به گزارش پارس نیوز، 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد مخالفت این سازمان با انتقال آب بدون بررسی کارشناسی و «معاهده پاریس» و مخالفت برخی با آن توضیحاتی ارائه کرد.

عیسی کلانتری در دیدار با نمایندگان هیات مدیره شبکه ملی سمن های زیست محیطی، گفت: عده‌ای می‌گویند عضویت در معاهده پاریس باعث عقب افتادگی کشور، عدم توسعه، فقر و بدبختی می‌شود. درصورتیکه قضیه کاملا برعکس است و وقتی با عدد و رقم با این افراد صحبت می‌شود، خود را کنار می‌کشند.

وی با بیان اینکه طبق قرارداد پاریس ما تنها باید ۴درصد کاهش کربن داشته باشیم که حدودا معادل ۷۲ میلیون تن، است، ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه و آنچه مصوب شده تا پایان ۱۴۰۰ باید ۲۰ درصد کاهش کربن داشته باشیم. براساس دستور رهبری و چارچوب چشم انداز ۱۴۰۴ باید ۴۱ درصد تولید کربن کاهش پیدا کند که این میزان حدود ۷۳۲ میلیون تن است.

کلانتری با تاکید بر اینکه تعهدات پاریس به مراتب کمتر از تعهدات قانونی است و هیچ محدودیتی برای توسعه کشور ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: باید به عنوان سازمان محیط زیست دستورات رهبری را اجرا کنیم که این به معنای کاهش ۴۱ درصدی است.

تیرماه امسال ۶ روز باید تعطیل می‌شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه تهدید محیط زیست انسانی بسیار بیشتر از محیط زیست طبیعی است، تصریح کرد: آلودگی کلانشهرها بزرگترین خطر است، به طوریکه در تیرماه امسال ۶ روز آلودگی ازون به حدی بالا بود که شهر باید تعطیل می‌شد.

کلانتری با بیان اینکه سمن‌ها باید آموزش ببینند و درباره مسائل محیط زیست انسانی بیشتر دانش و حساسیت داشته باشند، گفت: وقتی آموزش نمی‌دهیم دانسته‌ها تنها در حوزه‌های محدودی می‌ماند و ما هم به تنهایی نمی‌توانیم از پس مشکلات بر بیاییم. باید به خسارت هایی که محیط زیست انسانی می بیند و از چشم ها پنهان است نیز توجه شود.

محیط زیست نباید سیاسی باشد/مخالفت سازمان با انتقال آب بدون بررسی کارشناسی

وی با بیان اینکه محیط زیست نباید سیاسی باشد، افزود: با سیاستگذاری آب در سازمان محیط زیست موافقم، اما مخالفم سازمان، مجری باشد. ما اینجا سیاستگذار و پایشگر هستیم. درواقع محیط زیست نباید کار اجرایی بر عهده بگیرد. کارهای اجرایی باید در راه توسعه محیط زیست باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با انتقال دادن یا ندادن آب بدون نتیجه و بررسی کارشناسی مخالف است، افزود: مصرف آب در حوزه کشاورزی باید بررسی و مدیریت شود. در حوزه صنعت ما معترضیم که چرا در محل‌هایی که آب نیست «صنعت آب‌بر» وجود دارد. نمی‌توانیم بگوییم مردم به خاطر آب شرب مهاجرت کنند و به کلانشهرها بروند.

کلانتری با بیان اینکه اساس محیط زیست برای مردم است و برمبنای ضوابط باید رفتار کنیم، افزود: عرصه‌های محیط زیست نباید به روی مردم ممنوع شود. باید با ضوابط مشخص، امکان استفاده مردم فراهم شود.‌ یافته‌های حوزه محیط زیست باید به مردم منتقل و آموزش داده شود.