به گزارش پارس نیوز، غلام‌رضا تختی در محله خانی‌آباد در جنوب تهران متولد شد. «رجب خان» (پدر تختی) متولد ۱۲۷۴ محلهٔ دروازه غار تهران و مادرش از خانوادهٔ سنتی تهران بود.

در ایران از تختی به عنوان «جهان‌پهلوان» یاد می‌شود. کتاب‌های زیادی در وصف او تألیف شده‌است، فیلمی سینمایی در مورد وی ساخته شده، حتی تندیسی از وی ساخته شده و در میدان تجریش در شهر تهران نصب شده‌است.

به افتخار او هر ساله به بهترین کشتی‌گیران ایران «جایزه غلام‌رضا تختی» اهدا می‌شود. تختی در طول زندگی خود به کارهای عام‌المنفعه پرداخت و خدماتی به محرومان کرد.

حاج قُلی، پدربزرگ غلامرضا تختی، در محلهٔ خانی‌آباد، از اربابان خانی آباد و یخچال دار شناخته شده تهران بود. در دکانش بر روی تخت بلندی می‌نشست و  به همین سبب در میان اهالی خانی‌آباد به «حاج قلی تختی» شهرت یافته بود. همین نام بعدها به نام خانوادگی آن‌ها تبدیل شد.

تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او دو روز قبل از مرگش یعنی ۱۵ دی، وصیت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۲۰۲ تحت شماره ۳۴۲۸ و با تعیین کاظم حسیبی به عنوان سرپرست فرزندش بابک (که تنها ۴ ماه داشت)؛ به ثبت رسانده بود.

این روزها برخی اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که حال خانه تختی خوب نیست. حجت نظری عضو شورای شهر تهران متأسفانه خانه پدری تختی و زورخانه پولاد از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. این‌ در حالی است که خانه پدر تختی می‌تواند به خانه موزه کشتی تبدیل شود.

 

وی ادامه داد:  خانه پدری تختی به کارگاه تریکوبافی تبدیل شده است و در بودجه امسال ۳۵ میلیارد ریال برای تملک خانه و زورخانه تختی اختصاص داده شده بود اما شهرداری‌های مناطق ۱۱ و ۱۲ به این مهم توجه نکردند.

لالویی رئیس اداره املاک منطقه ۱۱ به فارس گفت:  بارها با مالک باشگاه پولاد که در حال حاضر باشگاه بیلیارد است ،جلسه گذاشته ایم اما آنها حاضر به واگذاری نیستند.

وی با بیان اینکه مالک اصلی در خارج از کشور زندگی می کند،گفت: نماینده مالک می‌گویند به هیچ عنوان قصد واگذاری نداریم.

 رئیس اداره املاک منطقه ۱۱ تاکید کرد: همچنان در حال رایزینی هستیم.

شورای شهر تهران در بودجه شهرداری ۳.۵ میلیارد تومان برای بازسازی خانه تختی و باشگاه پولاد بودجه مصوب کرده است.

علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه 12 در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: اصلاً خانه‌ای که می‌گویند برای تختی است؛ خانه پدری‌ وی نیست، گردش ثبتیگرفته‌ایم  و اعلام شد این ملک برای تختی نیست. 

وی ادامه داد: خانه‌ای که می‌گویند به نام تختی است در حال حاضر کارگاه تولیدی است و بخشی هم مسکونی است و حدود 600 متر بنا دارد. 

شهردار منطقه 12 با مطرح کردن این سؤال که وقتی خانه‌ای به نام تختی نیست آیا ما باید آن را خریداری کنیم، گفت: شاید در روزگاری، مدتی تختی در این خانه سکونت کرده باشد اما اینکه این خانه برای تختی باشد این طور نیست.

 

سعادتی گفت: حال اگر می‌خواهند ما این خانه را خریداری می‌کنیم اما در حال حاضر در فشار مالی هستیم و ابتدا هم باید موضوع ثبتی این ملک محرز شود. 

بر اساس این گزارش، شورای شهر تهران بدون در نظر گرفتن اینکه این ملک برای تختی است یا خیر برای بازسازی آن بودجه در نظر گرفته است این در حالی است که هر روز در شورا از نبود پول و بدهی های سنگین شهرداری صحبت می شود و بسیاری از پروژه ها در تهران به دلیل بی پولی متوقف شده است.