به گزارش پارس نیوز، 

به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی با موضوع علوم انسانی و محیط زیست در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور امیرعبد الرضا سپنجی مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، به عنوان مدیر پنل، جلال ولی اللهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی، سید علی اصغری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، زهرا پارساپور، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم‌انسانی، امید ملاک بهبهانی، عضو هیات علمی پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه، و سیمین ناصری معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه تهران برگزار شد.

امیر عبد الرضا سپنجی مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست گفت: اقتصاد، اشتغال زایی، حفظ حقوق نسل های آینده و حفظ محیط زیست، چهار محور توسعه پایدار است.

به گفته سپنجی،آب ، پسماند، آلودگی هوا و گرد و غبار چهار اولویت اصلی فعالیت ها در سازمان محیط زیست است.

وی با بیان اینکه مساله محیط زیست، یک مساله ملی و فراجناحی است، اظهار داشت: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، سه در هزار بودجه کشور است.

سپنجی ادامه داد: با وجود محدودیت ها در بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، باید آب، خاک و محیط زیست کشور را حفاظت کنیم .

وی با بیان کمبود منابع و نیروی انسانی در روابط عمومی سازمان محیط زیست گفت: همه تلاش خود را برای فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی های مردم به کار گرفته ایم.

سپنجی از پژوهشگران، به ویژه پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اجتماعی درخواست کرد: با تلاش های فکری و گفتمان سازی در حوزه علوم انسانی مردم را به حفظ محیط زیست آگاه کنند تا این سرمایه مانا برای نسل های آتی هم حفظ شود.

به گفته این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، مردم باید برای حفظ محیط زیست شان تلاش کنند.

مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: امیدواریم با تلاش‌های پژوهشگران و اساتید در حوزه علوم انسانی مردم و مسئولان به نگهبانان آب، خاک و محیط زیست کشور تبدیل شوند.

جلال ولی الهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات دانشگاه شهید رجایی در این نشست به ابعاد محیط زیست از منظر علوم انسانی با نگاهی به آموزه های جهان شمول نهج البلاغه پرداخت.

سیمین ناصری معاون پژوهشی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص آلاینده های زیست محیطی و چالشهای بهداشتی آنها در ایران مطالبی ارائه کرد.

همچنین سید علی اصغری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست به  مسایل و لوازم در حوزه محیط زیست فلسفه محیط زیست ، ارزش ذاتی طبیعت، مباحث جهانی در خصوص توسعه پایدار و محیط زیست ، اصول توسعه پایدار که شامل حفظ حقوق نسل‌های آینده، اقتصادی بودن فعالیت ها، اشتغال زایی و حفظ محیط زیست است، پرداخت.

زهرا پارساپور عضو هیات علمی پژوهشکده زبان و ادبیات فارسی در این نشست علمی به نقش علوم انسانی در حل بحران های زیست محیطی پرداخت و گفت: ادبیات همچنان که می تواند فرهنگ سازی کند، می تواند فرهنگ شکنی کند و در اصلاح رفتار ما با طبیعت کمک کند.

وی در ادامه به دیدگاه های پژوهش های مختلف در حوزه زبان شناسی و ادبیات زیست محیطی اشاره کرد و گفت: نقد بوم گرا در تصحیح نگاه ها به پدیده های محیط زیستی و فرهنگی نقش دارد.

همچنین امید ملاک بهبهانی عضوهیات علمی پژوهشکده زبان شناسی در ادامه به بحث تاریخی ارتباط محیط زیست و علوم انسانی پرداخت.

وی به تاکیدات و آموزه های دین زرتشت در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: بن مایه های فرهنگی ایران باستان اهمیت زیادی به حفاظت از محیط زیست داده است.