به گزارش پارس ، هابیل درویش در گفت وگو باایسنا، در خصوص انتقاد شورای شهر از اجرای همزمان چند خط مترو و انتقال اعتبار و نیروهای متخصص برای تکمیل زودتر پروژه صدر – نیایش، گفت: از اعتبارات مترو اطلاعی ندارم، اما هیچ نیروی متخصصی را از پروژه های مترو برای صدر – نیایش نفرستادیم.

وی افزود: افرادی که در فعالیت های عمرانی مترو فعالیت می کنند، جزو متخصص ترین نیروهای عمرانی کشور هستند و امروز مشکل اصلی مترو، بحث اعتبارات است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) ضمن اذعان نسبت به کند شدن روند پرداخت اعتبارات مترو تهران، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر مترو در در حال حاضر در دست احداث است که اگر اعتبارات آن تخصیص پیدا کند، می توانیم آنها را به بهره برداری رسانده و مشکلات حمل و نقل عمومی را کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، عملیات عمرانی مترو و افتتاح ایستگاه های جدید در سال ۹۱ و تا امروز آنگونه که از پیش برنامه ریزی شده بود پیش نرفت و البته نوسانات ارزی و افزایش بهای مصالح نقش مهمی در این عقب ماندگی داشت.

قرار بود در طول سال گذشته ۱۹ کیلومتر از خط ۳ مترو به بهره برداری برسد، اما تنها هفت کیلومتر از بخش میانی این خط، طبعا به دلیل مشکلات مالی و تحریمی بدون پله برقی، آنهم به صورت آزمایشی و برای سه ساعت در روز زیر بار رفت.

همچنین چند روز پیش نیز ۱۲ کیلومتر از تونل خط ۳ با خروج غول تونل حفرکن (TBM) تمام شد و باید منتظر ماند و دید که ایستگاه ها و نهایتا خط به طور کامل چه زمانی آماده تحویل می شود.

اما مسئله کم شدن اعتبارات مترو تهران و کند شدن روند افتتاح ها در آن از سال گذشته و در جریان بررسی بودجه شهرداری تهران در سال ۹۲ مطرح شد و حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفته بود: پروژه های مهمی همچون صدر – نیایش و بزرگراه امام علی (ع) مهم هستند، اما توانی که اکنون در معاونت فنی و عمرانی با اجرای چندین پروژه بزرگ ایجاد شده، باید در مترو به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: ساخت تونل نیایش کار بزرگی است که برای شهر لازم بود، اما کار بزرگتر این بود که به جای مطرح کردن تقابل دولت و شهرداری در حوزه تامین اعتبارات مترو، توان مدیریت شهری بر تکمیل خطوط مترو متمرکز می شد.

وی بار دیگر به کندی روند پیشرفت مترو اشاره کرد و گفت: چرا باید در سال جاری (۹۱) تنها هفت کیلومتر خط جدید مترو آن هم به صورت آزمایشی و در مسیری با تقاضای اندک، به بهره برداری برسد؟

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه باید سالانه ۲۰ کیلومتر به خطوط مترو افزوده شود، اظهارات شکیب را تایید کرد.

برابر گزارش شورای شهر تهران، متروی تهران معادل ۵۰ کیلومتر از طرح جامع حمل ونقل و ترافیک عقب است که برای جبران آن، نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جدید است، تا به این ترتیب با بهره برداری از ۲۴ کیلومتر از خطوط مترو طی امسال، بخشی از کندی سال های اخیر را جبران کند.

برابر طرح جامع حمل ونقل عمومی، طول خطوط مترو تهران ۲۱۷ کیلومتر پیش بینی شده است که باید تاکنون ۱۹۰ کیلومتر آن زیر بار می رفت، اما تنها ۱۴۰ کیلومتر از این میزان به بهره برداری رسیده است.