به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اندازه گیری پاسخ عفونت باکتریایی به درمان آنتی بیوتیک بسیار زمان بر است و این کار در برخی موارد مانند بیماری سل تا یک ماه نیز به طول می انجامد.

این دستگاه در ابعاد جعبه کبریت توسط گروهی از فیزیکدانان موسسه EPFL توسعه یافته و با کمک لیزر و فناوری نوری، زمان تشخیص وجود باکتری را به چند دقیقه کاهش می دهد.

نانو اهرم این دستگاه در حضور فعالیت باکتریایی شروع به ارتعاش می کند و با کمک یک لیزر، این ارتعاش خوانده شده و به سیگنال های الکتریکی ترجمه می شود؛ عدم وجود سیگنال نیز به معنای عدم وجود باکتری خواهد بود.

برای اندازه گیری ارتعاش، پرتو لیزر به داخل اهرم تابانده می شود؛ با انعکاس مجدد نور، این سیگنال به یک جریان الکتریکی تبدیل می شود که توسط پزشک یا محقق قابل تفسیر خواهد بود.

اگر جریان الکتریکی یک خط صاف باشد، به معنای مرگ تمام باکتری ها توسط آنتی بیوتیک است.

این روش امکان تعیین این مساله که آیا یک باکتری به طور موثر توسط آنتی بیوتیک قابل درمان خواهد بود را فراهم می کند؛ همچنین یک روش مناسب برای بررسی اثربخشی شیمی درمانی محسوب می شود.

« جیووانی دیتلر» از محققان EPFL خاطر نشان می کند: این دستگاه یک روش تشخیصی سریع و دقیق بوده و یک ابزار سودمند برای تعیین دوز مناسب آنتی بیوتیک توسط پزشکان و تعیین موثرترین شیوه درمانی توسط محققان محسوب می شود.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.