به گزارش پارس نیوز، 

در مورد دلایل تبدیل شدن کره زمین به سیاره ای قابل سکونت، تا به امروز به نکات متنوعی اشاره شده ولی به تازگی نقش یک ستاره مرموز در این زمینه روشن شده است.

محققان با مدل سازی های رایانه ای موفق به کشف این مساله شده اند که چرا کره زمین آب و هوای معتدلی دارد و بر خلاف بسیاری از سیارات مشابه به یک سیاره مملو از آب مبدل نشده است.

علت این مساله علاوه بر قرارگیری در فاصله ای مناسب از خورشید، وجود یک ستاره بزرگ در مجاورت منظومه شمسی است که با تابش و گرمای خود باعث بخار شدن بخشی از آب هایی شد که در غیر این صورت زمین و برخی سیارات دیگر منظومه شمسی را فرا می گرفتند.

همین ستاره به جلوگیری از یخ زدن کل کره زمین در فصل های سرد سال کمک می کند و در فصول گرم سال هم به تنظیم دمای سیاره مذکور کمک می کند. به نظر می رسد کشف این نکته مهم به تغییر فرضیه های موجود در زمینه تاریخچه شکل گیری کره زمین به شکل کنونی بینجامد.

فعالیت این ستاره به وجود برخی مواد رادیواکتیو مانند اورانیوم در لایه های درونی زمین به عنوان منبع انرژی انجامیده که آن را در دمایی متعادل نگه می دارد. از جمله دیگر عناصر رادیواکتیوی که توسط محققان دانشگاه میشیگان شناسایی شده می توان به آلومینیوم 26 اشاره کرد. ستاره مذکور به شکل گیری چرخه کربن هم کمک کرده و باعث ثبات آب و هوا در زمین و شکل گیری گونه های مختلف حیات شده است.