به گزارش پارس نیوز، طرحی گسترده برای تعویض سیم‌کارت‌های معمولی به 4G از سوی شرکت «همراه اول» آغاز شده که فرآیند آن به نظر برخی اطلاعات مشترکان را افشا می‌کند.

در راستای اجرای این طرح  از سوی دفاتر شرکت پست با مشترک همراه اول تماس می‌گیرند و با این توضیح که بنا بر تعویض سیم‌کارت‌ها در کل کشور طرحی در حال اجراست، آدرس دقیق محل سکونت و فامیلی مشترک را می‌پرسند. اگر از کارمند شرکت پست سؤال کنید چرا اطلاعات من را ندارید، می‌گوید در اختیارمان قرار نداده‌اند!

 حال سؤال اینجاست آیا این فرآیند اطلاعات شخصی مشترک همراه اول را به خطر نمی‌اندازد؟ چرا مشترک به فردی که نمی شناسد باید فامیلی و آدرس محل سکونتش را بیان کند؟ شاید در نگاه اول خطری نداشته باشد اما اگر دقیق‌تر به موضوع بپردازیم، کلاهبرداران می‌توانند با هر مشترک همراه اول و عنوان این مسئله که طرح تعویض سیم کارت فراگیر است، تماس بگیرند و اطلاعات شخصی آنها را دریافت کنند!

به نظر فرآیند طرح تعویض که با همکاری شرکت پست و همراه اول آغاز شده ریسک بزرگی در افشای اطلاعات شخصی و حتی مالی افراد را در برداشته باشد.

شاهین آرپناهی مدیرکل روبط عمومی و امور بین‌الملل همراه اول در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به مصادیق متداول کلاهبرداری از مشترکان همراه اول گفـت: مشترکان همراه اول آگاه باشند که اگر تماسی مبنی بر ارائه سیم‌کارت‌های دوقلو، مکمل سیم‌کارت مورد استفاده مشترک و یا سیم کارت ماهواره‌ای با مشترکان همراه اول گرفته شد و اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی و آدرس محل سکونت مشترک را درخواست کردند، هیچ گونه اعتمادی به فرد تماس گیرنده، صورت نگیرد و اطلاعاتی به او داده نشود.

وی این گونه تماس‌ها را صرفاً جهت کلاهبرداری دانسته و گفت: این افراد و اعمالشان نه از طرف همراه اول و نه از طرف هیچ اپراتور دیگر یا دستگاه دولتی مورد تأیید نیست.

آرپناهی در تشریح طرح همراه اول برای تعویض سیم‌کارت‌های نسل گذشته این اپراتور گفت: ضمن همکاری به عمل آمده با اداره پست، کارمندان این اداره با مشترکان همراه اول تماس گرفته و بدون هیچ‌گونه درخواستی جهت ارسال و یا دریافت پول، مشترک را جهت تعویض سیم‌کارت‌های معمولی و تبدیل آن سیم‌کارت‌ها به سیم‌کارت یوسیم (USim) راهنمایی می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل همراه اول در پاسخ به این سؤال که آیا روش  بهتری برای دریافت اطلاعات مشترکان از سوی دفاتر پست  وجود ندارد؟، گفت: پیامک راهنمایی و آگاه‌سازی مشترکان جهت دریافت و تعویض سیم‌کارت‌های نسل گذشته با سیم‌کارت‌های نسل جدید همراه اول چندین مرتبه برای مشترک ارسال شده است. البته باز هم ممکن است این مشکلی که شما گفتید، پیش بیاید اما در شرایط فعلی روش دیگری برای انجام این کار وجود ندارد و البته رسانه‌ها هم در این زمینه می‌توانند برای آگاه‌سازی نقش مؤثری ایفا کنند.

آرپناهی در پایان با تاکید بر اینکه مشترکان می‌توانند با مطالعه پیامک‌های مذکور ضمن جلوگیری از روش‌های مرسوم کلاهبرداری، با فرآیند تعویض سیم‌کارت‌های قدیمی نیز آشنا شوند، اطمینان داد در انجام پروسه تماس با مشترکان همراه اول از سوی دفاتر پست مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ‌ مشترکی دچار مخاطره نمی‌شوند.