به گزارش پارس به نقل از مهر، در مراسم رونمایی از فیلم" رئیس جمهور یک دلاری" این فیلم که با حضور کانگ وو هیون، فرماندار جزیره نامی و هنرمند گرافیست و پونه ندایی، سفیر حسن نیت کره جنوبی در ایران و بدون سازنده اثر برگزار شد، فرد مین- رییس روابط بین الملل کشور نامى به معرفى علیرضا بهرامى و دیدارش از جزیره نامى در تابستان گذشته پرداخت.

این فیلم مستند ۱۴ دقیقه اى نه تنها به معرفى جزیره نامى می پردازد که به استقلال فرهنگى یک جزیره کوچک در دل کره جنوبی نگاهى ژرف دارد.

جمهوری نامی (Naminara Republic) جزیره ای است در خاور دور که در سال ۲۰۰۶ استقلال فرهنگی خود را از کره جنوبی اعلام کرد. از آن پس با انتخاب رییس جمهوری که خود یک هنرمند گرافیست مشهور است، شکل جدیدی از حاکمیت برمبنای هنر و زیبایی را به نمایش گذاشت که تاکنون، جزیره را به موفقیتی در عرصه جذب گردشگر رسانده است.

بهرامی برای ساخت رییس جمهور یک دلاری به جزیره نامی سفر کرده و سه روز قبل از ملاقات رییس جمهور کانگ با دبیرکل سازمان ملل متحد، با او - که با حقوق سمبلیک ماهیانه یک دلار در این پست فعالیت می کند - در آتلیه هنری اش به گفت وگو پرداخته است.

در جمهوری نامی به جای تلویزیون کتاب حضور جدی دارد و از اتوموبیل برای حمل و نقل استفاده نمی شود. در عین حال، هنر محیطی و بازیافتی، بعد اصلی معماری است. این جزیره لوکیشن سریال معروف زمستان سوناتا هم بوده که در بسیاری از کشورها طرفداران زیادی داشته است.

پس از نمایش فیلم، فرد مین سپس به معرفى پونه ندایى و کوشش هاى فرهنگى او در نزدیک ساختن ارتباطات فرهنگى ایران و کره پرداخت و از فعالیت هاى ویژه وى درباره جزیره نامى و انتشار دو کتاب از کانگ وو هیون در ایران تشکر کرد.

در بخش دوم این نشست فرهنگی هنری، ندایی هنرمند شاعر، ناشر و مدیر فصلنامه راه ابریشم (نشریه روابط فرهنگی ایران و کره) درباره علت علاقمندى اش به انتشار آثار کانگ وو هیون در نشر" امرود" گفت: کانگ هنرمندی است که در درون و بیرون خویش به وحدت رسیده است و ما ایرانی ها این نوع از وحدت را به شکلى عرفانى درک می کنیم.

وی افزود: به نظرم شباهت نگاه و بینش کانگ وو هیون به عرفان ایرانى جالب توجه است. از این رو امیدوارم آثار دیگری را از ایشان ترجمه و در کشورم ایران چا پ کنم.

سپس کتاب من کیستم شامل نوشته ها و طرح هاى کانگ وو هیون با ترجمه پونه ندایى که به سه زبان فارسی، کره ای و انگلیسی منتشر شده است، رونمایی شد.

کانگ وو هیون نیز در سخنانی گفت: من از پونه ندایى که منشا دوستى هاى بسیار جزیره نامى با هنرمندان ایرانى شده است، سپاسگزارم. واقعا افتخار می کنم که کتاب هایم در کشور مهمى از نظر زیبایی و عمق فرهنگ، یعنى ایران منتشر شده است.

کانگ در ادامه مقدمه کتاب خود بر ترجمه فارسی را برای حاضران خواند: جهان پارسی جهان رویاست و سفر تخیل گاهى به واقعیت بدل می شود.

در این مراسم پوستر بزرگى براى رونمایی از کتاب من کیستم و تشکر از مترجم و ناشر ایرانی اش با الهام از رنگ هاى پرچم ایران نصب شده بود.