به گزارش پارس به نقل از ایسنا، صنوف ثبت قانونی شده ی سینما عصر ۱۹ تیر ماه با حضور در محل اتحادیه تهیه کنندگان سینما، انتخابات خود را در پی فراخوان مجمع عمومی « خانه ی اصناف سینمای ایران» (خانه سینما) برگزار کردند و از ظهر ۲۰ تیر ماه، این مجمع عمومی با سه بیانیه مواجه شد از سوی انجمن های چهره پردازان و جلوه های ویژه با وجود اینکه اعلام شده بود جزو صنوف قانونی هستند و در انتخابات ۱۹ تیر ماه حضور داشتند، اعلام کردند که نماینده ای در این مجمع عمومی نداشتند.

هیات مدیره ی خانه سینما هم در یک بیانیه ی شدید الحن برگزاری مجمع عمومی ۱۹ تیر ماه را یک پرده نمایشی توصیف کردند و بر برگزاری مجمع عمومی ۶ مرداد ماه در محل خانه سینما در خیابان سمنان تاکید کردند.

در ادامه ی ایسنا بر چالش های ادامه دار خانه سینما پس از مجمع عمومی اخیر مروری تیتروار می کند:

چه کسانی هیات مدیره ی « جامعه اصناف سینمای ایران» شدند؟

محمدحسین فرح بخش پس از پایان جلسه ی ۱۹ تیر ماه که بدون حضور نمایندگان رسانه های گروهی در محل اتحادیه تهیه کنندگان سینما برگزار شد، در گفت وگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، گفت: در این انتخابات که بیش از ۵۰ نفر از صنوف قانونی شده حضور داشتند، اعضای هیات مدیره بدین شرح انتخاب شدند؛ بیژن محتشم، حبیب الله کاسه ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی.

وی ادامه داد: محسن روزبهانی و یونس صباحی هم به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند.

فرح بخش با بیان اینکه این انتخابات در فضایی آرام و مناسب انجام شد، خاطرنشان کرد: اداره جلسه را حبیب کاوش، برهان آزاد و مهران روحانی زیر نظر بازرس وزارت ارشاد برعهده داشتند.

در حالی ۱۹ تیر ماه « مجمع عمومی خانه ی اصناف سینمای ایران» در محل اتحادیه ی تهیه کنندگان با مجوز رییس سازمان سینمایی برگزار شد که او در نامه ی ۱۵ تیر ماه در پی تاکید رییس جمهور مبنی بر بازگشایی خانه سینما به هیات مدیره ی این تشکل تعطیل شده در بندی اعلام کرد که اعلام فراخوان برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در ۱۹ تیرماه که توسط صنوف قانونی اعلام شده است (مجمع عمومی مدنظر سیدضیاء هاشمی) تا اطلاع ثانونی به تأخیر می افتد، یا کن لم یکن اعلام می شود. اما این مجمع عمومی سرانجام با توجه به چالش های جدید برای بازگشایی خانه سینما به عنوان مجمع عمومی خانه ی اصناف سینمای ایران (خانه سینما) که برخی از این تمجمع به نام خانه سینما ۲ نام می برند، برگزار شد.

از سوی دیگر خانه سینما، (هیات مدیره اش) فراخوان مجمع عمومی اش را برای ۶ مرداد ماه در روزنامه های کثیر الانتشار اعلام کرده است که دستور جلسه ی آن بررسی و تصویب یا رد مفاد پیشنهادی برای اصلاح اساسنامه ی خانه سینماست و وکیل خانه سینما هم با تاکید بر غیرقانونی بودن برگزاری مجمع عمومی ۱۹ تیر ماه اعلام کرد که مجمع عمومی که قرار است برگزار شود، متعلق به خانه سینما نیست و ما این موضوع را به اداره ی ثبت شرکت های قوه قضائیه اعلام کردیم.

به گزارش ایسنا، هیات ساماندهی صنوف سینمایی ۲۸ خرداد ماه در پی اعلام خبر پایان فعالیتش، نام صنوف ثبت شده و قانونی شده را که گفته می شود در این مجمع عمومی ۱۹ تیر ماه حضور داشته اند به این شرح اعلام کرده بود: جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران با ریاست سید ضیاء هاشمی، کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با ریاست سید مهدی سجاده چی، مدیران تولید (پیمان جعفری) ، چهره پردازان (اکرم نویدی) ، جلوه های ویژه (اکبر محمدی) ، مدیران آموزشگاه های آزاد سینمایی (اصغر محبی) ، دستیاران فیلمبردار (سید حسین قدیمی) ، مدیران تدارکات (رضا نوروزی) ، مدیران و طراحان، جلوه های بصری (سید امیر معتمدی) ، بازیگران و بدلکاران (علیرضا فتحی) ، کارکنان لابراتوار (بهمن کریمیان) .

شورای مرکزی انجمن چهره پردازان و جلوه های ویژه نماینده ای در مجمع عمومی ۱۹ تیر نداشته اند

پس از برگزاری مجمع عمومی، ۱۹ تیر ماه، شورای مرکزی انجمن چهره پردازان با صدور بیانیه ای، تاکید کرد نماینده ای در مجمع فوق الذکر ندارد.

در این بیانیه که در اختیار رسانه ها قرار گرفت، آمده است: شورای مرکزی انجمن چهره پردازان سینمای ایران با احترام فراوان به شرکت کنندگان در مجمع عمومی مورخ چهارشنبه ۱۹ تیر ماه، بر ایشان یادآور می گردد این شورا هیچ نماینده ای از طرف صنف خود جهت معرفی و حضور در مجمع فوق الذکر نداشته است. »

اکبر محمدی – رئیس انجمن جلوه های ویژه سینمای ایران هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: « انجمن جلوه های ویژه سینمای ایران در جلسه ای که بنام مجمع عمومی خانه سینما با تعداد انگشت شماری از انجمن های تازه تأسیس تشکیل شده نماینده ای نداشته است و حضور آقای محسن روزبهانی در این جلسه با عنوان نماینده این صنف، بدون اطلاع این انجمن صورت گرفته و فاقد اعتبار می باشد. لازم به توضیح است که این انجمن با نام طراحان، مدیران و دستیاران جلوه های ویژه سینمای ایران ثبت قانونی شده و اساسنامه آن نیز به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است و بر اساس همین اساسنامه شورای مرکزی و بازرس انجمن انتخاب و اسامی آنها در اداره ثبت اسناد و املاک کشور (مؤسسه ثبت شرکت ها) ثبت گردیده است و لذا هر گونه اظهار نظر یا موضع گیری تحت عنوان این انجمن باید با هماهنگی شورای مرکزی صورت گرفته و از طرف رئیس هیأت مدیره کتباً اعلام شود.

این انجمن در مجمع عمومی خانه سینما مورخ ۶ مرداد ماه شرکت خواهد کرد. »

تاکید هیات مدیره ی خانه سینما بر برگزاری مجمع عمومی ۶ مرداد ماه

هیأت مدیره ی خانه ی سینما هم ظهر ۲۰ تیر ماه بیانیه ای را منتشر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در این بیانیه آمده است: « در واپسین روزهای عمر مدیریت سازمان سینمایی، آخرین پرده ی نمایشی که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود، بر صحنه رفت و معاونت سینمایی که با کارگردانی صدور دستور انحلال و سپس تعطیلی خانه ی سینما، نمایش را راه انداخته بود با حمایت از برپایی تشکل موسوم به خانه ی سینما شماره ی ۲ مضحکه را کامل کرد.

تأسیس این تشکل که با سلسه جنبانی تعداد اندکی از تهیه کنندگان به منظور رانت جویی از دولت آینده صورت گرفته، به خودی خود نگران کننده نیست، زیرا این تشکل که در غیاب اصناف عضو خانه ی سینمای ایران، کارگردانان، دستیاران کارگردان، تهیه کنندگان، فیلمنامه نویسان، بازیگران، فیلمبرداران، دستیاران فیلمبردار، تدوینگران، طراحان، مجریان صحنه، آهنگسازان، صدابرداران، منشیان صحنه، جلوه های ویژه، چهره پردازان، عکاسان، منتقدان، مدرسان، کارکنان لابراتوار، سینماداران، مدیران سینماها، تهیه کنندگان مستند، گویندگان، انیمیشن، فیلم سازان مستند و فیلم کوتاه راه اندازی شده است، سرنوشت بهتری از هیأت سامان دهی صنوف، هیأت بازگشایی خانه ی سینما، گروه ناظران بر بازگشایی و ده ها نام کاغذی ریز و درشت نخواهد داشت. واضح است که این جمع اندک، سینمای ایران را نمایندگی نمی کند.

هیأت مدیره، مدیرعامل و اعضای خانه ی سینما متأسف اند که دستور صریح ریاست جمهوری برای ماندن و بودن خانه ی سینمای غیردولتی از سوی کارگزاران فرهنگی چنین فرجامی یافته است. همچنان که در نامه ی خردادماه هیأت مدیره ی خانه ی سینما به ایشان تصریح شده بود، تا زمانی که مدیران فعلی سینمایی بر مسند باشند، امیدی برای بازگشایی خانه ی سینما از سوی آن ها نیست. مایه ی تأسف است که این پیش بینی به حقیقت پیوسته است. تأسف بزرگ تر از این بابت است که باید برخی همکاران را که نقش جدی در تأسیس و معاونت در راه اندازی این تشکل داشته اند به علت سوءاستفاده از عنوان « خانه سینما» از این پس در محاکم قضایی ملاقات کرد.

علیرغم اجرای این نمایش، خانه ی سینما براساس دستور صریح ریاست جمهوری موانع فعالیت را رفع شده می بیند و با برگزاری مجمع عمومی ششم مردادماه بر عهد خود با جامعه ی اصناف سینمای ایران باقی خواهد ماند. »