به گزارش پارس نیوز، 
چطور نه بگوییم ؟ طریقه صحیح نه گفتن به دیگران در نهایت ادب و احترام

برای بسیاری از ما پیش آمده که گاهی اوقات به علت رو در بایستی نمی توانیم نه بگوییم و خودمان را دچار معضلاتی می سازیم و اگر نتوانیم در مقابل افراد سود جو نه بگوییم بدترین عواقب را برای ما در پی خواهد داشت . با این بخش همراه شوید تا به شما بگوییم چطور نه بگویید تا دیگران را ناراحت نکنید.چطور نه بگوییم

 

چطور نه بگوییم و قدرت نه نگفتن داشته باشیم؟

کلمه نه یکی از کلمات تخریبی اما قدرتمند و ضروری در زبان امروز است که به کار بردن آن برای خیلی ها مشکل است چرا که این افراد می پندارند اگر این کلمه را بگویند ارتباط خود را با آن فرد از دست می دهند. ما می توانیم با بکار بردن بهترین روش ها نه بگوییم بدون اینکه دعوا و مشاجره ایجاد کنیم و ارتباط خود را قطع نماییم .بسیاری از ما به دلیل اینکه قادر نیستیم کلمه نه را در نهایت احترام به کار ببریم به همه با وجود بی میلی و نارضایتی پاسخ مثبت می دهیم و خودمان را دچار درد سر می سازیم.

در برخی مواقع نیز در مقابل خواسته دیگران یک پاسخ مهاجمی در ذهنمان می سازیم و او را ناراحت می کنیم و یا حتی در مقابل خواسته دیگران طفره می رویم و جواب درستی به آن نمی دهیم به این امید که قضیه تمام شود.

ترفندهایی برای اینکه بدانیم چطور نه بگوییم

زمانی نه بگوئیم

در برخی از مواقع یکی از دوستان و بستگان و... از ما کمکی می خواهد که ما به علت گرفتاری و مشغولیت زیاد قادر به انجام آن نیستیم و دوست نداریم این کار را انجام دهیم در این مواقع باید به آن ها پاسخ نه دهید چرا که وقت شما نیز با ارزش است و کارهای خودتان در اولویت قرار دارند.

اگر این کار را برای درخواست کننده انجام دهید احتمالا آن را به خوبی انجام نمی دهید پس بهتر است کارهای خود را برای او توضیح دهید و به او بگویید که نه گفتن شما به دلیل احترام به او نیز می باشد چرا که اگر کار او را بپذیرید به علت ضیغ وقت آن را درست انجام نمی دهید.

اما آیا همیشه باید پاسخ منفی بدهیم ؟ اگر علاقه به انجام آن کار دارید و یا وقت کافی برای انجامش را دارید پاسخ مثبت دهید و در غیر اینصورت نه بگویید و خود را گرفتار آن نکنید.

چطور می توانیم به عزیزانمان نه بگوییم

چگونه نه بگوییم و بله بشنویم

روش های صحیح نه گفتن مثبت و سازنده است و در جهت بهبود روابط حرکت می کند . توانایی نه گفتن احتیاج به تمرین دارد و دارای سه مرحله است.

مرحله اول تمرین نه گفتن

نه گفتن را با بله آغاز کنید. نه خود را با ارزش بگویید طوری که درخواست کننده را به فکر اندازد که چرا به او نه گفته اید در اینصورت او این احساس را ندارد که «نه» شما عکس العملی در برابر اوست.

اگر به کسی پولی به عنوان قرض داده اید که او از دادن این پول به شما امتناع می ورزد و دوباره از شما طلب قرض می نماید برای حفظ ادامه دوستیتان باید طوری به او نه بگویید که او را به فکر اندازد و نشان دهد که شما هنوز در مورد ادامه دوستی مصمم هستید. دلیل داشتن هنگام نه گفتن اعتماد به نفس شما را بالا می برد و توانایی شما را برای نه گفتن افزایش می دهد.

به درخواست پول دوستانمان چطور نه بگوییم

آموزش "چطور نه بگوییم" به نزدیکان

مرحله دوم تمرین نه گفتن

این مرحله گفتن نه به گونه ای مثبت است . مثلا در مقابل دوستتان که از شما پولی قرض گرفته و پس نداده و دوباره از شما طلب پول می کند می توانید بگویید :متاسفم ، من دوست ندارم به خاطر پول ارتباطم با دوستانم قطع شود پس تصمیم گرفته ام به آن ها پول قرض ندهم چون برای دوستیمان بیشتر از اینها احترام قائلم.

اینگونه کلمه «نه» را در مورد خودتان به کار نبرده اید و آن را نیز در مورد دوستتان هم بکار نبرده اید . اینگونه پاسخ دادن این نکته را القا می کند که شما به دوستتان احترام می گذارید و دوست ندارید ارتباطتان را با قطع کنید و فقط دلتان نمی خواهد به او پول قرض دهید.

چطور می توانیم به صورت مثبت طور نه بگوییم

مرحله آخر چطور نه بگوییم

مرحله سوم تمرین نه گفتن

مرحله سوم تمرین نه گفتن پیشنهاد دادن بعد از بکارگیری کلمه نه است . در مثال گفتن این جملات :( متاسفم ، من دوست ندارم به خاطر پول ارتباطم با دوستانم قطع شود پس تصمیم گرفته ام به آن ها پول قرض ندهم چون برای دوستیمان بیشتر از اینها احترام قائلم. ) یک پیشنهاد دوستانه به آخر آن اضافه کنید و بگویید امروز ناهار را مهمان من باش !

این پیشنهاد سخاوت مندانه شما این حس را در دوستتان القا می کند که شما برای او احترام قائلید و دوست دارید با او ارتباط داشته باشید و که در موردش سخاوت به خرج می دهید. او احساس خوبی پیدا می کند و شما هم در می یابید که دوستی ارزشی بالا دارد.

بنابراین اگر کسی از شما درخواستی داشت که به انجام آن متمایل نبودید ، ابتدا فکر کنید که از چه چیزی می خواهید حمایت کنید، سپس با احترام به او «نه» بگویید و در آخر یک پیشنهاد به او بدهید.

چطور میتوانیم با نهایت احترام نه بگوییم

چند روش برای راحت نه گفتن و نرفتن زیر بار هر کاری

پاسخ مثبت دهید.

این روش برای کسانی که توانایی نه گفتن ندارند بهترین روش است . مثلا اگر کسی از شما درخواستی داشت به او پاسخ مثبت دهید و بگویید بله می توانم اما الان سرم خیلی شلوغ است و اگر کار شما را انجام دهم مطئمنا خوب نخواهد شد آیا می توانی این کار را به دو ماه دیگر موکول کنی ؟در این روش شما بدون اینکه درخواست کننده را ناامید کنید به او نه گفته اید و کاری برخلاف میلتان قبول نکرده اید.

تعهدات خود را بدانید.

برای اینکه بدانید چه هنگامی نه بگویید باید تمام کارهایتان را لیست کنید و با هر بار نگاه کردن به این لیست می توانید بفهمید شما کارهای مهمتری از انجام کار دیگران نیز دارید.

چطور بدون دلخوری نه بگوییم

چطور با برخورد خوب به دیگران نه بگوییم

برای وقت خود ارزش قائل شوید.

یکی از علت های اینکه نمی توانید نه بگویید این است که می پندارید وقت شما به اندازه وقت دیگران ارزش ندارد. پس یاد بگیرید برای خودتان و وقتتان ارزش قائل شوید و به دیگران هم نشان دهید که وقتتان ارزشمند است تا بتوانید به راحتی نه بگویید زیرا در زمان محدود می توانید کارهای مفیدی انجام دهید.

مودب اما قاطع باشید.

اگر کسی از شما درخواستی داشت در کمال ادب و با قاطعیت به او نه بگویید . چون نشان دادن تردید سبب می شود فرد مقابل اصرار کند تا شما پاسخ مثبت دهید . پس باید قاطع باشید و نظر خود را عوض نکنید.

چطور به دیگران نه بگوییم

چطور خیلی مودبانه نه بگوییم

قبل از درخواست بگویید وقتتان پر است.

اگر فکر می کنید شخصی از شما درخواستی دارد که وقت انجام آن را ندارید قبل از مطرح کردن درخواستش به او بگویید که سرتان شلوغ است تا او درخواستش را مطرح نکند.

به دلیل کمبود وقت نمی توانم انجام دهم.

به طرف مقابلتان بگویید که دوست دارید درخواستش را اجرا کنید اما وقت کافی ندارید.

عذر خواهی نکنید

هرگز در جملاتتان هنگام نه گفتن عذرخواهی نکنید زیرا عذر خواستن نشان دهنده این است که کار شما غلط بوده و حق نه گفتن نداشته اید.