با شدت یافتن همه گیری کووید ۱۹ در جهان، دولت‌ها حساب ویژه‌ای روی یافتن واکسن کرونا باز کرده اند. نحوه کنترل و مدیریت شیوع کرونا در جامعه به یک چالش حل نشده برای بسیاری از کشور‌ها تبدیل شده است.

هم اینک غول‌های داروسازی جهانی سرمایه گذاری‌های هنگفتی روی یافتن واکسن کرونا انجام داده اند. با این وجود، هنوز تاریخ دقیقی برای توزیع این واکسن به بازار اعلام نشده است. با این حال، دانشمندان می‌گویند حتی یافتن واکسن موثر برای مقابله با کووید ۱۹ به معنای پایان حضور این ویروس نخواهد بود.

بر این اساس، پاتریک ولانس، "رئیس مرکز علوم" وابسته به دولت انگلیس اعلام کرد به احتمال زیاد کشف واکسن کرونا نمی‌تواند به طور کامل شیوع کووید ۱۹ را متوقف کند و این بیماری احتمالاً هرگز از بین نخواهد رفت. بیماری آبله تنها بیماری بوده است که انسان‌ها موفق شده اند با واکسیناسیون به طور کامل آن را ریشه کن کنند. پس از کشف واکسن کرونا، این بیماری احتمالاً مانند آنفلوآنزا به یک بیماری فصلی تبدیل خواهد شد.

 

او تاکید کرد: بر این باورم واکسن کرونا نمی‌تواند به این بیماری پایان دهد و کووید ۱۹ همچنان در جهان وجود خواهد داشت و به یک بیماری رایج تبدیل خواهد شد. به هر میزان که مدیریت ما در این همه گیری بهبود یابد و همزمان با توزیع واکسن کرونا، خطر این بیماری در جامعه به اندازه بیماری آنفلوآنزا کاهش خواهد یافت.

ولانس که مشاور بهداشتی دولت انگلیس نیز هست، درباره یافتن واکسن کرونا و توزیع آن در جامعه نیز گفت: به نظر نمی‌رسد تا بهار سال ۲۰۲۱ واکسن کووید ۱۹ را بتواند به صورت عمومی در جامعه توزیع کرد. ما باید در این زمینه واقع گرا باشیم و نباید وعده‌های بیش از حد به مردم بدهیم.

پیش تر دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی آمریکا هشدار داد حتی اگر واکسن موثر برای مقابله با ویروس کرونا کشف شود نیز ضرورت رعایت نکات بهداشتی مانند حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون برطرف نمی‌شود.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: حقیقت تلخ این است که واکسن کرونا صد در صد موثر نخواهد بود و ما نمی‌توانیم عملیات واکسیناسیون عمومی را روی همه جمعیت کشور اجرایی کنیم. این به معنی آن است که ویروس کرونا همچنان می‌تواند در جامعه باقی مانده و در میان مردم شیوع پیدا کند.

فائوچی افزود: بهتر است در این باره دیدگاهی واقع گرایانه داشته باشیم. ما اگر بتوانیم واکسیناسیون را روی ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت جامعه اجرایی کنیم، این امر می‌تواند یک دستاورد خوب و مناسب تلقی شود. به هیچ عنوان نمی‌توانیم احتیاط درباره اجرای مقررات بهداشتی در جامعه را کنار بگذاریم. حقایق علمی نشان داده است کووید ۱۹ می‌تواند برای مدتی در هوا معلق باقی بماند و این یعنی که توانایی انتقال ویروس از راه تنفسی زیاد بوده و استفاده از ماسک بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع ویروس از راه هوا است.

همچنین تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان داده است احتمالاً نسخه اولیه واکسن کرونا که قرار است تا سه ماه آینده به بازار عرضه شود، تنها باعث تسکین یافتن علائم بیماری خواهد شد و نمی‌تواند باعث ایجاد ایمنی بلند مدت در مقابل این ویروس شود.

محققان تاکید دارند این نسخه اولیه همچنین دارای کارایی پایینی خواهد بود و در عمل تنها می‌تواند درصد کمی اثرگذاری داشته باشد. به نظر می‌رسد در کوتاه مدت و میان مدت واکسنی که برای کووید ۱۹ کشف خواهد شد تنها در صورت تجویز دو دوز می‌تواند باعث کاهش شدت علائم بیماری در افراد شود.

دانشمندان انگلیسی تاکید کردند واکسن کرونا سلاح جادویی برای مبارزه و نابودی این ویروس نخواهد بود. واکسن کرونایی که قرار است به بازار عرضه شود احتمالاً ۴۰ تا ۶۰ درصد کارایی خواهد داشت که درصد پایینی به حساب می‌آید. با این حال، محققان دانشگاه آکسفورد در حال کار روی واکسنی هستند که دستکم ۵۰ درصد کارایی دارد.

زمانبندی توزیع واکسن کرونا

دولت ها در تلاش هستند واکسن کرونا را هر چه سریعتر به بازار عرضه کنند. با این حال، زمان توزیع واکسن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

آدار پوناوالا، مدیر اجرایی موسسه سروم هند که بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان است در مصاحبه با نشریه آمریکایی فایننشال تایمز اعلام کرد: شرکت‌های داروسازی توانایی تولید واکسن کرونا در ابعاد جهانی آن را در کوتاه مدت ندارند.

او تصریح کرد: در بهترین حالت واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون تمامی مردم جهان تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تولید خواهد شد. من درک می‌کنم که مردم جهان بسیار خوشبینانه به مسئله یافتن واکسن موثر برای کووید ۱۹ نگاه می‌کنند، اما هیچ شرکت داروسازی در جهان تاکنون نتوانسته است یک واکسن را در ابعاد جمعیت جهان تولید کند.

این مدیر تاکید کرد: در گام نخست ما هنوز به واکسن کرونا دست نیافته ایم و آزمایش‌ها برای یافتن این واکسن همچنان ادامه دارد. با این وجود، حقیقت تلخ این است که حتی پس از کشف واکسن نیز ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد که بتوان برای همه جمعیت جهان واکسن کووید ۱۹ را تولید و واکسیناسیون عمومی را به انجام رساند.