به گزارش پارس ، زهره طبیب زاده در گفت وگو باتسنیم در رابطه با سرنوشت قانون حذف کنکور در مجلس اظهار داشت: حذف کنکور قبل از انتخابات به طور منظم در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار داشت، قانون حذف کنکور مصوب سال ۸۶ محدودیت هایی داشت در این قانون ذکر شده بود که کنکور باید تا سال ۹۰ حذف شود اما مقدمات لازم برای اجرای آن فراهم نبود.

وی افزود: به همین دلیل طرح سنجش و پذیرش دانشجو تهیه شد و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش در این جلسات حضور داشتند و مقرر شد تا کنکور به تدریج و طی یک برنامه چند ساله حذف شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه نمرات امتحانات ۳ ساله دوم دوره دبیرستان جایگزین کنکور خواهد شد، گفت: قرار است تا به تدریج و با حذف کنکور سابقه تحصیلی دانش آموزان ملاک ورود آنها به دانشگاه باشد که این هدف بلند مدت ماست.

طبیب زاده ادامه داد: اما در کوتاه مدت تا زمانی که سابقه تحصیلی ملاک پذیرش دانشجو قرار بگیرد برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها ۳ مرحله خواهیم داشت که شامل امتحان عمومی، اختصاصی و سابقه تحصیلی است، هم اکنون بسیاری از ظرفیت های رشته های گوناگون خالی است و برای آنها متقاضی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نمرات ۳ ساله دوم دبیرستان نمی تواند جایگزین مناسبی برای کنکور باشد، گفت: برای رشته های پرطرفدار و دانشگاه های برتر کشور نیاز به برگزاری آزمون داریم و طرح پذیرش و سنجش دانشجو این اختیار را بر عهده سازمان سنجش گذاشته است که از طریق سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و اختصاصی در رشته های پرطرفدار دانشجو جذب کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: طی ۵ سال آینده سابقه تحصیلی ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه ها می شود اما برای رشته های پرطرفدار و دانشگاه های برتر کشور همچنان کنکور بهترین روش پذیرش دانشجو خواهد بود.