به گزارش پارس نیوز، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

طی روزهای گذشته یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ تخلف‌های مراکز ترک اعتیاد در این سامانه خواستار پیگیری موضوع توسط خبرنگاران خبرگزاری فارس شد که مسئولان مربوطه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری فارس به توضیح درباره مشکلات مربوطه پرداختند. متن این مطالبه به شرح زیر است:

تخلف‌های میلیاردی مراکز ترک اعتیاد

«فرآیند توزیع داروی مخدر در کل کشور به اینصورت است که یک پزشک با تاسیس و تجهیز یک مرکز ترک اعتیاد به معاونت درمان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم به معاونت غذا و دارو همان دانشگاه علوم پزشکی معرفی میشود تا به میزان مشخص از انواع داروی مخدر تحویل بگیرد.

در ابتدای کار میزان داروی مخدر دریافتی توسط مرکز ترک اعتیاد محدود است ولی با گذشت زمان و به طرق قانونی و غیر قانونی خرید کپی کارتی ملی میزان داروی تحویلی بیشتر می‌شود. پس از دریافت دارو در یک بازه‌ی یک تا حداکثر سه ماهه با برگرداندن پوکه‌ی قرص، آمپول، شیشه‌ی خالی دارو همان مقدار و یا با تاییدیه معاونت درمان میزان بیشتری دارو مخدر تحویل میگیرد. البته درباره آمپول صرفا برای کلنیک‌ها و بیمارستان‌ها است.

داستان موجود در معاونت غذا و دارو شهید بهشتی و شاید برخی معاونت غذا داروهای دانشگاه‌های علوم پزشکی از اینجا آغاز می‌شود؛ به این‌صورت که با نظارت و دستور رئیس حراست پوکه‌های خالی توسط برخی از مراکز ترک اعتیاد آورده نمیشود ولی داروی جایگزین تحویل می‌شود.در آخر لازم است یادآور شوم مستندات تخلفات موجود و محفوظ است .

دریافت داروی مخدر جدید بدون  تحویل پوکه داروی قبل تخلف است

علی بیرامی کارشناس اداره داروهای مخدر و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مواد اولیه حدواسط تولید متادون وارداتی است، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده خوشبختانه مشکلی در مورد تامین ماده اولیه این دارو وجود ندارد، اما قیمت آن نسبت به سال گذشته 1۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مصرف متادون کشور مانند سال گذشته بوده و تغییر خاصی نکرده است، عنوان کرد: میزان مصرف متادون ماهانه کشور 1800 کیلوگرم ماده اولیه پودر متادون است که  ۶۰ درصد آن شربت و ۴۰ درصد آن به صورت قرص تهیه می‌شود.

این کارشناس اداره داروهای مخدر و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متادون تولید کشور در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته و سپس بین مراکز ترک اعتیاد توزیع می شود، گفت: بیش از 7 هزار و 300 مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که متادون مصرفی خود را از دانشگاه های علوم پزشکی دریافت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخش اندکی از متادون تولیدی نیز برای مصرف بیمارستانی و بیماران صعب العلاج اختصاص می یابد.

بیرامی با اشاره به ابلاغیه سازمان غذا و دارو مبنی بر لزوم ارائه پوکه خالی شربت متادون از طرف مراکز ترک اعتیاد به دانشگاه ها، توضیح داد: مراکز ترک اعتیاد موظف هستند پوکه مصرفی دوره قبل خود را به دانشگاه تحویل داده و شربت دوره جدید را دریافت کنند، در غیر این صورت به عنوان تخلف تلقی می شود.

به گفته وی پوکه های خالی شربت متادون مصرف شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی به نحو مناسب امحاء می شود.

لزوم ارسال مدارک و مستندات برای برخورد قانونی با افراد خاطی

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در ارتباط با بروز این‌گونه تخلفات توضیح داد: مراکز ترک اعتیاد باید برای دریافت داروهای مخدر جدید از جمله شربت و سایر انواع داروها پوکه‌های داروهای دوره قبل را تحویل دهند.

وی افزود: با توجه به صورت جلسه‌ها و شماره سریال‌های داروها بروز چنین تخلفاتی بعید است و در صورت بروز هرگونه تخلف قطعا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: این داروها مواد تحت کنترل هستند و در صورت بروز هرگونه تخلف و ارسال مدارک و مستندات قطعا بازرسی ورود خواهد کرد. انجام این‌گونه موارد به طور حتم جرم محسوب شده و با فرد متخلف ائم از کارمند، کارشناس مدیر یا داروساز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

جهانپور گفت: ارایه داروی مخدر بدون طی کردن روال قانونی حتی در حد یک پوکه جرم بوده و لازم است افراد جامعه مدارک و مستندات تخلفات را برای پیگیری سریع موضوع در اختیار بازرسان سازمان غذا و دارو قرار دهند.

گفتنی است، این موضوع توسط خبرگزاری فارس از طریق دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درحال پیگیری بوده و نتیجه نهایی به اطلاع مخاطبان این خبرگزاری خواهد رسید.