به گزارش پارس نیوز، 

یوناتن بت کلیا در ادامه سخنان خود در جشن همنشینی شهردار تهران با رهبران دینی، شخصیت های برجسته و شهروندان مسیحی(ارامنه و آشوری) تاکید کرد: پیروان ادیان مختلف در ایران در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می کنند و مدعیان حقوق بشر و دمکراسی باید از این امر الگوگیری کنند.

 مناسبت این جشن همنشینی روزهای آغازین سال نو میلادی بود که پیروز حناچی شهردار پایتخت به عنوان میزبان در محل باغ کتاب شهر تهران تدارک دیده بود و جمعی از خانواده های شهیدان مسیحی نیز که همراه با رزمندگان مسلمان، هشت سال در جبهه ها جانانه علیه باطل جنگیدند نیز حضور داشتند.

شماری از رهبران دینی، شخصیت های برجسته و شهروندان مسیحی (ارامنه و آشوری) از دیگر مهمانان این همنشینی بودند و وقتی حناچی مراتب سپاس خود را از حضور خانواده های شهیدان مسیحی در این مراسم اعلام کرد این جملات را هم به کار برد:در روزگار سخت انقلاب اسلامی و جبهه های نبرد، هموطنان مسیحی در کنار ما بودند و ما را تنها نگذاشتند، ما نیز در روزهای صلح و شاد آنان را فراموش نخواهیم کرد و در کنار همدیگر ایران را آباد خواهیم کرد.

در این مراسم که شامگاه چهارشنبه برگزار شد «سبوه سرکیسیان» اسقف اعظم ارامنه تهران از شرکت کنندگان بود که ضمن تشکر از برگزاری این آیین توسط شهردار تهران، از رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری نیز به خاطر اهمیت دادن به ادیان مختلف و سرکشی از خانواده های شهدای مسیحی قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران و شهر تهران شاهد ارزش گذاری ویژه به میلاد حضرت مسیح(ع) هستیم گفت: این امر گنج ویژه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی و ایرانیان است.

سبوه سرکیسیان تصریح کرد: در برخی نقاط جهان مسلمانان از تبریک گفتن میلاد حضرت مسیح(ع) خودداری می کنند و تبریک به مسیحیان را گناه می دانند.

وی ادامه داد: ارج نهادن به میلاد مسیح برخاسته از درک مومنان به ادیان الهی است چرا که پیام مشترک کتاب مقدس مسیح و قرآن احترام، محبت و عشق ورزی به یکدیگر است.

اسقف اعظم ارامنه تهران از اینکه شهروند تهرانی است ابراز خوشنودی کرد و گفت: از اینکه در این کشور و این شهر زندگی می کنیم افتخار می کنیم و برای مردم ایران آرامش در عرصه های مختلف خواهانیم.

وی تاکید کرد: با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر می توانیم بر مشکلات فایق شویم.

** قدردانی از امنیت جشن های میلاد حضرت مسیح

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران نیز از دیگر مهمانان این جشن همنشینی بود که از شهردار تهران در خصوص برگزاری مراسم میلاد مسیح در سراسر تهران تقدیر کرد.

مارنرسی بنیامین گفت: شهرداری در کنار سایر دستگاه ها محیطی امن و آرام را ایجاد کردند تا در کلیساها و شهر تهران مراسم های مختلف جشن و سرور برگزار شود.

وی به عنوان یک شهروند تهرانی ابراز امیدواری کرد: با انتخاب حناچی به عنوان شهردار جدید و همکاری مدیران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران شاهد رفع مشکلات ترافیکی، آلودگی هوا، سایر موارد و توسعه خدمات شهروندی و زیبا سازی شهر باشیم.

وی در ادامه به مشترکات بین ادیان مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشترکات در ادیان مختلف و پیام میلاد حضرت مسیح صلح در جهان است آن چیزی که انسان به آن نیاز دارد و همه ادیان توحیدی آن را بشارت داده اند.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران با انتقاد از وضعیت کشتار در منطقه گفت: امروزه شاهد جنگ و خونریزی در برخی از کشورها هستیم که باعث از بین رفتن همنوع می شود.

وی افزود: گروه های تکفیری قتل و کشتار را به راه انداختند و چه بلاهایی بر سر مردم بی گناه و بی دفاع آوردند.

بنیامین دست به دعا شد و گفت: از خداوند می خواهیم سایه جنگ از سر کشورها کاسته شود ضمن اینکه این امر وظیفه همه سیاستمداران است که در راه صلح و امنیت بدون جنگ و‌خونریزی قدم بردارند.

وی محبت خداوند را از دیگر پیام های میلاد مسیح عنوان کرد و گفت: محبت خداوند بر انسان همیشه وجود داشته و این محبت به قدری بوده است که حضرت مسیح (ع) را برای نجات بشریت فرستاد.

اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران اضافه کرد: دین مسیح به انسان ها می آموزد که نسبت به همنوع و بویژه همسایه خویش مهر بورزیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.