محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مناسب سازی شهر تهران اظهار کرد: توجه به عرصه‌های عمومی و فضا‌های شهری که مردم و شهروندان در آن تردد می‌کنند یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری دوره پنجم است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر مدیریت شهری به فکر تنگ کردن عرصه مردم و باز کردن فضای خودرو‌ها و ساخت و ساز بوده است، اما ما سعی کردیم مناسب سازی و توسعه عرصه‌های عمومی اعم از میدانگاه‌های شهری، بوستان‌ها و محیط‌های محل حضور مردم به خصوص پیاده راه‌ها را مورد توجه جدی قرار دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت:  کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مبتنی بر این رویکرد برای احیای ستاد مناسب سازی وارد عمل شد و در شهرداری تهران با تدوین سیاست ها، دستورالعمل‌ها و تدوین چارچوب‌های علمی و کارشناسی جلساتی به صورت مداوم برای مناسب سازی با معاونت‌های عضو ستاد و مناطق ۲۲ گانه برگزار کردیم.

سالاری با اشاره به بودجه مناسب سازی گفت: علی‌رغم مشکلات بسیار توانستیم موافقت اعضای شورا را برای تخصیص بودجه مناسب سازی جلب کنیم و نزدیک به هزار میلیارد تومان بودجه برای مناسب سازی در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شد. یعنی بیش از ۴۰۰ درصد بودجه مناسب‌سازی شهر تهران افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به مناسب سازی معابر شهر تهران گفت: در فاز نخست ۵۰۰ کیلومتر از معابر شهر تهران برای مناسب سازی در دستور کار قرار گرفت که در مرحله اول ۱۴۷ کیلومتر و در مرحله دوم بیش از ۲۵۰ کیلومتر به مرحله بهره‌برداری رسید و انشاالله بقیه آن تا پایان سال مناسب‌سازی خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: علاوه بر این پانصد کیلومتر که به عنوان فاز اول مناسب‌سازی در اولویت قرار گرفته است مجموعه ساختمان‌های اداری، میادین میوه و تره‌بار، بوستان‌ها، سرای محله ها، مراکز ورزشی که در تملک شهرداری هستند، اتوبوس و بی آرتی و به طور کل تمام مراکزی که مردم به آنجا مراجعه داشتند در اولویت مناسب سازی قرار گرفت.

سالاری بیان کرد: از ابتدای سال ۹۵ تا انتهای سال ۹۸ مجموعا ۷۵ بوستان مناسب‌سازی شدند و در ۸۲ بوستان عملیات مناسب سازی در حال اجرا است که مجموعه این بوستان‌ها تا پایان سال ۹۹ به ۱۵۷ مورد خواهد رسید.

وی درباره مناسب سازی ساختمان‌های در تملک شهرداری گفت: بر اساس تحقیقاتی که در سال ۹۵ انجام شده ۱۷۱ ساختمان شهرداری که محل مراجعه شهروندان بوده به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار انتخاب و از سال ۹۶ تا پایان سال گذشته ۸۸ ساختمان از مجموعه این فهرست مناسب‌سازی شدند و تا پایان امسال ۴۴ ساختمان دیگر به این آمار اضافه خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: در سال ۹۸ حدود ۶۰ بازار میوه و تره بار برای بهره‌برداری اشخاص آسیب‌پذیر مناسب‌سازی شدند و مناسب‌سازی ۵۶ بازار دیگر شامل ۲۶ بازار جدید و ۳۰ بازار قدیمی در سال جاری در دستور کار قرار دارد و طبق برنامه زمانبندی، تا پایان سال ۱۴۰۰ تمام میادین میوه و تره‌بار مناسب‌سازی خواهند شد.

سالاری درباره مناسب‌سازی سرا‌های محله گفت: مناسب سازی ۲۲ سرای محله به تفکیک ۲۲ منطقه تهران انجام شده و قرار است در سال جدید به ازای هر منطقه ۲ سرای محله جدید که مجموعاً ۴۴ سرای محله می‌شود مناسب‌سازی شوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۶ مجموعه ورزشی تحت تملک شهرداری تهران مناسب‌سازی شدند و طبق برنامه تدوین شده به ازاء هر منطقه ۱ مجموعه ورزشی برای بهره مندی معلولان مناسب‌سازی خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات لازم برای مناسب سازی در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی ۳۲ ایستگاه مترو برای معلولان ویلچری مناسب‌سازی شده و ۹۳ ایستگاه دیگر هم در دستور کار مناسب سازی قرار دارد.

سالاری افزود: ۳۰۲ ایستگاه بی آرتی مناسب‌سازی شده و ۳۲ ایستگاه باقیمانده هم در دستور کار مناسب سازی قرار دارد و به موازات آن ۱۰ دستگاه خودرو ویژه معلولان هم قرار است توسط شهرداری تهیه شود.

وی بیان کرد: در راستای تحقق شهری بدون مانع از سال گذشته ۱۰۴۹ مانع و ۶۱۹ دستک فلزی از سطح پیاده راه‌های مناطق ۲۲ گانه در راستای مناسب سازی و تسهیل تردد معلولان ویلچری جمع‌آوری شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اساساً مناسب سازی تهران برای افراد دارای معلولیت در حال تبدیل به نهضتی جدی و اولویت دار است گفت: این موضوع به عنوان یک تکلیف و مسئولیت اجتماعی برای مدیریت شهری تلقی شده و ما فراتر از اجرای قانون و مقررات به مقوله مناسب سازی و توجه به عرصه‌های عمومی نگاه می‌کنیم. اعتقاد ما این است که صرف وجود فضا‌های عمومی و پیاده راه‌ها برای تعامل میان شهروندان کافی نیست بلکه این عرصه‌ها باید قابلیت پذیرش و حضور تمام شهروندان و افراد معلول را داشته باشند و به همین دلیل مناسب سازی فضا‌های شهری یکی از اولویت‌های اصلی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران است.

سالاری تصریح کرد: امروز مناسب‌سازی شهر تهران به عنوان یکی از مطالبات مردم و جامعه مدنی تبدیل شده و این رویکرد هنوز در ابتدای راه است، اما قطعاً قابل برگشت به عقب نخواهد بود و انشاالله شاهد مناسب سازی تمامی فضا‌های واقع در ۷۰۰ کیلومتری طرح تفصیلی شهر تهران خواهیم بود تا بتوانیم الگوی جامع و تمام عیار و مبتنی بر شاخصه‌های علمی و کارشناسی را در سطح کشور ارائه دهیم.