پارس به نقل از مهر: مرور اخبار فرهنگ و ادب این هفته را با گزارش مربوط به توضیحات وزیر ارشاد درباره انتخاب رئیس نمایشگاه کتاب دولت آینده، آغاز می کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتقادها نسبت به انتخاب رئیس نمایشگاه تهران در سال ۱۳۹۳ واکنش نشان داد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز سه شنبه ۲۸ خرداد در مراسم هشتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها به برخی انتقادها در مورد انتصاب علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی این وزارتخانه به عنوان رئیس ۲۷ نمایشگاه کتاب تهران که در دوره دولت آینده برگزار می شود، واکنش نشان داد و با بیان این که ما تا روزی که این مسئولیت را بر عهده داریم باید به وظایف خودمان عمل کنیم، گفت: ما دیروز برای رئیس نمایشگاه تهران در سال آینده حکمی دادیم و بعد دیدیم بعضی ها جنجال و هیاهو کردند که وزیر ارشاد این دولت برای دولت بعدی تعیین تکلیف کرده است. در حالی که این یک روند معمولی است و نمی شود نسبت به فعالیت نمایشگاه آینده بی تفاوت بود.

وی از برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی تهران در صبح همان روز خبر داد و با یادآوری بازدید خودش به اتفاق سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از مجموعه باغ کتاب گفت: زمین وسیعی در کنار این مجموعه هست و می تواند در چندین طبقه ساخته شود. به هر حال ما نیاز به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار متر مربع و بلکه بیشتر برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هستیم. ما به شهردار تهران نامه نوشتیم و اعلام کردیم که اگر شما بتوانید فضای بیشتری در این مجموعه فراهم کنید قطعا نمایشگاه کتاب آتی در باغ کتاب تهیه می شود.

فهمیه رحیمی درگذشت

فهیمه رحیمی نویسنده معروف ایرانی و صاحب سبک در خلق داستان های عامه پسند هم صبح سه شنبه ۲۸ خرداد در اثر بیماری سرطان درگذشت.

رحیمی از ۳ سال پیش به سرطان معده مبتلا شده بود که این بیماری با وجود درمان پزشکی از ۹ ماه پیش خود را دوباره نشان داد و ۲۰ روز پیش از درگذشت رحیمی دوباره شدت گرفت تا نهایت به درگذشت او منجر شد. فهیمه رحیمی نویسنده صاحب سبک در خلق داستان های عامه پسند در سال های دهه شصت و هفتاد ایران بود که با انتشار رمان « بازگشت به خوشبختى» در سال ۱۳۶۸ به شهرت رسید.

محسن پرویز در بیمارستان بستری شد/عیادت رئیس سازمان تبلیغات از پرویز

محسن پرویز نویسنده و سخنگوی انجمن قلم هم صبح روز سه شنبه ۲۸ خرداد به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد. وضعیت عمومی پرویز یک روز بعد از عمل جراحی قلب باز، مساعد گزارش شد اما وی کماکان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان قلب تهران بستری است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم دیروز چهارشنبه همراه با محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری و محمد حمزه زاده قائم مقام حوزه هنری و مدیر انتشارات سوره مهر، با حضور در بیمارستان قلب تهران از پرویز عیادت کرد.

واردات کاغذ از کره جنوبی متوقف شد

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران دیروز چهارشنبه ۲۹ خرداد از متوقف شدن تولید سفارش های کاغذ و مقوای این تعاونی در کارخانه های کره جنوبی و در نتیجه منتفی شدن انتقال آنها از بنادر این کشور به بندرعباس، خبر داد.

احمدرضا اعتماد مظاهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه « از چندی پیش نگرانی هایی در مورد احتمال منتفی شدن حمل بار به بندرعباس وجود داشت» از توقف تولید سفارش های کاغذ و مقوای این تعاونی در کارخانه های کره جنوبی و در نتیجه منتفی شدن انتقال آنها از بنادر این کشور به بندرعباس خبر داد و گفت: مدتی است حمل و انتقال کالاها از جمله کاغذ و مقوا از کره جنوبی به ایران دچار مشکل شده است. خطوط دریایی، مدتی است کار حمل کالا از بنادر کره به بندرعباس را انجام نمی دهند. در نتیجه این مسئله، تولید کالاهای سفارش ایران هم که در مورد ما کاغذ و مقوا است، در کارخانه های این کشور انجام نمی شود.

ترخیص یک محموله کاغذ و مقوای گلاسه از گمرک بعد از ۲ ماه معطلی

یک محموله کاغذ و مقوای گلاسه تعاونی چاپخانه داران تهران هم که از اوایل امسال در گمرک شهید رجایی (بندرعباس) مانده بود، در این هفته ترخیص شد.

احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران روز ۲۶ خرداد در گفتگو با خبرنگار مهر، از ترخیص محموله کاغذ و مقوای گلاسه این شرکت تعاونی که حدود دو ماه است در گمرک بندرعباس مانده بود و اجازه ترخیص به آن داده نشده بود، خبر داد و گفت: این محموله هفته گذشته ترخیص شد و کاغذهای خریداری شده با تریلی و کامیون های ۱۰ تنی در حال انتقال از بندرعباس به تهران است.

احتمال حل مشکلات مربوط به کاغذ تعاونی ناشران با شرکت بازرگانی کارکنان شهرداری

از سوی دیگر محمدمهدی داوودی پور مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روز ۲۶ خرداد نشستی با آقای مقدم، مدیرعامل شرکت بازرگانی و بهره برداری کارکنان شهرداری تهران داشتیم و با توجه به فضای کلی جلسه و مسائلی که در آن مطرح شد، امیدوارم طی دو، سه روز آینده مسئله به وجود آمده به سرانجام مشخصی برسد. ما در این جلسه مذاکراتی را با هم داشتیم و فعلاً در حال ارزیابی هستیم و منتظریم ببینیم آیا می توان از این طریق مشکل را حل کرد یا الزاماً کار باید به طرح دعوای حقوقی بینجامد و از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری کنیم.

اواسط سال گذشته شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران آمادگی خود را برای واردات کاغذ و تحویل آن به اعضا البته با استفاده از سرمایه آنها اعلام کرد. پس از مدتی میان این تعاونی و یک شرکت با عنوان « شرکت بازرگانی و بهره برداری کارکنان شهرداری تهران» قراردادی برای واردات کاغذهای مورد نیاز حدود ۱۱۰ ناشری که بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای تامین این کاغذها سرمایه گذاری کرده بودند، منعقد و قرار شد از بهمن ماه این کاغذها به مرور از طریق تعاونی در اختیار ناشران عضو که برای آن سرمایه گذار کرده بودند، قرار گیرد.

اما پس از گذشت ۸ ماه از آن تاریخ، نه تنها کاغذی به این تعداد از ناشر عضو شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران تحویل داده نشده، بلکه تلاش آنها و تعاونی متبوعشان برای بازپس گیری سرمایه اولیه به نتیجه ای نرسیده است.

در نهایت، چندی پیش محمدمهدی داوودی پور، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در یک نشست خبری، بحران به وجود آمده را متوجه « شرکت بازرگانی و بهره برداری کارکنان شهرداری تهران» دانست و تهدید به پیگیری حقوقی این ماجرا کرد، اما ساعاتی بعد، جلیل مقدم مدیرعامل شرکت بازرگانی و بهره برداری کارکنان شهرداری تهران، با رد اظهارات داوودی پور در مورد واریز بیش از ۱۴ میلیارد تومان به حساب شرکت متبوعش، به اتهاماتی که مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران به او و شرکت متبوعش وارد کرد، پاسخ داد.

شورای گسترش زبان فارسی و مرکز گسترش زبان فارسی منحل شدند

با انتقال نیروهای شورای گسترش زبان فارسی وابسته به وزارت ارشاد و مرکز گسترش زبان فارسی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات به بنیاد سعدی، این دو نهاد منحل شدند.

حجت الله ایوبی قائم مقام بنیاد سعدی در گفتگویی که این هفته با خبرنگار مهر داشت، از انتقال نیروهای دو نهاد مرتبط با ترویج زبان فارسی در خارج از کشور به این بنیاد در روزهای اخیر خبر داد و گفت: حدود ۱۵ تن از نیروهای شاغل در شورای گسترش زبان فارسی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مرکز گسترش زبان فارسی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بنیاد سعدی منتقل شده اند و فعالیت واحدهای مربوطه در این بنیاد رسماً و عملاً آغاز شده است.

وی افزود: با انتقال این نیروها شورای گسترش زبان فارسی و مرکز گسترش زبان فارسی منحل و در بنیاد سعدی ادغام شده اند.

ثبت دو اثر جدید از ایران در حافظه جهانی یونسکو

در این هفته همچنین به دنبال برگزاری نشست شورای مشورتی بین المللی برنامه حافظه جهانی در کره جنوبی (۲۱-۱۸ ژوئن ۲۰۱۳) ، ۵۴ اثر جدید در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی به ثبت رسید که در بین آثار ثبت شده، دو اثر پیشنهادی از طرف کشورمان با نام: ذخیره خوارزمشاهی و مجموعه برگزیده نقشه های تاریخی ایران در عصر قاجار در بین این آثار است.

با ثبت این دو اثر جدید، آثاری که تاکنون در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی به ثبت رسیده است به ۲۹۹ اثر افزایش یافت که بدین ترتیب از کشورمان تاکنون ۷ اثر شامل شاهنامه بایسنقری (۲۰۰۷) ، وقف نامه ربع رشیدی (۲۰۰۷) ، مجموعه اسناد اداری آستان قدس رضوی (۲۰۰۹) ، التفهیم ابوریحان بیرونی (۲۰۱۱) ، پنج گنج نظامی (۲۰۱۱) ، ذخیره خوارزمشاهی (۲۰۱۳) و مجموعه برگزیده نقشه های تاریخی ایران در عصر قاجار (۲۰۱۳) ثبت شده است.