرای رأی اعتماد مجلس به وزرا همزمان شده بود که کلی حرف و حدیث‌ها در این خصوص در کانال‌های مختلف در فضای مجازی مطرح شد.

سلیمان‌زاده رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش روز گذشته در خصوص اخبار منتشر شده نادرست، در ارتباط با پرداخت حقوق مرداد فرهنگیان، اظهار کرد: «اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی، گمانه‌زنی‌هایی بیش نبوده و فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است و تنها مرجع اطلاع رسانی مورد تأیید اخبار وزارت آموزش و پرورش، پورتال رسمی وزارت آموزش و پرورش به آدرس medu.ir است».

وی در خصوص خبر ایجاد محدودیت دیوان محاسبات کشور برای اجرای احکام فوق العاده ویژه، تصریح کرد: «پیام های ارسالی تحت عناوین مختلف، مورد تأیید نبوده و هیچ محدودیت و ممانعتی از سوی مراجع نظارتی و دیوان محاسبات کشور درباره اعمال فوق العاده ویژه معلمان وجود نداشته است؛ پیگیری های لازم به منظور رفع ابهامات اجرای احکام جدید در حال انجام است و به محض حصول نتیجه در اسرع وقت اطلاع رسانی و پس از رفع ابهامات، مابه التفاوت حقوق همکاران محاسبه و به حساب آنها واریز خواهد شد».

 * نامه فوری حاجی‌بابایی به رئیس سازمان برنامه و بودجه

گلایه فرهنگیان موجب شد که حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در اولین مکاتبه خود با سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، به این موضوع بپردازد.

در این نامه آمده است: به استناد «بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت مصوبه شماره ۱۳۸۰۹۱.ت ۵۰۰۰۰ ه مورخ ۱۳۹۳.۱۱.۱۵ هیأت وزیران برای مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۷ درصد و بر اساس ترتیبات مندرج در جزء(۵) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰»، پرداخت فوق العاده ویژه در احکام حقوقی معلمان درج شده و فرهنگیان عزیز هم این مبلغ را در تأمین هزینه‌های زندگی خود لحاظ نموده‌اند.

تأخیر در پرداخت این مبلغ موجب دلسردی فرهنگیان عزیز از قول‌های مساعد دولت مردمی خواهد شد و در معیشت آنها تاثیرگذار خواهد بود. خواهشمند است مقرر فرمایید نسبت به استمرار بهره‌مندی فرهنگیان از مبلغ این فوق العاده با سازوکارهای انعطافی بودجه از قبیل جابجایی اعتبار و ... اقدام لازم به عمل آید».

البته احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز دیروز در تذکری در صحن علی مجلس گفت: «مطلع شدیم یک سری احکام غیرقانونی در دولت قبل برای فرهنگیان صادر شده است که رئیس سازمان برنامه و بودجه از آن جلوگیری کرده و باعث شده در این ماه حقوق فرهنگیان کسر شود؛ بر همین اساس رئیس سازمان برنامه و بودجه باید به نمایندگان توضیح دهد و اگر قانونی است، چرا اجرا نکرده است».

به گزارش فارس، حالا باید دید چه مشکل قانونی در پرداخت فوق‌العاده ویژه معلمان وجود دارد که درست در زمان پرداخت حقوق، موجب شد که احکام معلمان تغییر کند؟ این موضوع در گزارش‌های بعدی بررسی می‌شود.