به گزارش پارس نیوز، 
چگونه میوه ها را خشک کنیم؟

فرآیند خشک کردن میوه در اصل، روشی مناسب برای محافظت از طعم میوه است. گاهی اوقات میوه خشک شده نسبت به نوع تازه آن به دلیل طعم بهتر، برتری دارد. برخی میوه ها در برخی از فصول سال فراوان تر از دیگر میوه ها هستند . در صورت تمایل به استفاده از میوه ها در فصول مختلف سال لازم است میوه ها را خشک کرده و از آن استفاده کنید .راه های خشک کردن میوه

 

روش خشک کردن میوه ها بهترین راه برای خراب نشدن میوه های اضافی است . میوه خشک ترد و شیرین و نوعی آب نبات طبیعی است و مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه ی تازه ندارد. از میوه خشک می توان به صورت میان وعده استفاده نمود .

شما برای مصرف انواع میوه ها مجبور نیستید هزینه گزاف برای تهیه نوع آماده و بسته بندی آن بپردازید بلکه می توانید بدون هیچ گونه هزینه ای میوه های اضافی خود را به میوه خشک تبدیل کنید و از خوردن آن لذت ببرید . با چند روش می توانید در خانه به خشک کردن میوه بپردازید . با این بخش  همراه باشید، تا با روش های مختلف و آسان خشک کردن میوه در خانه آشنا شوید.

خشک کردن میوه با روش های مختلف

خشک کردن میوه در آفتاب

معمول ترین و ابتدایی ترین روش خشک کردن میوه استفاده از آفتاب است. در این روش میوه را نصف یا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار می دهند.

مراحل خشک کردن میوه در آفتاب

• برای خشک کردن میوه یک روز گرم آفتابی را که رطوبت هوا زیر 60 درصد و هوا هم آفتابی و گرم باشد ، انتخاب نمایید.این کار چند روز طول می کشد بنابراین لازم است که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.

• میوه ها را روی سینی توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون قرار دهید و با کمی فاصله روی توری بچینید.

• سینی میوه را روی دو عدد آجر قرار دهید تا از زمین فاصله بگیرد و بر روی آن یک توری نازک بیاندازید و زیر نور آفتاب قرار دهید.قرار دادن سینی روی آجر سبب بهتر جریان یافتن هوا و سریع تر خشک کردن میوه می شود.

• برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن میوه ها، در زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع قرار دهید. هوای خنک شب می تواند میوه را دوباره مرطوب کند. پس سینی را در شب در جای سرپوشیده قرار دهید.

• هر روز چند بار به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

چگونگی خشک کردن میوه با نور آفتاب

خشک کردن میوه در فر

یکی دیگر از روش های خشک کردن میوه، خشک کردن با جریان هوا می باشد که ترکیبی از جریان هوا و حرارت کم است، این کار معمولاً در فر انجام می شود. خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید.

فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل دارید و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک می کنید.

کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد.

راه و روش خشک کردن میوه در فر

مواد لازم برای خشک کردن میوه در فر

فر، کاغذ مومی یا لاینر های سیلیکونی و سینی فر یا توری های گرد مخصوص پیتزا

• در این روش برای جلوگیری از رشد باکتری ها میوه ها را در دمای پایین گرم می کنند تا آب آنها به قدر کافی تبخیر شود.

• میوه ی موردنظرتان را آماده کنید، بهتر است این میوه ها کاملا رسیده باشند .

• میوه ها را با آب سرد بشویید قسمت لکه دارشان را جدا کنید و هسته میوه و ساقه میوه را جدا کنید .

• میوه ها را به صورت هم اندازه برش بزنید تا در زمان یکسانی خشک شوند. میوه های کوچک مثل انگور، توت فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را می توان به صورت درسته خشک کرد. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه، آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد.

خشک کردن میوه در فر چگونه است؟

• اگر دوست دارید پوست میوه ها را بگیرید ، تکه های میوه را 30 ثانیه در آب جوش بریزید و سپس به یک ظرف آب یخ منتقل کنید تا پوست میوه ها راحت جدا شود.

• برای حفظ ظاهر زیبای میوه ها و به حداقل رسیدن تغییر رنگ شان آنها را 10 دقیقه درون آب لیمو و آب قرار دهید، سپس در آبکش بریزید و با یک حوله ی بدون پرز به آرامی خشک کنید.

• فر را از قبل در دمای 54 تا 71 درجه ی سانتی گراد گرم کنید.

• از درجه ی حرارت پایین تر برای میوه های برش خورده ی نازک مانند سیب یا هلو و از دمای بالاتر برای توت فرنگی ها و سایر توت های کامل استفاده کنید.

• روی سینی فر را با کاغذ مومی بپوشانید و تکه های میوه را با حفظ فاصله بچینید.

برای خشک کردن میوه در فر به چه چیزی نیاز داریم؟

• یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی میوه ها برای جلوگیری از جمع شدن (لوله شدن) آنها قرار دهید.

• میوه ها را درون فر بگذارید و هر دو ساعت سینی فر را بچرخانید.

• هنگامی که میوه خشک بافتی مانند چرم پیدا کرد و حدی منعطف بود، آماده بیرون آوردن از فر است.

• بعد از بیرون آوردن میوه های خشک از فر آنها را در ظرف های پلاستیکی یا شیشه ای بریزید و برای 4 تا 5 روز سر ظرفها را باز بگذارید تا رطوبت باقی مانده آنها تبخیر شود. در طی این روزها ظرف را ، تکان دهید تا میوه ها کمی جابه جا شوند.پس از 5 روز، در ظرف را ببندید

• حدود 10 ماه بعداز این میوه های خشک می توانید استفاده کنید.

فوت و فن های خشک کردن میوه در فر

مدت زمان لازم برای خشک شدن انواع میوه ها در فر

سیب:6 ساعت؛

انگور:8 تا 10 ساعت؛

پوست مرکبات:8 تا 10 ساعت؛

گیلاس:12 ساعت؛

توت فرنگی:12 ساعت؛

زردآلو:12 ساعت.

آلو:6 ساعت؛

گلابی:6 ساعت؛

هلو:6 ساعت؛

موز:6 ساعت؛

هر میوه به چقدر زمان برای خشک شدن نیاز دارد؟

روش سرخ کردن برای خشک کردن میوه

روش سرخ کردن یکی دیگر از بهترین روش ها برای خشک کردن میوه های پر نشاسته و کم رطوبت مثل موز است.

خشک کردن میوه با شکر

خشک کردن با شکر نوع دیگری از روش خشک کردن میوه است که با خیساندن یا جوشاندن میوه در یک شیره شکری انجام می شود.

خشک کردن میوه با شکر چگونه است؟

خشک کردن میوه با میوه خشک کن

استفاده از دستگاه میوه خشک کن، سبب می شود آب میوه به صورت خیلی آرام ، آهسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود.اکثر این دستگاه های میوه خشک کن در کف خود المنت برقی مشبک دارند که روی آن ها هواکش قرار دارد.

بسته به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، 24 ساعت وقت لازم است تا میوه ها به صورت کامل خشک شوند. اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را داشته باشید استفاده از دستگاه های میوه خشک کن یکی از بهترین گزینه هاست.

• میوه خشک کن را روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار دهید و اگر چنین تنظیماتی ندارد، آن را روی درجه ی حرارت 57 درجه ی سانتی گراد بگذارید.

• میوه ها را درون خشک کن بچینید.

• میوه ها در این دستگاه با توجه به میوه و ضخامت آن به 24 تا 48 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند.

• بعد از 24 ساعت اول برای جلوگیری از خشک شدن بیش ازحد میوه ها، آنها را مدام چک کنید.

• میوه ها خشک و ترد شده را جمع آوری کنید. میوه خشک باید نسبتا سفت باشندزیرا رطوبت آنها از بین رفته است.

خشک کردن میوه با دستگاه مخصوص

نگهداری و استفاده از میوه خشک

در پایخ و احترام به درخواست شما کاربران نمناکی مبنی بر طرح نکاتی در رابطه با روش نگهداری و استفاده از میوه های خشک به این بخش میپردازیم.

• میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید.

• میوه هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن ها را با سلفون بپوشانید و می توانید تا چندین روز آن ها را در یخچال نگه داری کنید.

• اکثر میوه های خشک شده 9 تا 12 ماه قابل استفاده هستند.

• برای جلوگیری از فاسد شدن، میوه های خشک آماده و بسته بندی شده، آنها را در یک کیسه ی سربسته درون یخچال قرار دهید.

• از میوه خشک می توانید دزغذاهای مختلف استفاده کنید یا آنها را به تنهایی بخورید.

• برخی از میوه های خشک را مانند سیب، زردآلو، هلو، آلو و گلابی می توان با خیساندن در آب گرم یا آهسته جوشاندن دوباره آبدار و مرطوب کردو سپس استفاده نمود.

• بسیاری از میوه های خشک رایج در بازار قبل از بسته بندی با دی اکسید گوگرد خشک می شوند که این روش به میوه کمک می کند تا رنگ، طعم و شکل خود را حفظ کند.

• اگر به گوگرد حساسیت دارید، می توانید میوه های خشک شده بدون گوگرد را خریداری کنید.

خشک کردن میوه و تمام نکات نگهداری از آن

درست کردن چیپس میوه

شما می توانید با استفاده از فر یا دستگاه میوه خشک کن، چیپس های ترد و طلایی رنگ میوه درست کنید. میوه های دارای پوست نازک مانند سیب، آناناس، نارگیل، لیمو و پرتقال مناسب برای چیپس شدن هستند. برای یک دست شدن ورقه میوه ها از ماندولین استفاده کنید، برای جلوگیری از تغییر رنگ میوه ها بر روی آنها آب لیمو بزنید.

سپس با کمی روغن یک سینی فر را چرب کنید، و حلقه های سیب را روی آن بچینید و در پایین ترین طبقه فر قرار دهید و صبر کنید تا میوه ها به مدت دو الی سه ساعت در فر باقی بمانند تا کاملاً خشک شوند . برای تزیین دسر یا سالاد و یا حتی به عنوان اسنک می توانید از این چیپس های میوه ای استفاده کنید.

طرز خشک کردن زردآلو در خانه

روش خشک کردن زردآلو در آفتاب

چگونه زردآلو خشک کنیم ؟طرز خشک کردن زرد آلو زیر آفتاب یکی از روش های سنتی است که در نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای خشک کردن زرد الو در آفتاب به دمای بالاتر از 98 درجه فارنهایت (23 درجه سانتیگراد) احتیاج دارید. رطوبت کم نیز یک ضرورت محسوب می شود زیرا کارتان را خراب می کند.

  • ابتدا زردآلوهای خود را با احتیاط انتخاب کرده و سپس آنها را بشویید تا خاک و سموم دفع آفات از پوست آنها پاک شود. سپس هسته میوه‌ها را جدا کنید قبل از اینکه آنها را به دو یا چهار قسمت، خرد کنید. توصیه می شود یکنواختی را رعایت کنید زیرا در این صورت قطعات خرد شده با سرعت نسبتاً مساوی خشک می شوند.
  • مرحله دوم شامل پاک کردن زردآلو است. حالا، زردآلوها را به طور یکنواخت روی صفحه شیرینی پزی بچینید. لازم به ذکر است استفاده از صفحه شیرینی پزی بیشتر توصیه می شود زیرا تمیز کردن آنها را راحت تر می کند.
  • زردآلوها را با یک پارچه توری یا تنظیف بپوشانید و آنها را در زیر آفتاب قرار دهید. پوشش مانع از بروز آلودگی و حشرات در میوه ها در طی فرایند خشک کردن زردآلو ها می شود.

زمان خشک کردن زردآلو ها بین دو تا چهار روز تخمین زده می شود که با چرخش روزانه میوه ها برای اطمینان از خشک شدن یکسان، مشخص می شود. همیشه به یاد داشته باشید که آنها را در طول شب به داخل خانه بیاورید تا از به وجود آمدن شبنم روی میوه ها جلوگیری شود.

هنگامی که زردآلو‌ها کاملاً چروکیده شوند می‌توان نتیجه گرفت که به طور کامل خشک شده اند و دیگر نیازی به ماندن آن‌ها در آفتاب وجود ندارد.

برای نگهداری زردآلو‌های خشک شده بهتر است آن‌ها را در یک ظرف دردار و در محیطی خنک نگهداری شوند.

خشک کردن زردآلو? | سرآشپز پاپیون

روش خشک کردن زردآلو در فر

طرز خشک کردن زردالو در فر چگونه است ؟ برخلاف خشک کردن زردآلو زیر آفتاب که از گرمای طبیعی خورشید استفاده می کنید، در این روش خشک کردن برگه زردالو به اجاق گاز فر دار احتیاج دارید.

  • طریقه خشک کردن برگه زردالو در آفتاب را از چیدن زردآلو و تمیز کردن آنها دنبال کنید. این مورد در مورد کلیه روش های خشک کردن زردآلو که همیشه به عنوان آماده سازی مصرف می شود، بسیار کاربرد دارد.
  • شما باید نیمی از زردآلوهای آماده را روی صفحه سیمی قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ میوه ای در تماس با دیگری نیست.
  • قبل از قرار دادن صفحه سیمی در فر، فر را با 150 درجه فارنهایت (65 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. بگذارید میوه ها حدود 12 ساعت در فر باشند، که همراه با چک کردن گاه به گاه و چرخاندن تکه های میوه است.

می توانید با تنظیم دمای 200 درجه فارنهایت (95 درجه سانتیگراد) کل فرایند خشک کردن زردآلو را سرعت ببخشید اما این امر نیاز به بررسی زود به زود تر و دقیق تر میوه ها دارد تا مبادا خشک شوند و یا بدتر از آن بسوزند.

در طول مدت زمان خشک کردن زردآلو با فر باید درب فر را نیمه باز بگذارید.

پس از سرد شدن زردآلو‌های خشک شده آن‌ها را در ظرفی دردار چیده در جای خشک و خنک نگه دارید.

نحوه خشک کردن زردآلو با استفاده از مایکروویو

در این روش خشک کردن زردآلو مراحل آماده سازی ذکر شده در بالا را دنبال کنید. علاوه بر آن، برای این طرز خشک کردن زردالو شما باید یک مرحله دیگر در مراحل آماده سازی که شامل شستن صفحه چرخشی مایکروویو است را هم انجام دهید. این بشقاب همچنین باید خشک باشد زیرا شما زردآلوها را مستقیماً روی آن قرار می دهید.

  • تکه های میوه را روی یک صفحه سیلیکونی ایمن در مایکروویو بگذارید اگر ندارید از همان بشقاب خود مایکروویو استفاده کنید. برش های زردآلو را بر روی صفحه مایکروویو قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که میوه ها جای تنفس کافی به اندازه حداقل یک اینچ یا دو اینچ بین همدیگر دارند.
  • تایمر را به مدت 30 دقیقه تنظیم کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که به جای تنظیم مایکروویو معمولی از تنظیم یخ زدایی استفاده می کند. بعد از 30 دقیقه دوباره بررسی کنید و برش ها را با دقت چرخانید. اگر هنوز خشک نشده باشند، می توانید چند دقیقه دیگر زمان دهید و سپس بعد از آماده شدن، میوه را به یک خنک کننده منتقل کنند.

نحوه خشک کردن زردالو با استفاده از مایکروویو در مقایسه با طریقه خشک کردن زردالو در آفتاب و خشک کردن زردآلو در فر، مدت زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد. همچنین در منابع صرف شده برای دستیابی به یک میوه خشک صرفه جویی می شود.

با این حال این روش قابل اعتماد نیست و گاهی اوقات، میوه ها باز هم مرطوب می مانند و به خشک شدن بیشتری نیاز دارند. اگر درجه حرارت بررسی نشود، ممکن است میوه ها نیز بسوزند.

روش خشک کردن برگه زردالو با استفاده از یک میوه خشک کن

برای این روش خشک کردن زردالو به یک دستگاه خشک کننده میوه نیاز دارید.

  • ابتدا باید مراحل آماده سازی مشخص شده در روش خشک کردن زردآلو زیر آفتاب را از ابتدا شروع کنید. با این حال، پوست را از بین نبرید.
  • حالا قفسه های دستگاه را بردارید، قطعات زردآلو را به طوری که گوشت میوه ها رو به بالا باشد قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که آنها در فاصله از هم قرار دارند تا جریان هوا فراهم شود.
  • قفسه ها را در دستگاه قرار دهید و آن را در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. تقریباً 12 ساعت صبر کنید. حتماً دستورالعمل های سازندگان را نیز بررسی کنید (زمان و دما ممکن است در دستگاه های مختلف متفاوت باشد).

این روش آسان است و همچنین می تواند بدون عوارض انجام شود. این روند اما زمان بر است و به نظارت جدی نیاز دارد.

نکات حرفه ای خشک کردن زردالو!

می توانید مقداری آب لیمو روی زردآلوها قبل از خشک کردن اسپری کنید. آب لیمو باعث جلوگیری از قهوه ای شدن زردآلو می شود.

برای طعم دادن اضافی، زردآلوها را به مدت 15 دقیقه قبل از خشک کردن در مخلوط عسل قرار دهید. این کار به زردآلوها طعم اضافی می بخشد.

نیاز است برای جلوگیری از سیاه شدن زردآلو ، هم از روش خشک کردن زردآلو زیر نور آفتاب و هم از روش خشک کردن زردآلو در سایه استفاده شود.

نحوه نگهداری زردآلوهای خشک

پس از انجام فرآیند خشک کردن زردآلوها، باید آنها را ذخیره کنید. زردآلوهای خشک در صورت خوب نگهداری شدن می توانند تا 2 سال دوام بیاورند.

ابتدا بگذارید که زردآلوهای شما قبل از قرار دادن در ظرف های بزرگ شیشه ای، خنک شوند. برای تهویه، شما نیاز دارید که به طور روزانه ظرف دو هفته اول ظرف را تکان دهید. در صورت مشاهده هرگونه چگالش، زردآلو خشک به مدت یک ساعت خشک می شود. میوه ها را دوباره به مدت دو هفته در ظرف های شیشیه ای در دار قرار دهید. پس از اینکه زردآلوها کاملاً خشک شدند، می توانید آنها را در کیسه های پلاستیکی قابل اطمینان که در فریزر یا یخچال قرار داده شده، ذخیره کنید.

طرز خشک کردن هلو در خانه

روش‎های مختلف خشک کردن هلو عبارتند از:

  1. طرز خشک کردن هلو در آفتاب
  2. روش خشک کردن هلو با استفاده از فر
  3.  طریقه خشک کردن هلو با سرخ کردن آن
  4. روش خشک کردن هلو با استفاده از شکر
  5. خشک کردن هلو با دستگاه خشک کن

index

هلو خشک، خوراکی خوشمزه، قابل حمل و سالم است. به یاد داشته باشید که هرچه هلو تازه تر باشد ضدعفونی تر و خوشمزه تر خواهد شد. خشک کردن هلو به شما این امکان را می دهد که در میان وعده های مختلف استفاده کنید هلوی خشک بدون مواد نگهدارنده یک سال یا بیشتر در یک فضای خالی و خشک نگهداری می شود.

انتظار می رود هلو های خشک شده شما تیره تر از هلو های تجاری خشک باشد اما نگران نباشید طعم و تغذیه آن همانند هلو تجاری است. پس از خشک شدن، این هلوها دارای بسیاری از کاربردهای مختلف هستند. شما به سادگی می توانید آنها را به عنوان یک میان وعده غذایی بخورید پس یاد بگیرید که هلو خشک کنید زیرا ذخیره سازی غذای بلند مدت را در اختیار شما قرار می دهد.

بهترین هلو ممکن برای خشک کردن انتخاب کنید بدون لکه ، سوراخ کرم یا کبودی باشد. شما می توانید پوسته ها روی ان نگه دارید یا حذف کنید. اگر پوست روی ان را نگه می دارید هلوها را برای حذف سموم دفع آفات پاک کنید

همانند سایر میوه ها، هلو ها پس از برش دادن در معرض اکسیژن قرار می گیرند بنابراین شما باید هلو را در آب لیمو، بیسولفیت سدیم یا سایر نگهدارنده اسیدی میوه خیس نمایید.

روش خشک کردن هلو با نور خورشید

روش خشک کردن هلو مقابل تابش نور خورشید از روش‎های معمول و متداول است.

برای این که میوه‌ها را در فضای باز و با نور خورشید خشک ‌کنید بایستی میوه‌ها را نه خیلی رسیده و نه نارس، تهیه کنید.

در اولین اقدام آن‌‌ها را با آب بشویید.

سپس هسته وسط میوه را خارج کنید.

میوه‌ها را به قطعات کوچک و نازک برش بزنید. البته بر هلو و زردآلو بهتر است فقط آن را از وسط نصف کنید.

سپس میوه‌ها را روی یک سینی یا روی توری بچینید و آن را روی دو عدد آجر که از سطح زمین فاصله داشته باشد قرار دهید.

روی آن را یک توری نازک بگذارید و در فضای باز مقابل تابش نور خورشید قرار دهید تا با گذاشتن سینی بر روی آخر موجب می‌شود که جریان هوا بهتر و سریع‌تر میوه‌ها خشک شود.

برای این که میوه‌‌ها خوب خشک شوند بهتر است زیر سینی یک ورق آلومینیوم یا قلع بگذارید تا هوای خنک در هنگام شب باعث مرطوب شدن دوباره میوه نگردد.

سپس میوه را در مکان سرپوشیده قرار دهید.

روزی چند نوبت به آن سر بزنید و میوه‌هایی که خشک شده‌اند را جدا کنید.

خشک کردن هلو با استفاده از فر

یکی از بهترین روش‌های خشک کردن هلو با استفاده از جریان هوا و حرارت کم که اصولا در فر انجام می‌شود.

این شیوه خشک کردن هلو با فر هیچ ماده‌ی افزودنی به آن اضافه نمی‌کنید و فقط چند ساعت زمان برای این کار نیاز دارید.

این کار را به راحتی در منزل می‌توانید انجام دهید تا میوه‌‌ها را به هر‌ اندازه و میزانی که تمایل دارید، خشک‌ کنید

مراحل آماده‌سازی میوه‎های خشک باید به درستی انجام گیرد تا میوه‎ها به خوبی خشک شوند.

برای این که میوه‌‌ها در فر خشک‌ کنید، بهتر است برای پیشگیری از رشد باکتری‌‌ها، میوه‌‌ها را در دمای خیلی کم گرم کنید تا آب داخل آن‌‌ها به میزان لازم تبخیر شود.

میوه‌هایی که می‌خواهید داخل فر خشک‌ کنید، ترجیحا از میوه‌های رسیده استفاده کنید.

میوه‌‌ها را به صورت هم‌ اندازه و یکسان برش بزنید تا مدت زمان مشخصی خشک شوند.

میوه‌های متوسط را را نصف کنید یا خلالی برش بزنید و اگر میوه‌‌ها خیلی بزرگ را ورقه ورقه برش بزنید مثل انبه، آناناس و نارگیل تا راحت و در زمان کوتاه‌تری آب آن تبخیر شود و خشک شود.

تا حد امکان برای خشک کردن هلو بهتر است آن‌ها را با پوست خشک‌ کنید.

در غیر این صورت اشکال ندارد آن را پوست بکنید.

تکه‌های میوه را ۳۰ ثانیه در آب جوش بیندازید و سپس به یک ظرف آب یخ انتقال دهید تا پوست میوه‌‌ها به راحتی از هم جدا شوند.

برای این که زیبایی میوه حفظ شود بهتر است آن‌ها را ۱۰ دقیقه در آب لیمو و آب قرار دهید، سپس در آب‌کش بریزید و با یک حوله یا دستمال بدون پرز به آرامی خشک‌ کنید.

قبل از شروع به خشک کردن میوه‌‌ها فر را در دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

برای میوه‌هایی که برش‌های نازک خورده‌اند مثل سیب یا هلو از درجه حرارت کمتری استفاده کنید و از توت فرنگی‌‌ها و سایر توت‌هایی کامل از دمای بیشتری استفاده کنید تا کاملا خشک شوند.

سطح سینی فر را با کاغذ مومی پوشش دهید و تکه‌های میوه را با فاصله از هم بچینید.

برای جلوگیری از جمع شدن میوه‌‌ها یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی میوه‌‌ها قرار دهید.

میوه‌های داخل فر را هر دو ساعت چک کنید تا تمامی قسمت‌های میوه‌‌ها به یک میزان خشک شود.

زمانی که میوه خشک بافت چرم مانندی پیدا کرد و قابل انعطاف بود آماده بیرون آوردن از داخل فر است.

پس از این که میوه‌های خشک شده را از فر بیرون آوردید، بهتر است آن‌ها را در ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید و برای ۴ تا ۵ روز درب ظرف را باز بگذارید تا رطوبت باقیمانده میوه‌‌ها از آن‌ها خارج شود.

ظرف موردنظر را تکان دهید تا میوه‌‌ها مقداری جا به جا شوند بعد از ۵ روز درب ظرف را ببندید.

از میوه‌های خشک تا ۱۰ ماه می‌توانید استفاده کنید.

نگهداری هلو خشک شده

توجه: پس از سرد شدن، می توانید هلو خشک را در یک ظرف محفوظ از هوا یا کیسه ذخیره سازی مواد غذایی در فریزر یا یخچال قرار دهید اکسیژن میوه را خراب می کند پس وقتی هلو را خشک کردید در ظرف شیشه ای ذخیره کنید و یا شیشه را خنک کنید یا یک جاذب اکسیژن را اضافه کنید و درب آن را محکم ببندید.

شیشه ها را در یک مکان سرد و تاریک نگه دارید.

هلوهای خشک شده به طور مناسب ذخیره می شوند و می توانند تا 10 سال یا بیشتر بمانند.

طریقه خشک کردن سیب

ممکن است در خانه سیب زیادی داشته باشید و یا درخت سیب داشته باشید ویا سیب زیادی خریده باشید و  بخواهید سیب ها را خشک کنید ولی طریقه خشک کردن‌ سیب را ندانید همانطوریکه می دانید سیب خشک فایده های زیادی دارد و یکی از خوردنی های سالم و مغذی است اکنون گام به گام  طریقه خشک کردن آن را  یاد بگیرید:

سیب هایی که انتخاب کرده اید بشویید. لازم نیست حتما پوستشان را بکنید. پوست طعم بیشتری به سیب می دهد و دارای فیبر زیادیست که سیب به آن مشهور است. کسانی که دوست ندارند پوست سیب خشک شده بخورند می توانند آن ها را بکنند. این واقعا به علاقه ی شما بستگی دارد.

هسته ها را در بیاورید. همچنین قسمت هایی که زده دارند جدا کنید. در مغازه ها وسیله ای می فروشند که می توانید با آن ها به آسانی هسته ها را در بیاورید. اگر از آن ها ندارید می توانید هسته ها را با دستانتان در بیاورید.

اگر از این ها برای دکوراسیون استفاده می کنید یا دوست دارید غذاهایتان زیبا باشد، هسته ها را خالی نکنید. سیب هایی که هسته ی آن ها در نمی آید، شکل کروی خود را حفظ می کنند و در مرکزشان الگویی ستاره ای دارند.

سیب را به تکه ها نازک ببرید. شما هم می توانید سیب را ببرید تا شکل کروی آن ثابت باقی بماند و هم می توانید آن را به قاچ های نازک ببرید. این هم به سلیقه ی شما بستگی دارد.

این تکه ها را در محلولی قرار دهید که قهوه ای نشوند. بهترین گزینه برای این کار، آب لیمو و آناناس، همراه با آب است. آب آناناس الزامی نیست اما طعم شیرینی به سیب ها می دهد و طعم تند ترشی آبلیمو را متعادل می کند.

همچنین می توانید، آب پرتغال را با آب لیمو و آب مخلوط کنید.

روی تکه ها، ادویه بپاشید (اختیاری). برخی دوست دارند با ادویه هایی چون جوز بویا، دارچین یا فلفل شیرین، به غذای خود طعم دهند. این، طعم سیب را خوب می کند، ولی سیب های بی ادویه نیز به همین اندازه خوشمزه اند.

روش‌های خشک‌کردن سیب

استفاده از فربرای خشک کردن سیب

فر را روی 95 درجه ی سانتی گراد تنظیم کنید.

تکه های سیب را روی کاغذ روغنی قرار دهید. مطمئن باشید آن ها روی همدیگر نباشند، و گرنه موقع خشک شدن به همدیگر می چسبند.

ورق را در گاز قرار دهید. تکه ها را برای یک ساعت بپزید. وقتی یک ساعت تمام شد، ورق را بیرون آورید و به تکه های سیب تلنگری بزنید. اگر می خواهید سیب ها تردتر باشند می توانید آن ها را برای یک ساعت دیگر نیز بپزید.

فر را خاموش کنید ولی سیب ها را بیرون نیاورید. اندکی از در فر را باز کنید و اجازه دهید در داخل خنک شوند. تا زمانی که سیب ها کاملا خنک نشده اند نباید آن ها را بیرون بیاورید (ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد).

نحوه خشک کردن سیب در آفتاب

تکه های سیب را در سینی کم عمقی بخوابانید. قبل از قرار دادن سیب ها، کف آن را با کاغذ بپوشانید. سینی هایی که دسته دارند بهتر از سینی های معمولیند. زیرا سیب ها اندکی شیره تولید می کنند که سبب چسبندگی می شود.

در روز گرم، سیب ها را زیر آفتاب قرار دهید. برای دور نگه داشتن سیب ها از حشرات، آن ها را با تور بپوشانید. عصر، پیش از اینکه شبنم ببارد، برای جلوگیری از کپک زدن سیب ها، آن ها را به داخل خانه بیاورید.

تکه ها را برگردانید. حداقل روزی یک بار این کار را انجام دهید تا به طرف دیگر نیز آفتاب بخورد.

سیب ها را دوباره زیر آفتاب بگذارید. روز بعد نیز همین کار را انجام دهید. معمولا دو روز طول می کشد تا سیب به طور کامل خشک شود.

تکه های خشک شده ی سیب را آویزان کنید. هنگامی که سیب ها خشک شدند ولی مغز میوه مرطوب است، آن ها در پاکت های کاغذی قهوه ای قرار دهید و در هوا آویزان کنید. پس از خشک شدن، سیب ها را در محفظه های پلاستیکی برای محافظت از هوا نگهداری کنید.

خشک کردن سیب با استفاده از غذا خشک کن

تکه ها را داخل غذا خشک کن قرار دهید. سعی کنید آن ها را طوری قرار دهید که یکدیگر را لمس نکنند. اگر با هم در تماس باشند ممکن است به یکدیگر بچسبند.

خشک کن را روشن کنید. اگر خشک کن شما امکان کنترل دما دارد آن را در 60 درج سانتی گراد تنظیم کنید. با توجه به نوع سیب شما و نازکی تکه های بریده شده، استفاده از خشک کن 12 تا 24 ساعت زمان می برد.

وقتی کار تمام شد، آن ها را خارج کنید. با لمس آن ها می توانید بفهمید که خشک شده اند. تکه ها باید انعطاف پذیر باشند نه شکننده. تکه ها را در ظروف پلاستیکی که درب محکم دارند قرار دهید و هر وقت دوست داشتید از آن ها لذت ببرید.

طرز خشک کردن گوجه ‌سبز

گوجه سبز یا آلوچه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل بهار و تابستان است که در عین حالی که کوچک است بسیار آبدار و ترش می‌باشد و دارای یک هسته بسیار سفت است که نخستین بار در کشور فرانسه کشت شد. این میوه بسیار پرطرفدار خواص بی‌نظیری دارد اعم از ویتامین c، منیزیم، اسید مالیک و اسید سیتریک، پروتئین، کربوهیدرات و نمک‌های معدنی است.

نکته بسیار مهمی که باید در مصرف این میوه رعایت شود به دلیل داشتن طبع سردی که دارد نبایستی در مصرف آن زیاده‌روی کنید؛ زیرا باعث نفخ معده می‌شود.

روش خشک کردن گوجه ‌سبز در افتاب

پیش از اینکه گوجه‌ سبزها تغییر رنگ دهند و قرمز شوند باید آن‌ها را از درخت جدا کرد این میوه به دلیل داشتن مزه ترشش در بین افراد محبوب است که معمولا آن را با نمک یا گلپر می‌خورند. خشک شده‌ی گوجه ‌سبز را می‌توانید در بسیاری از خورشت‌ها و غذاهای خود استفاده کنید تا غذای شما یک مزه ترش و جذابی بگیرد. خواص میوه خشک بسیار زیاد است و با مصرف گوجه سبز خشک می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

نحوه خشک کردن گوجه‌ سبز به شرح زیر است:

  • زمانی که برای خرید گوجه ‌سبز اقدام می‌کنید سعی کنید که میوه‌های تازه و سفت را انتخاب کنید، زیرا هر چه تازه‌تر و سفت‌تر باشد ترش‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود.
  • سپس آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده به خوبی بشویید سپس داخل آبکش قرار دهید تا حسابی آب آن گرفته شود.
  • در مرحله بعدی با کمک چاقو چند سوراخ روی گوجه‌سبزها ایجاد کنید.
  • داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و اجازه دهید تا به نقطه جوش برسد سپس گوجه‌سبزها یی که سوراخ کرده‌اید را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه داخل قابلمه بریزید تا بجوشد. توجه داشته باشید که گوجه‌ها نبایستی خیلی نرم شوند.
  • در مرحله بعدی آن‌ها را داخل آبکش بریزید.
  • کف سینی را یک تکه کاغذ روغنی قرار دهید و اجازه دهید تا در فضای باز مقابل آفتاب قرار بگیرد. روی چند نوبت گوجه‌سبزها را زیرورو کنید تا خوب خشک شوند.
  • سپس می‌توانید آن‌ها را به صورت خشک شده استفاده کنید یا اینکه گوجه‌سبزهای خشک شده را بعد از گرفتن هسته داخل دستگاه آسیاب بریزید و پودر کنید و برای غذا استفاده کنید.

روش خشک کردن آلو

آلو هم یکی از میوه‌های خوشمزه و محبوب تابستانی است که همه انواع آن را می‌توانیم خشک کنیم، از آلو سیاه گرفته تا قطره طلا و بخارا که از آن در انواع خورشت‌ها به ویژه خورشت مجلسی آلو بخارا می‌توان استفاده کرد.

برای درست کردن آلو خشک، آلوهای گوشتی و شیرین را انتخاب کنید. سپس آن‌ها را خوب بشویید و دمشان را جدا کنید.

بسته به مقدار آلوها قابلمه‌ای متناسب انتخاب کنید و مقداری آب در آن بریزید تا بجوشد.

آلوها را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید کمی بجوشد، یک قل بخورد کافی است (اینکار کمک می‌کند بعدا پوست آلوها به راحتی جدا شود).

مقداری نمک درآب بریزید، وقتی دیدید پوست آلوها جمع شده است آن‌ها را آبکش کنید و پوستشان را جدا کنید.

بعد از آن که آب آلوها کاملا رفت آن‌ها را در سینی مورد نظرتان بریزید و بسته به سلیقه‌تان مقداری نمک یا شکر روی آن‌ها بپاشید.

می‌توانید آن‌ها را مقابل پنکه یا نور خورشید خشک کنید. اگر آفتاب را برای این کار انتخاب می‌کنید حدود دو روز برای خشک شدن کافی خواهد بود، البته این میزان بسته به گرما و شدت نور خورشید فرق می‌کند.

در این مدت به آن‌ها سر بزنید و در صورت لزوم آن‌ها را جابجا کنید تا همه آلوها به صورت یکدست خشک شوند.

بعد از آنکه آلوها خشک شد آن‌ها را در ظرف‌های در بسته و در یخچال نگهداری کنید، می‌توانید حتی آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید تا مدت طولانی‌تری بماند.

چطور آلو بخارا را در خانه خشک کنیم؟ - ایرنا زندگی

طرز خشک کردن آلو سیاه در فر

برای خشک کردن آلو می توانید از فر نیز استفاده کنید ، در این روش :

  • ابتدا با یک چاقوی کوچک آلوها را از یکدیگر جدا کرده و هسته را دور بیندازید.
  • آلوها را روی قفسه فر قرار دهید. بین هر میوه مقداری فاصله بگذارید.
  • یک تکه فویل یا یک سینی پخت با روکش فویل را در زیر قفسه قرار دهید زیرا آلو با فرآیند خشک شدن آب زیادی از آن آزاد می شود.
  • فر را روی 175 درجه - 200 درجه فارنهایت یا پایین تر تنظیم کنید.
  • هر دو ساعت یا چند بار روی آنها را بررسی کنید.
  • آلوها را به محض اینکه سطح خشکی مورد نظر شما را نشان داد از فر خارج کنید.
  • زمان خشک کردن به مقدار آب آلو که قبل از قرار دادن آنها در فر وجود دارد بستگی دارد.
  • خشک کردن آلو در فر ممکن است حدود هشت ساعت طول می کشد.

طرز تهیه آلو بخارا

طرز تهیه آلو بخارا با گوگرد

برای این کار باید آلوهای گوشتی را انتخاب کنید. یک محفظه ایجاد کنید و آلوها را بر روی محفظه بچینید.

سپس باید مقداری گوگرد داشته باشید، گوگردها را در زیر آلوها آتش بزنید و با استفاده از دود آن آلوها را دودی کنید.

پس از گذشت نیم ساعت آتش را خاموش کنید. آلوها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید و با استفاده از نور خورشید مدت کمی خشک کنید.

این روش به این دلیل که از مواد شیمیایی برای فرآوری آلوها استفاده می‌شود تا حدودی برای سلامتی مضر است و حتی باعث احتمال به وجود آمدن سرطان در بدن می‌شود. اما آلوهایی که با این روش خشک می‌شوند دارای شیره هستند و برخلاف آلوهایی که با آفتاب خشک می‌شود مات نیستند و ظاهر بهتری دارند.

روش خشک کردن آلوچه سبز

چگونه آلوچه را خشک کنیم ؟ ابتدا آلوچه‌ها را خوب بشویید؛ سپس همانطور که خیس هستند پهنشان کنید و بر روی آن‌ها نمک بپاشید.

آن‌ها را به هم بمالید و مخلوط کنید تا به خوبی نمکی شوند. نمک علاوه بر اینکه باعث خوشمزه شدن آلوچه می‌شود با خاصیت خود باعث نمک‌سود شدن می‌شود که در نتیجه محصول خروجی از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار خواهد بود.

سپس آلوچه‌ها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید، ترجیحاً بهتر است سطح حصیری باشد. دو بار در روز آلوچه‌ها را برگردانید و رویشان نمک بپاشید پس از اینکه آلوها خشک شدند آن‌ها را به خوبی بتکانید تا نمک‌هایشان بریزند.

آلوها انواع مختلفی دارند. انواع آلو عبارتند از: آلو خورشتی،آلو ملس،آلو ترش و آلبالو. همانطور که گفتیم بعضی از آنها را می توان خشک کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. البته انواع آلوهای دیگری هم وجود دارند مثل آلو رسمی و آلو طلایی. آلوها برحسب شهرشان می توانند اسمهای مختلفی داشته باشند.

در این مطلب طرز خشک کردن آلوچه سبز خشک و آلوبخارا خشک اشاره کردیم. در این مراحل سعی کنید از روش‌های خانگی استفاده کنید. این روش‌ها علاوه بر اینکه سالمتر هستند معمولاً از هزینه کمتری هم برخوردار هستند. اگر می‌خواهید آلو بخارا خشک و یا آلوچه خشک خریداری کنید، آلوهایی که از چهره بهتری برخوردار هستند معمولاً با استفاده از گوگرد خشک شده‌اند این نوع آلوها طعم آلو تازه را می‌دهند. در طرف مقابل آلوهایی که با آفتاب خشک می‌شوند، رنگ تیره دارند و طعمشان به علت نمک سود کردن کمی شور است.

خشک کردن میوه با استفاده از گوگرد

میوه های مورد نظر را در ظروف و یا در طبق و یا هر وسیله دیگری که میوه ها روی هم قرار نگیرند میریزیم. به نحوی که دود به راحتی میوه ها را تحت تاثیر خود بتواند قرار دهد.

داخل یک ظرف فلزی مقداری گوگرد ریخته در خارج فضای موجود آنرا آتش زده و وقتی که همه اضلاع گوگردها آتش گرفتند آنرا داخل فضای میوه ها قرار میدهیم.

حال وقت مهم کار فرا میرسد بایستی ترتیبی داده شود که حتی کوچکترین درزی به بیرون باقی نمانده باشد. میدانید که گوگرد تنها عنصری است که احتیاجی در سوختن به اکسیژن ندارد و خود با سوختن ایجاد اکسیژن میکند. شعله گوگرد بسیار بسیار زیبا و رنگ آبی براقی دارد.

معمولا میشود در چند بار انجام دادن دودگوگرد زمان مناسب کوره موجود را بدست آورد. اگر میوه ها شل و کم حجم باشند زمان مختصرتری میبرد تا میوه های ضخیم و پرحجم و کال تر.

بعد زمان حدس زده شده برای دودآلود شدن میوه ها درب فضای خلا گونه را باز و میوه های دودی را بنا به وضعیت آبدار بودن شون در فضای آزاد و آفتاب قرار میدهیم. آفتاب مستقیم میتواند میوه های موجود را کمی کدر نماید. اگر خشکبار شفاف و طلایی مورد نظرمان است بایستی میوه ها را در فضای سایه خشک نماییم.

مدت زمان خشک شدن میوه در میوه خشک کن

در دستگاه میوه خشک کن ؛ مواد غذایی در یک زمان خشک نمی شوند بلکه زمان خشک کردن میوه در میوه خشک کن با هم متفاوت است درجه حرارت خشک کردن مواد غذایی هم با هم متفاوت است . در جدول زیر دما و زمان خشک شدن میوه برای شما اورده شده است .

جدول دما و زمان خشک شدن میوه 

میوه ها شرایط خشک کردن محصول نهایی
کیلوگرم بر متر مربع درجه حرارت درجه سانتی گراد زمان مرطوب ٪ بازده ٪
آلو ۱۵ ۴۰-۵۰ ۶ ساعت ۱۸-۲۰ ۲۵-۳۵
     ۷۵-۸۰ ۱۴ ساعت    
سیب (حلقه) ۱۰ ۷۵-۵۵ ۵-۶ ساعت ۲۰ ۱۰-۱۲
زردآلو (نیمه) ۱۰ ۷۰-۶۰ ۱۰- ۱۵ ۲۰-۲۰ ۱۰-۱۰
گیلاس  ۱۰ ۵۵-۷۰ ۶-۸ ۱۲-۱۵ ۲۵
گلابی (نیمه و ربع) ۱۵ ۷۰-۶۵ ۱۵-۲۲ ۱۸-۲۰ ۱۰-۱۰
۱۵ ۷۰-۶۰ ۱۰-۱۰ ۲۰-۲۰ ۱۰-۱۰

خشک کردن میوه های شیرین

برای میوه هایی که قند بالایی دارند ، باید در دومرحله  خشک شود در اولین مرحله دمای دستگاه پایین باشد و در مرحله بعدی باید کم کم درجه را افزایش داد .

برای میوه هایی که سطح قند کمتری دارند دما به ترتیب معکوس اعمال می شود.یعنی ابتدا دمای دستگاه رازیاد و سپس باید کم کرد .

در جدول زیر زمان خشک کردن هویچ ،موز ، انبه سبز و رسیده ، پیاز ، پاپایا ، توت فرنگی ، فلفل قرمز و دلمه ای را برایتان شرح هواهیم داد آب میان بافتی در این نوع میوه ها در دمای متفاوتی خشک خواهد شد.

میوه یا سبزی نوع برش رفتار
موز برش های ۵ میلی متر ۲ ساعت ، ۸۰٪ شکر
۲۰۰۰ ppm SO2
در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد
هویج ۱۰ x 10 x 2 میلی متر تاس یا

برش های ۵ میلی متر

۴ ساعت ، ۶۰٪ شکر + ۱۰٪
نمک
۴۰۰۰ ppm SO2
انبه ، سبز برش های ۸ میلی متر ۲ ساعت ، ۲۵٪ نمک
۸۰۰۰ ppm SO2
انبه ، رسیده برش های ۸ میلی متر ۲ ساعت ، ۶۰٪ شکر
۸۰۰۰ ppm SO2
پیازها برش های ۲ میلی متر ۲ ساعت ، ۶۰٪ شکر + ۱۰٪ نمک
۴۰۰۰ ppm SO2
پاپایا برش های ۸ ۸ ۸ میلی متر ۴ ساعت ، ۸۰٪ شکر
۲۰۰۰ ppm SO2 در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد
توت فرنگی کل ۴ ساعت ، ۸۰٪ شکر
۴۰۰۰ ppm SO2
فلفل دلمه ای ، قرمز ۶ میلی متر تاس ۲ ساعت ، ۶۰٪ شکر + ۱۰٪ نمک
۴۰۰۰ ppm SO2

آشنایی با دستگاه شاسه

محصولات فرم مرطوب، ٪
سیب ۶ حلقه راهبه ۲۰
زردآلو کلاه ۱۷-۲۰
موز قطعات را برش دهید ۱۵
گیلاس کل ۱۲-۱۵
انجیر کل ۲۳
گواوا ربع ۶
انبه ورق پالپ ۱۵ میلی متر ۱۵
هلو کلاه ۲۰-۲۰
گلابی ها نصف ۲۳
آلوها کل ۱۸-۲۰
کشمش کل ۱۷

توجه کنید اگر هدفتان فروش و صادرات میوه خشک است حتما باید به طور کامل با نحوه خشک کردن تک تک میوه ها و سبزیجات اشنا باشید تا میوه خشک سالم و استانداردی داشته باشید .

نوع میوه میوه مورد نیاز در کیلوگرم پالپ به دست آمده در کیلوگرم قند مورد نیاز در کیلوگرم عملکرد (٪ میوه تازه) تقریباً
انبه ۷۲۰ ۳۶۰ ۳۳ ۱۴
موز ۶۰۰ ۳۶۰ ۳۰ ۱۷
گواوا ۴۰۶ ۳۲۵ ۶۰ ۲۵
انبه + موز ۵۴۰ + ۱۵۰ ۳۶۰ ۳۵ ۱۵
پاپایا + موز ۵۰۰ + ۱۴۰ ۳۳۶ ۵۴ ۲۳

روش تهیه میوه های خشک برش داده شده

برای تهیه این نوع میوه ها بطور مثال انبه ؛ انبه ای را انتخاب کنید که کاملا رسیده باشد سپس آنرا به طور کامل بشویید و خشک کنید بعد از پوست کندن انبه انرا خلال کنید حالا میتوانید میوه را در سینی خشک کن چیده و خشک نمایید.

برای خشک کردن هر کدام از میوه ها و سبزیجات باید پارامترهای مختلف را بررسی کرد تا مراحل خشک شدن میوه  سبزی به طور کامل و بدون ایراد انجام شود .

  • بررسی سلامت محصول
  • درجه حرارت جهت خشک کردن اولیه
  • درجه حرارت جهت خشک کردن ثانویه