به گزارش پارس به نقل از فارس، حسین نادری منش امشب در مراسم ارتقای موسسه آموزش عالی امیرالمومنین (ع) اهواز به دانشگاه که در تالار فجر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم که این مجموعه علمی، آموزشی و پژوهشی به نگینی در منطقه تبدیل شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه امیرالمومنین (ع) جنبه بین المللی دارد و قرار است در کشورهای عربی ترویج داده شود معتقدم که باید بر سر در این دانشگاه نام « علی» در کنار امیرالمومنین آورده شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: امروز برابر بیش از ۱۴ درصد رشد جمعیت کشور مقالات علمی نوشته شده است؛ در صورتی که تولید علم در کشورهای عربی کمتر از میانگین رشد جمعیتشان است.

*کسب رتبه ۱۵ جهان در بخش تولید علم

وی تصریح کرد: کشور ایران به لحاظ رشد جمعیت در بخش تولید علم رتبه ۱۵ جهان را در بر دارد؛ این در حالی است که در بعضی از رشته ها همچون نانوتکنولوژی رتبه تک رقمی دارد.

نادری منش با اشاره به اینکه مهم ترین موضوع در ایجاد یک تمدن، تولید دانش و نظریه های علمی است، اذعان داشت: اگر بخواهیم تمدنی را پایه ریزی کنیم، ابتدا باید انسان هایی متعهد و متخصص پرورش داد.

وی ادامه داد: باید در مقابل هجمه نرم و سخت دشمنان خوراک علمی ارائه دهیم تا پیروز از میدان خارج شویم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از اهمیت های این دانشگاه را موقعیت راهبردی و جغرافیایی آن دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه خوزستان اولین نقطه ای بود که مورد هجوم دشمن قرار گرفت و از طرفی با زبان کشورهای عربی همسایه آشناست، بهترین منطقه برای برپایی این دانشگاه است.

*امنیت مرزی در گرو شکل گیری دیپلماسی علمی است

وی با بیان اینکه امنیت مرزی ما در گرو شکل گیری دیپلماسی علمی است، ابراز داشت: با توجه به اینکه امروز ۲۴۰ میلیون مسلمان در کشورهای همسایه وجود دارد این موسسه دانشگاهی می تواند به خوبی علوم انسانی اسلامی را در جهان اسلام گسترش دهد.

نادری منش با اشاره به اینکه جزو ۱۰ کشور پر دانشجو در جهان محسوب می شویم، متذکر شد: تعداد دانشجویان کل کشور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲۵۰ هزار دانشجو در خوزستان مشغول به تدریس هستند.

*وزارت علوم کلیدی ترین وزارت کشور است

وی گفت: امروز کلیدی ترین وزارت خانه کشور وزارت علوم بوده و اگر لشگر امروز به دست دانشگاهیان هدایت شود، بی بدیل از هر صخره ای عبور خواهد کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموعه های دانشجویی باید به شکل یک شبکه و نه مستقل فعالیت کنند تا بتوانند علاوه بر ترویج دانشجویان داخل در خارج کشور نیز مؤثر باشند.

وی در پایان عنوان کرد: تنها راه مستقل شدن در هر مرحله ای توان علمی است و به جرأت می توان گفت مبارزه با جهل، فقر و بیکاری تنها از طریق علم و دانش میسر می شود