به گزارش پارس نیوز، در راستای سیاست جدید آموزش‌وپرورش برای ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک درسی و برگزاری آزمون‌های موسسات خصوصی در مدارس، این‌بار بخشنامه جدیدی از سوی علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شده است که بر ممنوعیت مشارکت کارکنان آموزش‌وپرورش در تالیف یا ساماندهی و فروش کتاب‌های کمک درسی و برگزاری آزمون‌های آزمایشی موسسات خصوصی در مدارس تاکید دارد.

در این بخشنامه آمده است: در راستای ارتقای سلامت اداری، مقابله با فساد، پیشگیری از ایجاد شائبه تخلف و دخالت کارکنان و در راستای رویه‌ها و روندها ناظر به ماده 92 قانون مدیریت خدمات کشوری و تاکیدات وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر شفافیت در امور و پرهیز از تعارض منافع، هیچ یک از دارندگان مشاغل زیر در زمان تصدی، مجاز به اقدام یا همکاری در هیچ‌کدام از فرایندهای تصنیف، تالیف، گردآوری، بازاریابی، توزیع، ساماندهی کتاب‌های کمک درسی، تقویتی، حل‌المسائل و غیره به ویژه برگزاری آزمون‌های آزمایشی و سنجش پیشرفت تحصیلی نیستند.

1. معاونین و مشاوران وزیر، روسای سازمان‌های تابعه و معاونان آنها.

2. مدیران کل ستادی و استانی.

3. روسای آموزش‌وپرورش مناطق و نواحی.

4. اعضای گروه‌های آموزشی در ستاد، استان و مناطق.

5. مدیران و کارشناسان گروه‌های برنامه‌ریزی درسی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.

6. مدیران واحدهای آموزشی.

عدم رعایت مفاد این بخشنامه تخلف محسوب می‌شود و مدیران در سطوح بالاتر موظفند تخلفات این دسته از کارکنان را را به مبادی ذیربط گزارش دهند.

نامه وزیر و آغاز همکاری‌ها برای ساماندهی کتاب‌های کمک درسی

در بحث پیگیری این سیاست و تمرکز آموزش‌وپرورش بر موضوع ممنوعیت ورود کتاب‌های کمک آموزشی به دبستان‌ها، محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نامه وزیر آموزش‌وپرورش در این رابطه و کم شدن 50 درصد از حجم آگهی‌های صداوسیما درباره کتاب‌های کمک آموزشی اظهار کرد: توافقی هم  با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم تا از ابتدای اعطای مجوز برای چاپ کتاب‌های کمک درسی، به استانداردهای آموزش‌وپرورش توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به نامه وزیر آموزش‌وپرورش قرار است جلسه‌ای تشکیل و سازوکاری در بحث ساماندهی این موضوع طراحی شود. آموزش‌وپرورش با تمام توان خود برای اعطای استاندارد به کتاب های کمک درسی تلاش می‌کند.

30 درصد کتاب‌های کمک درسی موجود در بازار استاندارد هستند

ناصری با اشاره به اینکه نمی‌توانیم به طور مطلق بگوییم یک انتشارات کاملا غیرمجاز و یک انتشارات تمام تولیداتش مجاز است، گفت:‌ آموزش‌وپرورش کتاب‌های کمک درسی را به لحاظ رعایت استانداردهای آموزشی بررسی می‌کند و هم‌اکنون  30 درصد کتاب‌های کمک درسی استاندارد هستند. ناشران کتاب کمک آموزشی را منتشر و ما آن را بررسی می‌کنیم اگر مطابق استاندارهای آموزش‌وپرورش باشد مجاز اعلام شده و آن را در سایت دفتر تکونولوژی‌های آموزشی در بخش سامان کتاب معرفی می‌کنیم. در این بخش اسامی کتاب‌های استاندارد موجود است به گونه‌ای که چکیده‌ای از کتاب، قیمت و نویسنده آن ذکر می‌شود.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از آفاتی که کتاب‌های کمک درسی در جامعه برجای گذاشته این است که لذت کتاب‌خوانی و مطالعه آزاد را از بچه‌ها گرفته، ساختار محتوایی کتاب‌های درسی در حد متوسط است و اگر بخواهند غنیتر باشد کتاب‌هایی مکمل هم وجود دارد اما باید توجه داشت که بخشی از فعالیت تاثیرگذار دانش آموز مطالعه آزاد است.

آسیب کمک‌درسی‌ها در دبستان‌ها

وی درباره اینکه چرا آموزش‌وپرورش ورود کتاب‌های کمک درسی را به دبستان‌ها ممنوع کرد، گفت: دانش‌آموز دبستانی باید کتاب داستانی، علمی و تاریخی را به اختیار خود انتخاب و مطالعه کند و این فعالیت لذت ببرد.سیاست آموزش‌وپرورش باز کردن فضای مطالعه آزاد است و دانش آموز نباید تصور کند مطالعه فقط با هدف پاسخگویی به سوالات درسی است.

از خانواده‌ها می‌خواهم دست از سر بچه‌ها بردارند!

ناصری بیان کرد: ساماندهی کتاب‌های کمک درسی در بازار انجام نشده است و از خانواده‌ها میخواهم دست از سر دانش‌آموزان برداشته و آنها را به مطالعه کتاب‌های کمک درسی الزام نکنند. وقتی آموزش‌وپرورش تقاضا دارد حریم مدرسه را از قید کتاب‌های کمک درسی آزاد کنیم، نمی‌دانم چرا انقدر اصرار وجود دارد و به زور تبلیغات می‌‌خواهند کتاب‌‌های کمک درسی را به دانش‌آموزان ارائه دهند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دوره متوسطه دوم چون داستان کنکور را داریم و دانش‌آموزان به مهارت‌های تست زدن نیاز دارند که کتاب‌های کمک درسی آنها را آموزش داده است، گفت: دانش‌آموزان برای کنکور نیاز به آموزش‌های بیشتری دارند بنابراین باید این دوره را از بحث کتاب‌های کمک درسی استثناء کنیم اما در دوره ابتدایی کتاب‌های کمک درسی آسیب‌زا است چون یکی از سرگرمی‌ بچه‌ها مطالعه کتاب است و کتاب کمک درسی دانش‌آموز را از این لذت دور می‌کند و بر رقابت بین آنها می‌افزاید.بخش زیادی از کتاب‌های کمک درسی که خوانده می‌شود به سرعت فراموش و به تفهیم کمک نمی‌کنند در حقیقت تاثیر دوپینگی و کوتاه مدت دارند.

وی ادامه داد: انبوهسازی کتاب‌های کمک درسی نشان دهنده تجاری بودن آن است و گرنه دلیلی ندارد که این همه در رسانه‌ تبلیغ شوند.

ناصری بیان کرد: تمام بخش‌های آموزش‌وپرورش باید اتفاق نظر داشته باشند که سازمان پژوهش و دفتر انتشارات تکنولوژی‌های آموزشی، کتاب‌های کمک درسی استاندارد را معرفی می‌کند.  وزارت ارشاد اگر قرار است به آموزش‌وپرورش کمک کند باید به فهرست استانداردهای آموزش‌وپرورش توجه کند همچنین صداو سیما برای تبلیغ کتاب‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهد.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت:‌ اگر مدرسه‌ای در دوره ابتدایی به معرفی کتاب‌‌های کمک درسی اقدام کند این کار تخلف است و خانواده‌ها می‌توانند به آموزش‌وپرورش مناطق گزارش دهند.