به گزارش پارس به نقل از کیهان، برخی افرادی که در مدیریت فرهنگی دولت های نهم و دهم دارای پست و مقام بودند، این روزها به منتقد جدی وضعیت فرهنگی در هشت سال گذشته تبدیل شده و ژستی مخالف وضع موجود گرفته اند. این در حالی است که این عده که اغلب در بخش مدیریت هنرهای نمایشی حضور داشتند، به دلیل عملکرد ضعیفی که از خود نشان دادند، از سمت هایشان برکنار شده بودند.
گفتنی است، طی روزهای پس از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برخی از افرادی که پیش از این از حامیان اصلی عملکرد مدیران فرهنگی دولت کنونی بودند، ناگهان تغییر موضع داده و به منتقدان سرسخت وضع موجود تبدیل شدند که هدف آنها کسب جایگاه در دولت آینده است.
سرنوشت بازگشایی خانه سینما
به کجا می انجامد؟
بین دفتر ریاست جمهوری و سازمان سینمایی بر سر نحوه بازگشایی خانه منحله سینما اختلاف ایجاد شده است.
در حالی که برخی از رسانه ها از دستور بازگشایی قریب الوقوع خانه سینما از سوی رئیس جمهور خبر می دهند، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی نظر متفاوتی دارد.
وی روز گذشته در گفت وگو با خبرگزاری ها، نگارش نامه دوم رئیس جمهور در این زمینه را تکذیب کرد و گفت که فعلا منتظر است محمود احمدی نژاد از روسیه بازگردد و به ابهام های این « دستور فوری» خاتمه دهد. او همچنین تأکید دارد که با رئیس جمهور درباره بازگشایی خانه سینما صحبت کرده و احمدی نژاد هم این نظرات را پذیرفته است.
این در حالی است که معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در پاسخ به شمقدری تاکید کرد که محمود احمدی نژاد همچنان معتقد است که وضعیت خانه سینما باید « هرچه سریعتر» به دور از تنگ نظری حل شده و این نامه نیز پس از توضیحات شمقدری به رئیس دولت نوشته شده است.
در همین حال، شمقدری خانه سینمایی ها را به شیطنت و شانتاژ علیه وی و دولت متهم کرد و در گفت وگوی دیگری مدعی شد که انتشار این نامه بدین معناست که آنها در ریاست جمهوری فردی را دارند که برایشان دلالی می کند.
گفتنی است، خانه سینما، دی سال ۹۰ و به دلیل ناکافی بودن مجوزهای قانونی و همچنین تخلفات گسترده هیئت مدیره آن (نظیر تغییر غیرقانونی اساسنامه) به حکم قانون منحل اعلام شد. این در حالی است که مدیریت فرهنگی دولت دهم (با صحنه گردانی حلقه انحرافی) قصد دارد به شیوه ای فراقانونی اقدام به بازگشایی این تشکل نماید. با این حال، مسائل فوق گویای آن است که بین دفتر رئیس جمهور و ریاست سازمان سینمایی بر سر چگونگی بازگشایی خانه منحله سینما اختلاف وجود دارد. حتی خبرگزاری ایسنا از احتمال استعفای جواد شمقدری از ریاست سازمان سینمایی در صورت فشارهای رئیس جمهور بر وی برای بازگشایی خانه منحله سینما خبر داده است.
توصیه رحیم پور ازغدی به صدا و سیما
برنامه سازان صداوسیما و هنرمندان باید با شناخت دقیق اسلام ناب محمدی (ص) آثار مخاطب پسند و جذابی را به تصویر بکشند.
به گزارش تسنیم، حسن رحیم پور ازغدی، استاد حوزه و دانشگاه در جمع گروه های طرح صالحین بسیج صدا و سیما با برشمردن ویژگی های رسانه صالح گفت: رسانه صالح رسانه ای است که مصلح است و اگر در اصلاح تغییر اجتماعی ناکارآمد باشد نه تنها مصلح نیست بلکه صالح هم نیست.
وی با اشاره به اینکه جنگ نرم تنها مربوط به مسائل سیاسی نمی شود افزود: مسائل سیاسی یا براندازی نظام سیاسی وجه آحاد جنگ نرم است. جنگ نرم در حال حاضر تغییر سبک زندگی، فرهنگ و رفتار افراد در سطح جامعه را نشانه گرفته و این در حالی است که جنگ نرم در حوزه فرهنگ و جامعه خطرناک تر از حوزه سیاسی است.
رحیم پور ضمن تاکید بر اینکه رسانه ملی مهمترین نقش را در جنگ نرم دارد بیان داشت: برنامه سازان صدا و سیما و هنرمندان باید با شناخت دقیق اسلام ناب محمدی (ص) آثار مخاطب پسند و جذابی را به تصویر بکشند.
این استاد دانشگاه با انتقاد از نمایش بعضاً نامناسب نمادهای مذهبی در فیلم ها و سریال های مناسبتی تصریح کرد: آثار باید به گونه ای تولید شوند که افکار و معارف اسلامی و ارزشی در همه ابعاد زندگی هنرمندانه نمایش داده شود.
وی خطاب به برنامه سازان گفت: همیشه برنامه ساز باید خودش را جای مخاطب قرار بدهد و ببیند با اثری که ساخته است چه احساس یا تغییر جدیدی در مخاطبش به وجود آورده است.
این استاد حوزه و دانشگاه به تفاوت های هنرمندان غیر مسلمان و مسلمانان هنرمند اشاره کرد و ابراز داشت: هنرمند مسلمان باید با استفاده از ابعاد مختلف هنر آثار جدی و تاثیرگذاری را در حوزه دین تولید کند تا بتواند در سطح افکار عمومی جامعه تاثیرگذار باشد نه اینکه اثری را صرفا برای به دست آوردن پول یا نیت های دیگر تولید کند. اگر اثری را هنرمند غیرمسلمان تولید می کند و اثرگذار می شود نشان از زمان کافی و لازم برای تولید آن اثر است. مطمئنا رسانه های دیگر نگاه سطحی به تولیداتشان ندارند و ایدئولوژی خودشان را برای هر اثری که تولید می کنند در نظر دارند تا بتوانند بر افکار جامعه تسلط پیدا کنند.
وضعیت بحرانی در بازار لوازم تحریر
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: بازار لوازم تحریر کودکان و نوجوانان ایرانی، در سیطره نمادهای فرهنگ مهاجم است.
محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در گفت وگو با فارس گفت: در حالی که نظارت بر کتاب ها، فیلم ها، پویانمایی ها و… با سازوکارهای مشخص قانونی اعمال می شود، متاسفانه بازار لوازم تحریر، به حال خود رها شده و براساس محصولات موجود در بازار می توان گفت عملاً نظارتی بر جنبه های فرهنگی لوازم تحریر نمی شود.
سرشار افزود: لوازم تحریر از اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می شوند و به دلیل عدم نظارت بر این عرصه، شخصیت ها و نشانه های فرهنگ مهاجم غربی، بر اغلب لوازم تحریر مسلط شده اند. این مشکل اکنون به مرحله ای رسیده که بتوان آن را وضعیت بحران نامید.
سرشار اظهار داشت: نه تنها شخصیت های آثار هنری غیرمجاز، طرح جلد دفاتر مشق و جامدادی و دیگر لوازم تحریر را به تسخیر خود درآورده اند بلکه در مرحله ای هشدارآمیزتر، نشانه ها و نمادهای غیراخلاقی و گاه جنسی، از طریق لوازم تحریر، فضای ذهنی کودکان و نوجوانان را شکل می دهند.
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان اضافه کرد: به دلیل ناآگاهی خانواده ها از کارکردهای مخرب این شخصیت ها، نشانه ها و نمادها در فرآیند تربیت کودک و نوجوان، لازم است در یک تلاش جمعی میان مسئولان، فعالان اقتصادی، انجمن های اولیا و مربیان و خانواده ها، به این آسیب فرهنگی در بازار لوازم تحریر، واکنش لازم نشان داده شود تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان ایرانی که به کارکردهای فرهنگی فعالیت اقتصادی خود توجه دارند، جلو گسترش این آسیب گرفته شود.
محمد سرشار در پایان گفت: با توجه به زمان کم باقی مانده تا آغاز تولید لوازم تحریر برای سال ۱۳۹۲، می توان امید داشت که با افزایش آگاهی اجتماعی در این زمینه و ایجاد حساسیت در دست اندرکاران بازار لوازم تحریر، روند نزولی این آسیب فرهنگی از همین سال آغاز شود.