آیت الله رئیسی در مراسم اختتامیه سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تبریک میلاد مسعود پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع)، پیام تقارن زمانی این دو ولادت در دو مقطع مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: معنا و مفهوم این تقارن این است که مسیر هدایت، مسیری است که باید همواره سالک طریق حق، آن را گم نکند.

وی با بیان اینکه رسول گرامی اسلام جلوه اخلاق و مهرورزی و همه ارزش های انسانی است، ادامه داد: دینی که او برای بشر آورده است، می‌تواند تمام شئون زندگی انسان معاصر را اداره کند و امر دین، دنیا، آخرت، مادیات، معنویات و در یک کلمه سعادت انسان را در دنیا و آخرت رقم بزند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: اگر شخصیت او شناخته و پرچمداری او برای ارائه دین و سعادت انسان خوب معرفی شود، حقیقتا انسان راه نجات را یافته است و در میانه‌ همه آفت‌ها و تهدیدها می‌تواند خود را حفظ کند.

آیت االله رئیسی با بیان اینکه سبک زندگی نبوی بهترین زندگی برای انسان معاصر است، به برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی و نقش آن در تلاش برای تبیین مسأله وحدت اشاره کرد.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله تسخیری، رئیس پیشین شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب، برای حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب آرزوی توفیق کرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید اقدامات خلاقانه در زمینه وحدت اسلامی صورت گیرد و با استفاده از همه صاحبنظران و صاحبان اندیشه و خرد کار دنبال شود.

وی با بیان اینکه موضوع وحدت بسیار مهم و راهبردی و استراتژیک است، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن جهان دو قطبی در شرق و غرب و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آنچه نظام سلطه در مقابل خود می‌دید، قدرت اسلام بود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در یک بررسی در دانشکده‌های مسئول بررسی موضوعات سیاسی واجتماعی و فرهنگی جهان، به این نکته رسیدند که تنها قدرتی که در برابر سلطه گری نظام سلطه، قدرت ایستادن دارد و این ظرفیت در آن موجود است که نگذارد نظام سلطه به منافعش دست پیدا کند، قدرت اسلامی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به قدرت اسلام در ایستادگی در برابر نظام استکباری و نظام سلطه آمریکا و صهیونیسم اظهار کرد: این‌ها در اتاق‌های فکر خود موضوع مقابله با قدرت اسلام را بررسی کردند و به فکر یافتن راهکار‌هایی برای این کار افتادند که هر کدادم از این راهکار‌ها حلقه‌های یک زنجیره است.

رئیس قوه قضائیه با تشریح حلقه‌های این زنجیره گفت: آن‌ها به این فکر افتادند که در کشور‌های اسلامی، نظام‌های مسلط را وابسته کنند و در این خصوص بسیار تلاش کردند. همچنین به دنبال آن افتادند که گروه‌های تکفیری را تشکیل دهند و تاسیس و تشکیل گروه‌های تکفیری و مسلح کردن آن‌ها به سلاح‌های جدید و پشتیبانی مالی و اطلاعاتی آن‌ها از دیگر حلقه‌های این زنجیره است.

وی اظهار کرد: حلقه سومی که به راه انداختند امپراتوری رسانه‌ای برای ایجاد شبهه، تفرقه و ایجاد جدایی بین ملت‌های مسلمان در فضای دیجیتال و مجازی و همچنین در رسانه‌های مکتوب و صوتی و تصویری بود. آن‌ها رادیو‌ها و تلویزیون‌های بسیاری را تکثیر و در تمام جهان اسلام شروع به تفرقه افکنی و ایجاد شبهات و چند دستگی کردند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: کار چهارم آن‌ها در حلقه‌های این زنجیره، اهانت به ساحت مقدس بهترین مخلوق عالم هستی، وجود مقدس نبی اکرم (ص) و اهانت به مقدسات در جای جای کشور‌های اروپایی و مغرب زمین و اقدامات دیگری بود که در این رابطه برای سرکوب جریان عدالت خواه مقاوم انجام می‌دادند که در هر جایی صدایی علیه قدرت‌های استکباری بلند شد، به دنبال سرکوب آن بوده اند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این‌ها حلقه‌های یک زنجیره است، گفت: آنچه امروز اتفاق می‌افتد، در اتاق‌های فکر این‌ها بررسی می‌شود. با ظهور انقلاب اسلامی و پرچمداری امام (ره) قدرتی به نام اسلام و قرآن بازتولید شد و ملتی به پاخاسته، مقاوم، مصمم و فعال در میدان رخ نمود که این را برنمی تابیدند.

وی با اشاره به شکل‌گیری دو جریان اسلام هراسی و گرایش به غرب اظهار کرد: با ظهور انقلاب اسلامی نه تنها در ایران بلکه در منطقه، ملت‌ها بیدار شدند و به برکت خون مقدس شهیدان، عالمان و مجاهدان جهل زدایی در عالم آغاز شد.

آیت الله رئیسی در ادامه اذعان کرد: بیداری، در منطقه اتفاق افتاد و مردم مسلمان منطقه اعلام کردند که می‌خواهند مسلمان زندگی کنند و در تمام شئون زندگی آن‌ها خدا و دستورات الهی حاکم باشد و نظام سلطه تعیین کننده نباشد و این را فریاد زدند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تصور نظام سلطه آن بود که با سرکوب بیداری اسلامی توفیق پیدا کرده است، گفت: اگر مردم بیدار شدند، مگر می‌توان با یک حرکت وابسته این بیداری را سرکوب کرد؟ این بیداری همواره هست و روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. می‌توانند برای مدتی دولتی را سرکار بیاورند؛ اما بیداری را نمی‌توانند از بین ببرند و بیداری همچنان باقیست و باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: به برکت این نگاه اگر تا دیروز در فلسطین قرار بود پشت میز‌های مذاکره مسأله رفع اشغالگری دنبال شود، موضوع امروز به دست مجاهدان فلسطینی است و ابتکار عمل دست جهادگران در این عرصه است و این‌ها آینده فلسطین را رقم می‌زنند.

آیت الله رییسی عنوان کرد: امروز مسأله ایستادن در مقابل نظام سلطه راهبرد نظام اسلامی است و در این میدان، وحدت، همبستگی، یکپارچگی، همدلی، هماهنگی، همکاری و همراهی استراتژی پیروان تعالیم اسلامی است و این راهبردی است که همواره امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و امام خامنه‌ای نیز به عنوان یک راهبرد قطعی بر آن تاکید دارند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: این وحدت و یکپارچگی باید توسط همه اندیشمندان، خردمندان و صاحبنظران و صاحب بصران به رسمیت شناخته شود. هر کس دانسته یا ندانسته، خواسته یا نخواسته در میان امت اسلامی تفرقه ایجاد کند و در جهت خلاف وحدت حرکت کند، حتما در جهت راهبرد دشمن است و هر کس که با قلم و بیان خود، با تمام وجود خود در جهت وحدت امت اسلامی گام بردارد، در مسیر این راهبرد اصلی و اساسی امت اسلامی حرکت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع وحدت، مسأله مهم و تاکتیکی در جهان اسلام است، گفت: لازم است بدانیم وحدت الزامات و اقتضائاتی دارد که باید به آن‌ها پایبند بود. الزامات وحدت این است که در جهت وحدت نظری و عملی تلاش کنیم و همه ظرفیت‌های جهان اسلام را در مقابله با دشمنان اسلام به کار ببندیم و مراقب باشیم که در این بین، جهان اسلام در مقابل مسیحیت نیست؛ بلکه در مقابله الحاد است. جهان اسلام در مقابل یهودیت نیست و خود یهودیت در مقابل الحاد یهودی است.

آیت الله رئیسی در ادامه اذعان کرد: این الحاد امر خطرناکی برای ادیان ابراهیمی است؛ لذا وحدت بین مذاهب و ادیان، وحدت بین اقوام و ملت‌ها مسأله بسیار مهم و راهبردی است. ادیان ابراهیمی در خداپرستی اشتراک دارند و ما امروز در مقابل جریان ملحدی که می‌خواهد مردم، انسان و زندگی انسان معاصر را از خدا جدا کند، ایستاده‌ایم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: باید همه ادیان ابراهیمی در مقابل این نگاه صف آرایی کنند و این نکته اساسی است که باید توجه داشت. همه خردمندان و اندیشمندان در جهان اسلام باید خود را موظف به بصیرت آفرینی، تبیین موضوع وحدت و ضرورت اتحاد امت اسلامی به ویژه نسبت به جوانان بدانند و از مسائلی که امروز در فضای مجازی و فضا‌های مختلف ذهن جوان مسلمان را در گوشه‌ای از عالم مشغول می‌کند، شبهه‌زدایی کنند و به این سؤالات و شبهات پاسخ دهند.

وی افزود: امروز بر علما و دانشمندان همه کشور‌های اسلامی است که نسبت به ضرورت و آثار وحدت و آفاتی که ممکن است این وحدت عظیم را تهدید کند، روشنگری کنند و آسیب شناسی و آسیب زدایی کنند و این وظیفه علما و خردمندان است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: هفته وحدت و سی و چهارمین نشست وحدت پیامش این است که همه خردمندان، دلسوزان و اندیشمندان در این عرصه باید احساس مسؤولیت و بصیرت آفرینی کنند؛ دشمن را معرفی نمایند؛ آسیب‌ها را بشناسانند و مسلمانان را نسبت به آن آگاه کنند و هر جا لازم است، فریاد بزنند تا جامعه اسلامی همواره نسبت به وجود تهدید‌ها آگاه باشد و فرصت‌ها را بشناسد.

رئیس قوه قضائیه گفت: یکی از آسیب‌هایی که باید همواره مراقب آن بود، موضوعی است که رهبری معظم انقلاب با تعابیر "سنی آمریکایی و صهیونیستی" و "شیعه انگلیسی" نسبت به آن هشدار دادند. این دو جریان را باید مراقب بود. اینها کسانی هستند که به نام دین و شریعت و پرچم دفاع از دین، به دین و وحدت لطمه می‌زنند و همواره باید مراقب آنها بود.

وی اظهار کرد: امروز باید مراقب کسانی بود که به ظاهر آدم‌هایی مسلمان هستند؛ ولی در گوشه و کنار جریان وحدت را تهدید می‌کنند. این کار حقیقتا تهدیدکننده جریان اسلامیت و وحدت جامعه اسلامی است و باید مراقب این قضیه بود.

آیت الله رئیسی در ادامه با تاکید بر لزوم حساسیت نسبت به موضوع مقاومت گفت: ایستادگی فعال باید فعال‌تر شود و جریان بیداری که در کشور‌های اسلامی ایجاد شده، باید بیشتر و بیشتر شود و مقاومت و ایستادگی مساله مهم و اساسی امروز است.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: بزرگترین مدالی که خداوند به رسولش داد، شرح صدر بود. این مدالی است که خداوند به هر کس بدهد، در مقابل همه ناملایمات اهل مقاومت و ایستادگی می‌شود؛ کمااینکه پیامبر (ص) به عنوان الگوی جهان بشریت شرح صدر داشت و این شرح صدر از او یک انسان با ظرفیت ساخت که در مسیر انسان‌سازی قرآنی، جامعه‌سازی قرآنی، جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و ایجاد زمینه تمدن‌سازی حرکت کرد.

وی تأکید کرد: امروز برای تفکر اسلامی، جریان سازی در جهت دین و ارزش‌های دینی باید صبور، مقاوم، فعال و اهل ایستادگی بود که در این میدان حتما پیروزی خواهد بود. ما با یک دشمنی طرفیم که یک چهره‌ای مثل حاج قاسم سلیمانی امنیت ساز که قهرمان مبارزه با تروریسم است را تروریسم معرفی می‌کند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اهانت به اولین شخصیت عالم هستی را به عنوان آزادی بیان معرفی می‌کند. اگر به میثاق بین المللی توجه کنید این خلاف تبصره ماده ۱۹ حقوق بشر است. آقای رئیس جمهور فرانسه، به قانون بین المللی پایبند باش و به قانون کشور خودت فرانسه پایبند باش. در سال ۱۸۸۱ قانون مطبوعات کار این نشریه را در آنجا قابل تعقیب می‌داند؛ نه به قانون کشور خودت عمل می‌کنی و نه به میثاق بین المللی پایبند هستی و نه به اصول انسانی پایبندی و برخلاف همه موازین در مقابل دو میلیارد معتقد به پیامبر (ص) سخن می‌گویی.

آیت الله رئیسی بیان داشت: برخلاف همه موازین در مقابل دو میلیارد معتقد به پیامبر (ص) سخن می‌گویید و نفرت عمومی برای خود می‌آورید.

وی افزود: در دل بسیاری از مردم نسبت به موضع گیری رئیس جمهور فرانسه نفرت بوجود آمده است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: آن کسی که در کلیسا خون ریخت، آنکه سر می‌بُرد و داعشی که منطقه را ناامن میکند، دست ساخته‌های شما هستند.

آیت الله رئیسی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری دور سابق آمریکا، دو کاندیدا اقرار کردند که داعش و القاعده و گروه‌های تکفیری را ما تشکیل دادیم؛ آنوقت نیروی حماس و حزب الله که برای دفاع از سرزمینشان ایستادگی می‌کنند، به عنوان تروریست باید معرفی شوند.

رئیس قوه قضائیه افزود: در عرصه وحدت، چون دشمن دنبال توطئه و فتنه است، به نام پیامبر وحدت آفرین (ص) و به نام شهدای شیعه و سنی که برای وحدت تلاش کردند، باید تلاش مضاعف برای حفظ وحدت و انسجام انجام داد.

آیت الله رئیسی سنگ بنای وحدت را مقاومت فعال و سنگ بنای تفرقه را سازش ذلیلانه عنوان کرد.

وی گفت: اقتضائات وحدت باید بیش از این برای مردم و نخبگان تبیین شود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در موضوع کرونا، همکاری همه کشور‌های اسلامی می‌تواند بسیار کارساز باشد. استفاده از نظریات و تجربیات کادر درمانی و بهداشتی می‌تواند زمینه وحدت و همیاری کشور‌های اسلامی را در مقابله با این بلیه فراهم آورد.