محسنی ادامه داد: منطقه 17 با چهار هزار شهید آمار بیشترین شهدا را در شهر تهران دارد و با 164 مسجد رسمی نسبت به سایر مناطق دارای بیشترین آمار در این زمینه است. همچنین در منطقه ما بیشترین تراکم جمعیت و بالاترین نرخ فقر خانوار قابل توجه است. ما به توجه به شرایط منطقه 17 تصمیم گرفتیم برنامه رشدی را طراحی کنیم تا طی چهار سال یک رشد 10 ساله را تجربه کنیم.

امیر محسنی با اشاره به اینکه 29 درصد از منطقه 17 دارای بافت فرسوده است گفت: اگر بافت ریزدانه را هم حساب کنیم باید گفت 80 درصد منطقه دارای فرسودگی است و ما جزو آسیب‌پذیرترین مناطق هستیم من فرزند همین منطقه هستم و بنابراین نگاه ما در برنامه میدانی و مختص همین منطقه است.

وی ادامه داد: ما 3.2 بارگذاری جمعیتی در منطقه 17 داریم؛ یعنی اگر در یک محدوده باید 10 نفر زندگی کنند در منطقه 17 ، 32 نفر زندگی می‌کنند.

محسنی با بیان اینکه در کشور ما برنامه‌ریزی همیشه از بالا به پایین اتفاق می‌افتد اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم از پایین به بالا برنامه‌ریزی کنیم؛ یعنی با حضور در محلات و به کمک شورایاری‌ها از منطقه بازدید و از نزدیک حوزه‌های ضعیف و نیازمند فعالیت زیرساختی را شناسایی کردیم. ما سه اولویت در برنامه خود داریم که شامل متوازن سازی سرانه‌ها، گرفتن مشارکت حداکثری شهروندان و نوسازی بافت برای مقابله با زلزله می‌شود.

شهردار منطقه 17 افزود: من یک سال و یک ماه و 15 روز است که شهردار منطقه 17 هستم و ما در این مدت منتظر تهیه برنامه سوم توسعه شهری نشدیم و برنامه خود را تهیه کردیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه 17 در گذشته معروف به این بوده که یکی از مناطق جرم‌خیز تهران است گفت: اکنون ما در رنکینگ جرم‌خیزی در 11 پهنه انتظامی تهران در رتبه دهم قرار گرفته‌ایم و جزو کم‌جرم‌ترین مناطق هستیم بنابراین منطقه به سمت متوازن شدن می‌رود. ما بر اساس برنامه چند اولویت در نظر گرفته‌ایم که تمرکز بر نگهداشت شهر، ارتقای زیست پذیری و کیفیت زندگی شهروندان، ارتقای وضعیت اقتصادی و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام از آن جمله است.

شهردار منطقه 17 تهران با بیان اینکه ما از شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای فعالیت در منطقه دعوت به عمل آورده‌ایم یادآوری کرد: ما پنج هزار میلیارد تومان مشارکت را در منطقه پیش بینی کرده‌ایم همچنین به مبلغ 252 میلیارد تومان از محل صدور پروانه‌های ساختمانی چک‌هایی را دریافت کرده‌ایم؛ این در حالی است که بودجه ما مجموعا 86 میلیارد تومان است. شهرداری منطقه 17 در نظر دارد در محور نیلوفری پروژه‌ای مثل پل طبیعیت را پیاده کنند.

محسنی با بیان اینکه باید ببینیم تا سال1400 چه میزان رشد کرده‌ایم، گفت: برنامه ما دارای چهار برش است. ما در برش اول که در سال 1396، 110 روز به طول انجامید بیش از 90 درصد آنچه را که پیش بینی کرده‌ بودیم عملیاتی کردیم همچنین در برش دوم که هنوز تمام نشده 60 درصد از برنامه را محقق کرده‌ایم.

وی افزود: ما هر ماه در منطقه 17 یک یا دو تور سرمایه‌گذاری داریم و مزیت‌های منطقه را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهیم خبر خوب این است که حدود نیمی از سرمایه‌گذاری تهران در سال 97 در منطقه 17 در حال رخ دادن است. ما اکنون در منطقه 17 بیشتر از 20 مرکز فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و رفاهی نداریم اما در سال 1400 این تعداد باید به 60 مرکز برسد و این یعنی می‌بایست 40 مرکز به مراکز قبلی اضافه شود.

محسنی با اشاره به اینکه بافت فرسوده یکی از مهمترین دغدغه‌های شهرداری منطقه 17 است، خاطرنشان کرد: ما در مساجد حضور می‌یابیم و با مردم در این خصوص صحبت می‌کنیم اکنون محله زهتابی با 29 درصد پایین‌ترین میزان نوسازی را دارد و محله سجاد با 56 درصد از بالاترین میزان نوسازی برخوردار است. تنها منطقه‌ای که امروز در تهران صدور پروانه آن دو برابر شده منطقه 17 است؛ چرا که ما در رابطه با بافت فرسوده وقت بسیاری گذاشته‌ایم.

شهردار منطقه 17 با اشاره به اینکه سال گذشته کلنگ‌زنی برای طرح مسکن امید در منطقه شروع شده است، گفت: قرار است یک سایت 15 هزار متری و یک سایت 4 هزار متری ایجاد کنیم. اکنون کارهای پایانی این طرح انجام شده و در آینده نزدیک حدود 500 واحد به عنوان پشتیبان مسکن امید ساخته خواهد شد.

محسنی ضمن بیان اینکه منطقه 17 در حوزه درآمدی در رنکینگ مناطق 22 گانه در گذشته رتبه بیست و دوم را دارا بود تاکید کرد:‌ اکنون رتبه پنجم را دارا هستیم. صدور پروانه ساختمانی در تهران 2 تا 12 ماه به طول می‌انجامد که البته بخشی از این زمان طولانی به خاطر استعلامات بیرونی است و همه آن مربوط به شهرداری نیست ما با آقای نجفی، شهردار اسبق تهران صحبت کردیم و این ایده را مطرح کردیم که بعضی از پروانه‌ها (30 درصد منطقه 17) قابلیت صدور هفت روزه دارند و بنابراین 80 پروانه هفت روزه صادر کردیم؛ این در حالی است که استاندارد صدور پروانه ساختمانی در منطقه 17 ، 29 روز است.

وی با بیان اینه ما در تهران مشکل پارکینگ داریم گفت: شعار شهرداری این است که شهری انسان محور ایجاد کنند ما فکر کردیم اگر بتوانیم پارکینگ‌ها را مثل آپارتمان قابل خرید و فروش کنیم و اداره ثبت برای هر فضا یک سند بدهد بخش خصوصی جذب این کار می‌شود. ما امروز دارای پارکینگی هستیم که دارای 500 سند مالکیت خواهد بود و قیمت مصوب هر فضا در آن 38 میلیون تومان است. 15 درصد از معابر ما نفوذناپذیر است یعنی آتش نشانی نمی‌تواند در آنجا سرویس بدهد؛ پس ما باید پارکینگ‌های مشارکتی ایجاد کنیم و این طرح اخیرا توسط شهردار تهران به هر 22 منطقه ابلاغ شد. اکنون در برخی مناطق تهرن طبق آمارهای غیررسمی پارکینگ‌ها به مبلغ 200 – 300 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند و اگر پارکینگ‌های مشارکتی ایجاد شوند از آنها استقبال زیادی خواهد شد.

شهردار منطقه 17 با بیان اینکه 600 زن سرپرست خانوار در این منطقه هستند عنوان کرد: ما برای توانمندسازی این زنان فضاهایی ایجاد کرده‌ایم که در آن چرخ خیاطی و امکاناتی برای کار آنها فراهم شده است.

وی افزود: منطقه 17 حدود 822 هکتار است که 240 هکتار(29 درصد) آن بافت فرسوده است. در همین زمینه نیز تمهیداتی برای نوسازی بافت فرسوده و اجرای طرح‌های جدید در دستور کار قرار گرفته است و شهرداری تهران در این پروژه‌ها بابت عوارض پولی دریافت نمی‌کند. همچنین 20 میلیون تومان نیز تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده و نمای ساختمان‌ها پرداخت می‌شود.

محسنی ادامه داد: در قالب بازدید از پروژه‌های منطقه 17، نوسازی 26 پلاک فرسوده در قالب 54 واحد در 6 طبقه به همراه پارکینگ آغاز خواهد شد. این پروژه با زیربنای 4500 متر در اسفندماه به اتمام خواهد رسید.

محسنی درباره اهداف چهارساله شهرداری منطقه 17 نیز گفت: در حال حاضر 20 مرکز فرهنگی - تفریحی در منطقه داریم که باید تا سال 1400 تعداد این مراکز به 40 مرکز برسد که قطعا این اتفاق شدنی است.

محسنی تصریح کرد: مجموعه آبی دارالشهدا، مجموعه شهربازی دارالشهدا، بوستان‌های نوجوان و بهاران، کمپ‌های ورزشی زمین تهران همچنین پروژه رفاهی - تجاری دارالشهدا از دیگر پروژه های منطقه 17 است.