به گزارش پ ارس به نقل از فارس، حسن شجاعیان ظهر امروز در کارگروه اجتماعی فرهنگی شهرستان بیرجند اظهار داشت: کاهش آسیب های اخلاقی در فضای سایبری یکی از ماموریت های نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه پلیس سایبری از سال ۸۸ راه اندازی شده، ادامه داد: پلیس سایبری از سال ۹۰ در خراسان جنوبی آغاز به کار کرده است.

راه اندازی پلیس سایبری سبب کاهش تخلفات شد

فرمانده انتظامی بیرجند با بیان اینکه پلیس فتا در حوزه اطلاع رسانی و آگاه سازی در شهرستان های نهبندان، طبس، فردوس و بیرجند فعالیت می کند، اذعان داشت: جلسات متعددی برای اولیاء و مربیان در مدارس برگزار شده است.

شجاعیان با اشاره به برخوردهای انتظامی و قضایی با متخلفان در حوزه فضای سایبری یادآور شد: برخوردهای انتظامی با این متخلفان در استان انجام شده که اثرات امنیتی خوبی به همراه داشته است.

وی راه اندازی پلیس سایبری را موثر در کاهش تخلفات دانست و متذکر شد: پرونده های برون استانی نیز به محاکم قضایی ارجاع داده می شود.

استفاده از شبکه های ماهواره ای سبب آسیب است

فرمانده انتظامی بیرجند از اجرای طرح های مختلف در حوزه محصولات مخرب فرهنگی خبر داد و تصریح کرد: در سال جاری ۶ هزار و ۱۳۳ حلقه لوح فشرده غیرمجاز از گلوگاه های ایست و بازرسی کشف شده است.

شجاعیان با بیان اینکه ماهواره ها سبب ایجاد آسیب ها و تهدیدها در خانواده می شود، اضافه کرد: همچنین استفاده از آنها سبب کم رنگ شدن فرهنگ اصیل ما می شود.

این مسئول عدم رعایت آموزه های دینی در خانواده را استفاده از فضای سایبری عنوان کرد و گفت: برای کنترل این آسیب ها نیاز به اراده جمعی در برخورد با جرایم سایبری و ماهواره ای وجود دارد.

عدم پوشش شبکه های سیما در برخی از روستاهای خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی بیرجند با بیان اینکه قانون وزارت کشور را متولی مبارزه با تجهیزات ماهواره ای و مدیریت آن می داند، ادامه داد: نیروی انتظامی بیشترین نقش را برای مقابله با این آسیب ها انجام می دهد.

شجاعیان اقدامات فرهنگی و آموزشی برای مقابله با این تهدیدها را بسیار کم دانست و تصریح کرد: ما باید فضای فرهنگی و اعتقادی مناسبی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق روستایی عدم پوشش شبکه های سیما وجود دارد، اذعان داشت: در این مناطق مردم اگر چه از اعتقادات مذهبی برخوردار هستند، ولی از شبکه های ماهواره ای استفاده می کنند.

این مسئول با بیان اینکه باید از ظرفیت شهرداری برای آگاه سازی مردم استفاده کرد، متذکر شد: همچنین می توان با ارسال پیامک مردم را از آثار مخرب فضای مجازی آگاه کرد.