به گزارش پارس ، جلال شکوهی در گفت وگو با فارس در مورد طرح واگذاری خدمات رادیولوژی به پزشکان دیگر گفت: این طرح هنوز مصوب و ابلاغ نشده است و اجرای آن فعلاً غیرقانونی است. در این طرح به پزشکان دیگر مجوز ارائه خدمات رادیولوژی داده نمی شود بلکه می توانند انجام سونوگرافی و رادیولوژی را به عنوان بخشی از کار درمانی خود انجام دهند.

وی ادامه داد: انجام چنین طرحی قانون و مقررات لازم خود را می خواهد اینکه این متخصصان و پزشکان عمومی نباید تابلوی رادیولوژی داشته باشند. نباید سرنسخه رادیولوژی بنویسند و از فرد دیگری خدمات رادیولوژی یا سونوگرافی به آنها ارجاع شود بلکه فقط برای بیمار خود تجویز کنند و در مورد وجه دریافتی نیز بحث دیگری است که باید در مورد آن بررسی شود.

شکوهی گفت: اما اینکه پزشکان عمومی رادیولوژی انجام دهند. شرایط متفاوت است چرا که آنها از اساس آموزش لازم را ندیده اند. یک رادیولوژیست در طول چهار سال از سال دوم تحصیل، فیزیک و ایمنی می خواند و با سونوگرافی اندام ها آشنا می شود.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران تصریح کرد: در مناطق محروم نیز به تعدادی مراکز سونوگرافی و رادیولوژی نیاز داریم چرا که این مناطق با کمبود رادیولوژیست مواجه اند. بررسی کرده ایم که حدود ۴۰۰ رادیولوژیست نیاز داریم از سوی دیگر رزیدنت های رادیولوژی قبول کرده اند به جای طرح یک ماهه خود که پس از سال دوم می گذرانند آن را به چهارماه افزایش دهند.

شکوهی گفت: بنابراین با افزایش طرح خدمت رزیدنت ها و حمایتی که انجمن رادیولوژی در مناطق محروم خواهد کرد کمبود ها برطرف می شود.

وی افزود: از طرفی کمبود رادیولوژیست در بخش دولتی است نه بخش خصوصی. در یک شهری ۷ رادیولوژیست مطب دارند اما در بخش دولتی نداریم و این به دلیل نبود جاذبه های زیاد در بخش دولتی است. رزیدنتی که در بخش دولتی طرح خود را می گذراند طبق قانون این بخش را رها می کند در حالی که بیمارستان دولتی می تواند با جاذبه هایی مانند افزایش حقوق و امتیاز این افراد را جذب کند.

شکوهی گفت: همچنین می توانند رزیدنت را به صورت بورسیه بگیرند که پس از چهار سال تحصیلی کمبود ها رفع شود.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: با معاونت درمان وزارت بهداشت جلسه گذاشته ایم تا کمبود رادیولوژیست ها را جبران کنیم تا نیازی به پزشکان عمومی و متخصصان دیگر به عنوان رادیولوژیست نباشد.

شکوهی تصریح کرد: متخصصان دیگر مجوز رادیولوژی را نمی گیرند اما می توانند از دستگاه رادیولوژی استفاده کنند با این وجود، اجرای چنین طرحی بار منفی به جامعه رادیولوژیست وارد می کند و داوطلب این رشته هم کم می شود و در آینده کمبود شدید تری ایجاد می شود.

وی با ابراز مخالفت جامعه رادیولوژیست نسبت به واگذاری این خدمات به سایر متخصصان و پزشکان عمومی گفت: انجمن پزشکان عمومی و سایر رشته ها نسبت به این طرح ابراز تعجب کرده اند؛ به نظر می رسد وزیر بهداشت به دنبال رفع کمبود ها بوده است اما بهتر بود قبل از بیان چنین طرحی با انجمن رادیولوژی مشورت می کرد.

خود ارجاعی بزرگترین صدمه ای که متوجه نظام سلامت می شود

یک رزیدنت رادیولوژی نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: در روند خدمات پزشکی، کلینیک و پاراکلینیک وجود دارد که در خدمات کلینیک تشخیص پزشک مطرح است و در پاراکلینیک، آزمایشگاه، سونوگرافی و سی تی اسکن برای کمک به تشخیص، بیمار را ارجاع می دهد.

وی ادامه داد: اگر متخصصی علاوه بر تشخیص پزشکی خدمات پاراکلینیک را نیز خودش انجام دهد چرخه فاسدی به نام خود ارجاعی ایجاد می شود چرا که بیمار را به خود ارجاع می دهد.

این رزیدنت (دستیاری) رادیولوژی افزود: بنابراین این متخصصان ممکن است برای همه خدماتی که ارائه می کنند. خدمات پاراکلینیک نیز تجویز کنند و چون بار مالی به دنبال دارد برای بیمار هزینه بردار است و چون درآمد بیشتری نصیب پزشک می شود تشویق می شود که خدمات پاراکلینیک را بیشتر تجویز کند.

وی نسبت به مجوز اعطای رادیولوژی به پزشکان مختلف از سوی وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: اختیاراتی که مخصوص متخصصان پرتوشناسی تشخیصی یا همان رادیولوژیست ها بوده به عموم پزشکان واگذار شده در حالی که متخصصان رادیولوژی ۴ سال این دوره را آموزش می بینند.

وی ادامه داد: به صورت تخصصی و علمی و طبق منابع رسمی و دانشگاهی آموزش های رادیولوژی به دانشجویان این رشته داده می شود تا صلاحیت لازم را پیدا کرده و این دوره با گذراندن یک دوره کوتاه برای متخصصان رشته های مختلف و پزشکان عمومی قابل مقایسه نیست.

این رزیدنت رادیولوژی ادامه داد: این واگذاری به پزشک های دیگر به نظام سلامت ضربه می زند، اینکه چرا وزارت بهداشت این طرح را تصویب کرده، به نظر می رسد می خواسته پزشکان عمومی را برای خدمت در مناطق محروم تشویق کند گویا برای پزشکان عمومی و متخصصان سایر رشته ها جایزه گذاری کرده تا آنها را به خدمت بگیرد.

این رزیدنت رادیولوژی تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت می گوید از نظر تعداد رادیولوژیست کمبود داریم می تواند به آمارهای موجود مراجعه کند. ضریب کمبود متخصصان رشته هایی مانند بیهوشی، چشم، زنان و ارتوپدی بسیار بیشتر از رادیولوژی است.

وی افزود: همچنین با پذیرش این رشته در آزمون دستیاری تا چند سال آینده حتی وضعیت اشتغال متخصصان رادیولوژی نیز نامعلوم می شود چرا که تعداد فارغ التحصیلان این رشته بسیار زیاد خواهد بود با این وجود واگذاری اعمال رادیولوژی به سایر پزشکان دیگر زمینه اشتغال را باقی نمی گذارد.

این رزیدنت تصریح کرد: تعداد رادیولوژیست ها برای پوشش مناسب خدمات درمانی در کشور کافی است و با وجود اینکه طرح خدمت در مناطق محروم از دو سال پیش ۸ ساله شده است دیگر کمبودی در این زمینه باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه درآمد اصلی رادیولوژیست ها از انجام سونوگرافی بوده گفت: با اینکه بحث سلامت مردم بسیار مهمتر از درآمد رادیولوژیست ها است اما بسیاری از متخصصان از جمله در حوزه زنان به صورت غیرقانونی و با استفاده از کمبودهای قانونی در مطب های خود سونوگرافی را انجام می دهند.

این رزیدنت رشته رادیولوژی تصریح کرد: برخی متخصصان زنان با تعرفه های ۱۰ برابری که مشمول بیمه هم نیستند. سونوگرافی های گرانقیمت انجام می دهند به طوری که یک سونوگرافی سه بعدی را ۳۰۰ هزار تومان به بیمار تحمیل می کنند که با ایرادات علمی روبه رو است و چون گزارشی به دست بیمار نمی دهند از نظر قانونی قابل پیگیری نیستند.

وی افزود: از سوی دیگر مؤسسات فروش دستگاه های سونوگرافی به شدت و با هجمه بالا به تبلیغ کلاس های سونوگرافی اقدام کرده اند تا پزشکان عمومی آموزش لازم را ببینند.

این رزیدنت افزود: همچنین به نظر می رسد دست های پشت پرده ای برای فروش دستگاه های سونوگرافی وجود دارد، هر دستگاه که به فروش می رسد حدود ۶۰ میلیون تومان سود خالص برای شرکت مربوطه دارد و ممکن است در وزارت بهداشت افرادی باشند که از این شرکت ها حمایت کنند.

وی گفت: دست های ناپاک مالی ممکن است در این موضوع دخیل باشند و به شرکت های مافیایی فروش دستگاه های سونوگرافی کمک کنند.