به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت وزارتخانه پیش از ظهر امروز سه شنبه ۱۱ تیرماه برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست خبری گفت: تاکنون ۲۰ دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شده و بیست و یکمین دوره از ۲۶ شعبان تا ۲۶ ماه مبارک رمضان برپا خواهد شد. که اگر آن را با دیگر نمایشگاه ها مقایسه کنیم نمایشگاه قرآن طولانی مدت ترین نمایشگاه کشور است و از آنجا که فرصت خوبی برای همه دوستداران و علاقمندان قرآن فراهم می شود انتظار می رود همگان نمایشگاه قرآن را متعلق به خود بدانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی یک نمایشگاه مجازی بعد از راه اندازی نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: با راه اندازی بخش مجازی افراد می توانند سفرهای قرآنی در فضای مجازی داشته باشند و با محصولات و اتفاقات هنری جدیدی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن را یک اردوگاه معرفتی می دانیم تصریح کرد: نمایشگاه قرآن به عنوان یک دوره آموزشی، یک دهکده معنوی و نورانی و یک محیط نشاط آور معرفت افزا خواهد بود. نمایشگاه قرآن می تواند یک دانشگاه عمومی برای همه اقشار مردمی باشد که در هر محدوده سنی و از هر صنف و گروهی بتوانند از آن بهره مند شود. نمایشگاه قرآن مهم ترین نمایشگاه قرآن جهان اسلام است با عظمت و گستردگی و زمان برپایی تنوع آثار، کیفیت آثار، نوع ترجمه تفسیر و نرم افزارها این گفته را ثابت می کند.

حسینی در این بخش از سخنان خود افزود: سعی شده است در این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن با تکیه بر مبنای قرآنی به سوالات مطرح شده از سمت مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی پاسخ داده شود. اگر می خواهیم به سوی تمدن اسلامی و مطلوب قرآنی گام برداریم باید سبک زندگی، آداب و رفتارهای ما قرآنی باشد. اول باید جامعه قرآنی باشد تا بعد تمدن اسلامی پایه ریزی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش کودک و نوجوان بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: این بخش می تواند مورد استفاده بسیاری از خانواده ها و فرزندانشان قرار بگیرد تا کودکان در سنین پایین با حفظ و خواندن قرآن آشنا شوند. بستر نمایشگاه برای همگان مخصوصا کسانی که برای اولین بار روزه می گیرند می تواند مشوق خوبی قرار گیرد. علاوه بر آن مشاوره های قرآنی در موضوعاتی از جمله فقهی، تربیتی، خانوادگی و اخلاقی ارائه می شود. هنرمندان اثار هنری شان اعم از هنرهای نمایشی و تجسمی در رشته های مختلف به مخاطبان عرضه می کنند. شاعران آیینی و متعهد نیز در این دوره حضور فعال دارند.

وی با اشاره به شعار بیست و یکمین دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن بیان کرد: قران سبک زندگی اسلامی شعار این دوره از نمایشگاه قرآن است وقتی میگوییم سبک زندگی اسلامی باید الگوهایی را معرفی کنیم، در این راستا ابعاد شخصیتی افرادی همچون آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، آیت الله مجتعهدی، ایت الله خوشوقت، آیت الله حق شناس و… به مردم معرفی شده و اقدامات مهمی صورت گرفته است.

حسینی به بخش دیگری از نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: از آنجایی که اخیراً فرقه ها، نحله ها و گرایش های باطلی به وجودآمده است و از عطش مردم در برابر مسائل عرفانی و معنوی سواستفاده کرده است و مسائل باطل را ترویج می کند بخشی به نام" کوثر رحمانی، سراب شیطانی" در این دوره از نمایشگاه راه اندازی شده که به فرقه های کاذب و نوظهور می پردازد. چون در آستانه تشکیل دولت یازدهم هستیم دولت قرآنی بخش دیگری از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که نگاه قرآنی به دولت و حاکمان را بررسی می کند و از وظایفی که بر عهده کارگزاران نظام اسلامی از نگاه حضرت علی (ع) مورد پردازش قرار می گیرد. باید به آرمان ها و ایده های اسلامی توجه کرده و خود را با آن مقایسه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اینکه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در طول فعالیت های دولت دهم راه اندازی شد توضیح داد: از دولت دهم انتظار می رفت به بحث های قرآنی توجه ویژه داشته باشد و ما همانطور که به هنرهای همچون تئاتر، موسیقی، سینما، هنرهای تجسمی و کتاب توجه کرده ایم به قرآن نیز اهتمام ویژه ای داشتیم.

وی در راستای اتفاقات مثبتی که طی سال های پایانی رخ داده است افزود: اعتبار قرآنی در سالهای گذشته افزایش یافته و توجه ویژه ای به بحث بودجه شده است. انتظاری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می رود بیشتر از بقیه ارکانی است که می تواند به قرآن خدمت کند وزارت فرهنگ باید این روحیه را داشته باشد تا بتواند از عهده این مسئولیت برآید.

حسینی پیرامون مراسم افتتاحیه و اختتامیه بیست و یکمین دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عنوان کرد: مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی قرآن ۱۴ خرداد با حضور رئیس دولت دهم یعنی دکتر احمدی نژاد خواهد بود و پایان این دوره از نمایشگاه نیز با حضور رئیس دولت یازدهم یعنی دکتر روحانی بنا به دعوتی که از ایشان صورت گرفته، برگزار می شود. با توجه به اینکه ۱۳ مرداد بعد از مراسم تنفیذ ایشان است و رسما دکتر روحانی کار خود را آغاز می کنند این حضور در نمایشگاه قرآن را به عنوان برکت کار خودشان بدانند و به نوعی این پیوندی بین دو ریاست جمهوری خواهد بود.