به گزارش پارس نیوز، در همین راستا یکی از دغدغه های مطرح شده مشکلات عدیده معلولین و خانواده هایشان بوده است بطوری که عنوان شده «به فریاد معلولین و خانواده های نیازمندشان بشتابید گرانی تورم بیداد کرده و کمر خانواده های این قشر از جامعه را زیر پایش خم نه که له کرده است. خانواده ای از من خواست این مطلب را به سمع و نظر شما بیدار دلال همه هوشیار برسانم. کودکانی که سی پی هستند و توان حرکتی ندارند اما از هوش سرشاری برخوردارند و هر روز بزرگ و بزرگتر می شوند مشکلاتشان هم بیشتر و بیشتر می شود. 1.بهزیستی با خانواده های این افراد تماس می گیرد و قول ویلچر برقی می دهد و زیر حرفشان می زنند که بودجه نداریم ویلچر معمولی برایتان فراهم کنیم وای به ویلچر برقی. ۲. مجموعه رعد از پذیرش این افراد امتنا می کند ما امکان پذیرش این افراد را نداریم چون حرکت ندارند پرسنل برای انجام کارهای شخصی این افراد نداریم و خانواده ها را سوق می دهند به مراکزی که افراد معلولیت ذهنی دارند مانند مجموعه نمونه در میدان ملت تهران چون بایستی در کنار افراد معلولیت ذهنی باشند که در تخریب روحیه این افراد نقش به سزایی دارد. ۳. هزینه ماهانه ۷۲۰ هزار تومنی برای مثلن اوقات فراغت این افراد که تا ظهر مشغول باشند که با یارانه مختصری که بهزیستی با کلی انجام کارهای تشریفاتی اداری به خوده مجموعه میدهد تا پول سرویس یک مسیر کوتاه ماهی ۵۰۰ هزار تومن. ۴. آخرین درخواست این خانواده ها:یا یک مجموعه مانند رعد برای این افراد که هوش سرشاری دارند اما توان حرکتی ندارند با سرویس در اختیار خانواده های شان قرار دهند یا جان ما را با این هزینه های سنگین پزشکی دارویی و فیزیوتراپی بگیرید.»

در همین رابطه حسین نحوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: در رابطه با حمایت از معلولین به ویژه افرادی که دچار معلولیت‌های ذهنی هستند باید بگویم که ما به نوع معلولیت کاری نداریم بلکه خود معلولیت مهم است ممکن است فردی مشکل حرکتی داشته یا معلولیت ذهنی داشته باشد که ما در هر صورت مسئولیم که به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: چنانچه در کمیسیون پزشکی معلولیت این افراد شناخته و ثبت شده ما به آنها تجهیزات توانبخشی از قبیل سمعک، ویلچر، عصا  و.. را می‌دهیم.

نحوی‌نژاد در پاسخ به اینکه گاهی امکانات جوابگوی نیاز معلولین نیست،‌گفت: بله ممکن است اینگونه باشد و تأخیراتی در تحویل ویلچر به معلولان داشته باشیم و به جای یک ماه تا 40 روز طول بکشند این اجتناب‌ناپذیر است اما بیش از آن معطلی ندارد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: اینگونه نیست که ما ویلچر ندهیم در بعضی از مسائل معلولان مانند ایجاد شغل یا تأمین مسکن‌شان دچار مشکل هستیم اما در بحث تأمین ویلچر هیچگونه کمبودی نداریم به خصوص برای کودکان دچار معلولیت که برای به مدرسه رفتن و تحصیل به ویلچر احتیاج دارند سعی می‌کنیم که به موقع داده شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی از معلولان تماس گرفته و اعلام می‌کنند که بهزیستی با تأخیر ویلچر به دست‌شان می‌رسد گفت:‌تمام این مسائل قابل پیگیری است اگر فردی در بهزیستی به وظیفه‌اش عمل نکند سامانه وجود دارد این خانواده‌ها می‌توانند پیامک بزنند یا مراجعه مستقیم و حضوری داشته باشند خانواده معلولان نیازمند می‌توانند به بهزیستی شهرستان خود مراجعه کرده و مشکلات خود را بگویند.

نحوی‌نژاد ادامه داد: گاهی اتفاق می‌افتد که خریدهای ما استانی است،‌ ما ارقام تجهیز را می‌دهیم و سامانه الکترونیک دولت باید ثبت سفارش ما را انجام دهد. این فرآیند ممکن است گاهی زمان‌بر شده و در استان‌های مختلف متفاوت باشد مثلاً در خراسان یک ماه یا در جای دیگر دو ماه طول بکشد.

 

وی در مورد اینکه حداکثر زمان تحویل ویلچر به معلولان چه میزانی است، پاسخ داد: اگر فرد دچار معلولیت جسمی و حرکتی باشد و نیاز حیاتی برای رفت‌ و آمدهایش به ویلچر داشته باشد نباید بیش از 6 ماه تأمین ویلچر طول بکشد اگر بیش از این است موضوع قابل پیگیری می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: ما در بحث تهیه و تأمین ویلچر هیچگونه کمبودی نداریم و هر تعداد از معلولان که می‌خواهند می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند.

نحوی نژاد افزود: بنابراین بر اساس قوانین همه مددجویان معلول تحت پوشش بهزیستی هر ۳ سال یک بار از این سازمان ویلچر دریافت می‌کنند، اما در این میان موارد استثنا نیز وجود دارد که پیش از پایان یافتن مهلت تعیین شده مجاز به دریافت ویلچر هستند.

وی تصریح کرد: در برخی موارد ویلچر معلولان به دلیل بالا بودن وزنشان یا شرایط زندگی در روستاها و نقاط صعب العبور و یا اماکنی که مناسب سازی نشده‌اند، زودتر از پایان یافتن مهلت 3 ساله مستهلک می‌شود و این افراد نیازمند دریافت ویلچر جدید هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت:در این صورت موضوع در کمیته توانبخشی بهزیستی از طرف کارشناسان مورد بررسی واقع  شده و در نهایت پس از تایید کارشناسان، نسبت به واگذاری ویلچر به معلولان اقدام می‌شود.

نحوی نژاد گفت: همه ویلچرهایی که در حال حاضر به مددجویان تحت پوشش تحویل داده می‌شود، از محصولات تولیدکنندگان داخلی خریداری و تأمین می شود.