به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین اژه ای دادستان کل کشور با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران بخشی از مسائل قوه قضائیه را تشریح کرد.

وی با اشاره جایگاه قضا در قانون اساسی ایران گفت: قضا و قوه قضاییه هم از نظر اسلام و هم در قانون اساسی از جایگاه مهم و بالایی برخوردار است و بر طبق اصل ۱۵۶ فصل یازدهم قانون اساسی آمده است که" قوه قضاییه" قوه ای مستقل است.

دادستان کل کشور با تاکید بر این نکته که قوه در سال های اخیر گام هایی خوبی برداشته است، اصلاح ساختار قوه قضاییه، نظارت درونی قوه قضاییه در دوره ۴ سال گذشته را از جمله این گام ها دانست و افزود: اصلاح ساختار قوه قضائیه در سال های اخیر در دستور کار قرار داشته است.

حجت الاسلام اژه ای افزود: در این دوره ۴ ساله اقدامات جدی برای شناسایی و برخورد با برخی افراد سودجو که با جعل عنوان از مردم کلاشی می کنند صورت گرفته و در این مسیر حتی در برخورد با افراد درون قوه که لغزش هایی داشتند، بدون اغماض برخورد شده است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد که مردم و قوه قضاییه از اطاله دادرسی رنج می بردند و خوشبختانه در فراخوان های صورت گرفته بیش از ۲۰ هزار نفر، در سال ۹۱،۶۵۰ قاضی وارد امر قضا شدند و در سال جاری نیز نزدیک به یک هزار قاضی مشغول به کار خواهند شد.

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به وضعیت پرونده های قضائی گفت که اعلام این گونه آمار به معنای گردش مجموعه پرونده هایی است که در قوه صورت می گیرد و به معنای تعداد پرونده های حقوقی و کیفری نیست. البته زمان رسیدگی به پرونده ها بسیار طولانی است که این در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وی همچنین از تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه خبر داد و گفت: در قوه طی ۴ سال گذشته و در راستای پیشگیری از وقوع جرم، معاونتی با همین نام تشکیل شده که متاسفانه لایحه مربوط به آن در مجمع مانده است و باید قوای دیگر نیز با قوه قضائیه در این زمینه همکاری کنند.

دادستان کل کشور افزود: برای جلوگیری از فساد اقتصادی تمامی ارگان ها باید با یکدیگر همکاری کنند و همچنین دستگاهی که در آن فساد رخ داده باید بررسی کرده و جلوی منافذ فساد را بگیرد. تا کنون تعامل قوا در این امر خوب بوده است اما امیدوارم این تعامل در دولت یازدهم بیشتر شود.

حجت الاسلام اژه ای یادآور شد: عزم جدی قوه قضائیه بر این است که با جرایم اقتصادی، خشن، موادمخدر و جرایمی از این دست برخورد جدی در سرعت بالا صورت گیرد و با دانه درشت ها برخوردهای قاطع، صریح و جدی شود.

وی افزود: در پرونده فساد سه هزار میلیاردی تعداد مجرمین بالا بود، پرونده این موضوع نیز حدود ۳۰ هزار صفحه را شامل می شود و تنها دادنامه ها تقریبا ۱۶۰۰ صفحه است و ۵۰ وکیل نیز در این پرونده حاضر بودند،

دادستان کل کشور همچنین با اشاره به این که تاکنون پرونده ای از سوی قوه برای مصلحت اندیشی مسکوت نمانده است. گفت: بر اساس قانون تا حکم قطعی نشده است نمی توان حکم را اعلام کرد. از نظر بنده هم بهتر است به استثنای پرونده های امنیتی، شخصی و… باقی موارد به صورت علنی برگزار شود.

حجت الاسلام اژه ای از آمادگی قوه قضائیه برای تعامل بیشتر با دولت آینده خبر داد و گفت که در انتخابات ریاست جمهوری همه شعار قانون مداری را تایید کرده و به اثبات رساندند.