به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پارس نیوز : با توجه به مشکلات موجود در حوزه سلامت، بحث بهبود بخشیدن به قیمت دارو چندیست سایه سنگین خود را بر سر درمان انداخته است.

این روزها بحث هدفمندی یارانه دارو بحث داغ و مهمی است که در صورت اجرایی شدن این طرح می توان تا حدودی امیدوار به کاهش بار مالی هزینه های درمان بود، اما به نظر می آید مشکلات نحوه پرداخت و میزان قیمت هدفمندی دارو هنوز مورد اختلاف و بحث مسئولین باشد.

تورم، نوسانات دلار و افزایش قیمت مواد اولیه دارو که باید از کشورهای دیگر خریداری شود خصوصا دارو هایی که متعلق به بیماران صعب العلاج است، بخش هزینه پرداختی بیماران را افزایش داده است.

مورد مهمی که در این میان وجود دارد این است که معلوم نیست یارانه در نظر گرفته شده تنها به بیماران صعب العلاج و قشر ضعیف جامعه تعلق می گیرد یا اینکه شامل همه ی بیماری ها می شود، با توجه به محدود بودن یارانه دارو ها، وزارت بهداشت مدعی است که یارانه دارو را می توانیم به همه ی آحاد جامعه پرداخت کنیم

در همین ارتباط دکتر حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص واریز پول یارانه دارو به حساب بیماران گفت: از تصمیمات ما این است که دارو در بخش های مختلف قیمت خاص خود را داشته باشد لذا هنوز برای بیماران خاص که ممکن است از قیمت زیاد دارو صدمه ببینند، یارانه ای در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه افزود: این یارانه به تصویب مجلس رسیده است اما هنوز چیزی به دست ما نرسیده و به محض دریافت این یارانه جبرانی آن به حساب بیماران واریز می شود.

اما برخی از اعضای کمیسیون بهداشت با پرداخت یارانه دارویی مخالف هستند چرا که بر این باورند با وجود بیمه ها، پرداخت یارانه دارو به بیماران موازی کاری است و عملی نخواهد شد.

یارانه دارو دردی از هزینه درمان دوا می کند؟

در همین ارتباط شهلا میر گلویی بیات عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با سرویس اجتماعی پارس گفت: طی جلسه ای که با رئیس سازمان غذا و دارو برگزار شد به دنبال ارائه طرحی با کمترین نقص ممکن برای حل مسئله سهم پرداختی بیماران بودیم.

وی با اشاره به تغییرات قیمت دلار و افزایش هزینه دارو گفت: بعد از تعیین مبلغ یارانه اگر دلار هم با نوساناتی همراه باشد تغییراتی در مبلغ یارانه ایجاد نمی شود.

میرگلویی بیات گفت: طرح اولیه هدفمندی کردن یارانه دارو با نیت کمک به افراد نیازمند و مخصوصاً بیماران صعب العلاج مطرح شده که در شرایط فعلی تغییرات جزئی در ارائه این طرح صورت گرفته است.

همچنین رسول خضری عضو کمسیون بهداشت و درمان در گفت و گو با پارس با بیان اینکه ۹۰ درصد بیماران جز اقشار ضعیف جامعه هستند گفت: بیمه ها در ارائه خدمات به بیماران سهل انگاری کرده اند، که این امر می تواند در افزایش هزینه های درمانی مردم نمایان شود.

وی با انتقاد از اینکه تخصیص یارانه دارو نمی تواند باری را از دوش مردم بردارد تصریح کرد: سیاست های ارائه یارانه دارو به مردم، باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه و از طریق صندوق بیمه ملی پیگیری شود که روند پیگیری این امر در بلند مدت باعث کاهش هزینه های درمانی مردم خواهد شد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه یارانه دارو باید با قیمت دارو همخوانی داشته باشد اظهار داشت: افزایش و یا کاهش قیمت داو باید در یارانه دریافتی مردم دیده شود.

اما در میان اظهار نظرات مختلف در خصوص پرداخت یارانه دارو و با توجه به اینکه براساس سند چشم انداز بیست ساله می بایست حق پرداخت بیمار ۳۰ در صد باشد و از آنجا که در آستانه تشکیل دولت یازدهم هستیم باید دید عزم مسئولان برای پرداخت یارانه دارویی تا چه اندازه جزم است و در صورت پرداخت آن تا چه اندازه بار مالی بخش درمانی از دوش بیماران برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/