به گزارش پارس به نقل از ایسنا، کتاب « رومن رولان» نوشته ی اشتفان تسوایگ با ترجمه ی محمد مجلسی از سوی نشر دنیای نو منتشر شده است، این ۳۳۵ صفحه یی در ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۱۴۵۰۰ عرضه شده است.

اشتفان تسوایک در مقدمه ی این کتاب نوشته است: منظور و هدف من از تألیف این اثر، تنها نوشتن شرح حال و آثار یکی از هنرمندان عالی قدر و اروپایی نیست، بلکه در این کتاب بیش تر می خواهم راویِ تلاش و کوشش صلح آمیز و انسان دوستانه ی مردم باشم که برای من و گروه دیگری نماد درخشان بزرگواری و معنویات در این عصر و زمانه است. بحث و تحقیق در زندگی بزرگان عالم ما را به این نتیجه می رساند که بی تردید عظمت واقعی یک هنرمند به انسان دوستی و تلاش او در گسترش و اعتلای اخلاق خوب و معنویات در جامعه ی بشری بستگی دارد و منظور نهایی این « زندگی نامه» ، نوعی قدرشناسی از نویسنده ای است که صفای روح و پاکی نیت او در این قرن گرفتار و پرآشوب به اعجاز شباهت دارد. به همین علت این کتاب را به گروه اندک شماری تقدیم می کنم که در دوران ما، که جهان در آتش فتنه و آشفتگی می سوزد، اعتقاد و ایمان خود را به رومن رولان و هم فکران او از دست نداده اند.

همچنین محمد مجلسی درباره ی اشتفان تسوایک و این کتابش نوشته است: نخستین بار اشتفان تسوایک فصلی از رمان « ژان کریستف» را که فصل به فصل در نشریه ی ادبی « دفترهای پانزده روز» چاپ می شد، خواند و مجذوب آن شد و نامه ای به رومن رولان نوشت و او به نامه ی تسوایک پاسخ داد، و نامه نگاری بین آن دو تا پایان عمر تسوایک دوام داشت. آن دو هرچه در فکر و ذهن خود داشتند، در این نامه ها برای همدیگر می نوشتند، جمعا ۵۲۰ نامه از تسوایک به رومن رولان و ۲۷۷ نامه از رومن رولان به تسوایک به یادگار آن دوستی باقی مانده است. در این سال ها هر وقت که تسوایک به پاریس می رفت، به دیدار رومن رولان می شتافت. تسوایک از دوست داران و ارادت مندان رومن رولان بود؛ و او را مراد، مرشد و استاد معنوی خود می دانست. این « زندگی نامه» به نوعی تجلیل از مقام معنوی نویسنده ی محبوب اوست. تسوایک رومن رولان را از بزرگ ترین نویسندگان فرانسه می دانست، و متعقد بود که این نویسنده ی بزرگ و انسان دوست در هر حال می تواند با صفای اندیشه ی خود رهبر شایسته و راهنمایی برای آزادگان و آزادی خواهان جهان باشد. داستان های کوتاه و « زندگی نامه» های اشتفان تسوایک شهرت جهانی دارند. این نویسنده ی برجسته ی اتریشی پس از اوج گرفتن و تسلط نهضت طرف داران هیتلر در آلمان و اتریش به انگلستان رفت و در سال ۱۹۳۵ به برزیل پناهنده شد و در سال ۱۹۴۲ به اتفاق همسرش در آن جا خودکشی کرد.

از سویی، زیگموند فروید در نامه ای به رومن رولان می نویسد: پیش از دیدارتان، سالیان متمادی به شما به عنوان هنرمند و پیام آور عشق به انسان ها ارج می نهاده ام. خود نیز همیشه جانبدار عشق به هم نوع بوده ام. البته نه به دلایل احساسی یا آرمان گرایانه، بلکه به دلایل معقولانه و اقتصادی: در مواجهه با سائق های غریزی و جهان، به گونه ای که اکنون هست، ناگزیر عشق را به عنوان حافظ نوع بشر در مقابل تکنولوژی اجتناب ناپذیر می دانم.

رومن رولان بیست وششم ژانویه ۱۸۶۶ به دنیا آمد و سی ام دسامبر ۱۹۴۴ از دنیا رفت. به تاریخ ۱۸۸۹ در رشته ی تاریخ ادامه تحصیل داد و در سال ۱۸۹۵ به رم رفت در رشته هنر مدرک دکترا گرفت. رساله ی دکترای اش در مورد تاریخ اپرای اروپا پیش از ژان باتیست لولی و آلساندرو اسکارلتی است. او از سال ۱۹۱۲ به نوشتن روی آورد و طی هشت سال رمان ۱۰ جلدی « ژان کریستف» را به رشته ی تحریر درآورد. این نویسنده ی مطرح فرانسوی به تاریخ ۱۹۱۶ به عنوان برگزیده ی جایزه نوبل ادبیات معرفی شد. کتاب های « تراژدی ایمان» ، « گرگ ها» و « جان شیفته» از دیگر آثار این نویسنده هستند.