به گزارش پارس نیوز،  این روزها که خبر آماده‌سازی دو ماهواره ایرانی "دوستی" و "پیام" برای استقرار در مدار در آستانه دهه فجر به گوش می‌رسد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سعی کرد با ترتیب دادن سلسله بازدید‌های مسئولان رده بالای اجرایی کشور از دستاوردهای ماهواره‌ای کشور، توسعه کاربردهای این بخش را یادآور شود، اکنون این سؤال مطرح است که «ماهواره‌های مذکور در چه وضعیتی قرار دارند؟»

محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کار ما روی تست و انتقال ماهواره‌ها به اتمام رسیده است و سایر مراحل با مسئولیت وزارت دفاع در حال پیگیری و تصمیم‌گیری نهایی با آن مجموعه است که اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وزیر ارتباطات درباره نقطه مداری در نظر گرفته شده برای این دو ماهواره گفت: ماهواره‌های "پیام" و "دوستی" لئو هستند و از این جهت نقطه مداری ندارند؛ ارتفاع ماهواره پیام 500 کیلومتری و ماهواره دوستی 250 کیلومتری از زمین است.

 یکی از تقسیم‌بندی‌های انواع مدار، براساس ارتفاع است؛ به مدارهای کم ارتفاع "لئو" گفته می‌شود و طبق تعریف سازمان فضایی اروپا، از بالای اتمسفر زمین (حدود 160 کیلومتری) تا ارتفاع دو هزار کیلومتری از سطح زمین را پوشش می‌دهند.

آذری جهرمی با بیان اینکه ماهواره‌های "پیام" و "دوستی" به ترتیب 2.5 سال و 2.5 ماه در مدار می‌مانند، ابراز کرد: رزولوشن تصاویر ماهواره پیام با دقت 40 متر و ماهواره دوستی 10 متر است.

وی ادامه داد: عکس‌های ماهواره سنجشی پیام متناسب با نیاز کشور برای مدیریت منابع آب و پایش سطوح زیرکشت کشاورزی است و عملا نخستین ماهواره عملیاتی و کاربردی ایران است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: تصاویر ارسالی ماهواره سنجشی دوستی هم برای پایش آفات کشاورزی و آمایش سرزمینی مفید خواهد بود.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به گزارش تسنیم با عنوان «جزئیاتی از ساختار و مأموریت ماهواره‌های پیام و دوستی» که در آن گفته شده بود ماهواره پیام حدوداً دو سال گذشته آماده و رونمایی شد، متذکر شد: آنچه که دو سال گذشته رونمایی شد مدل مهندسی ماهواره پیام بود که مدل پروازی آن، یک ماهه که آماده شده است.

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه مراحل ساخت دو ماهواره دوستی و پیام با اهداف علمی صلح‌آمیز برای کمک به مسئولان کشور در مقابله با چالش‌های زیست محیطی مانند خشکسالی و کم‌آبی صورت گرفته است، اذعان کرد: اگر چه فناوری ساخت این دو ماهواره بومی اما با رعایت قوانین و استانداردهای بین‌المللی است؛ امیدواریم بتوانیم با این کار به سایر کشورها به خصوص منطقه هم کمک کنیم و روابطمان در حوزه صلح‌آمیر گسترش دهیم.

وزیر ارتباطات بار دیگر درباره اینکه تا چه زمانی باید منتظر ارسال این دو ماهواره به مدار باشیم، گفت: به زودی خبرهای خوشی از این موضوع منتشر خواهد شد.

 شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در آمریکا مدعی شد که روز سه‌شنبه به تصاویری ماهواره‌ای دست یافته است که نشان می‌دهد ایران در حال آماده‌سازی پرتاب ماهواره به فضاست؛ این تصاویر ماهواره‌ای که همگی در هفته جاری گرفته شده، به گفته سی‌ان‌ان، «فعالیت در مرکز فضایی امام خمینی» ایران واقع در حوالی سمنان را نشان می‌دهد.

همچنین با توجه به ارتفاع مداری گفته شده برای این دو ماهواره، پیش‌بینی می‌شود که پرتاب ماهواره‌های مذکور توسط ماهواره‌برهای "سیمرغ" و "سفیر" که پیش از این هم سابقه پرتاب موفق داشته‌اند، انجام گیرد.