به گزارش پارس نیوز، اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران در آیین زنگ روز جهانی معلولین در نوشهر با بیان اینکه معلولان از نظر جسمی و توانایی مشکل آنچنانی ندارند و مشکل از افراد سالم است که در زمینه بهینه سازی محل رفت و آمد معلولان توجه لازم را ندارند اظهار کرد:آنچه امروز در کشور به عنوان یک علت و بیماری مطرح می شود این است که مردم ما از ۳۹ درصد منابع طبیعی استفاده می کنند در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته تنها ۶ درصد است.

 وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان با عنوان " توانمندسازی افراد دارای معلولیت،حصول اطمینان از فراگیرسازی و برابری" گفت:معلولان کشور از نظر روحیه بسیار سالم بوده و در استان مازندران و شهرستان نوشهر معلولانی داریم که دارای توانمندی های خاصی هستند. بهترین توانمندسازی این است که به دانش آموزان معلول فرصت انتخاب درست، فرصت شادی و مهارت آموزی داده شود.

این مسئول ادامه داد: دانش آموزان با نیازهای ویژه دارای هنرستان های خاص خود هستند که با توانمندی بالای خود دست به ابتکارات و کارآفرینی های زیادی می زنند.

*نوشهر دارای 4000 معلول تحت پوشش بهزیستی است

در حاشیه این آیین جواد بسطامی رئیس اداره بهزیستی نوشهر با بیان اینکه این شهرستان دارای 4 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی است اظهار کرد:از این تعداد ۲۵۴ نفر نابینا و کم بینا، ۵۴۳ نفر ناشنوا و کم شنوا، هزار و ۳۰۰ معلول جسمی حرکتی و معلولین ذهنی و ۴۸ معلول ضایعه نخاعی است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی سال های گذشته تعداد معلولین مادرزادی کاهش یافته است، افزود: در عوض معلولیت های ناشی از سوانح و حوادث افزایش داشته که به جامعه هدف بهزیستی اضافه شده است.

رئیس بهزیستی نوشهر از فعالیت پنج مرکز توان بخشی در این شهرستان خبر داد و گفت:از محل حذف یارانه سه دهک بالای جامعه که مصوب دولت و مجلس بود یک میلیارد تومان اعتبار برای مستمری بگیران این سازمان در نوشهر تعلق گرفت‌.

بسطامی تصریح کرد: تعداد ۳۵ واحد مسکونی برای خانواده های دو معلول شهرستان در حال ساخت است که ۱۲ واحد تحویل داده شد و مابقی طی چند ماه آینده تحویل داده می شود.

*اجرای موفق طرح خدمت ویژه به مراقبین ویژه معلولین در نوشهر

این مسئول در ادامه از اجرای موفق طرح خدمت ویژه به مراقبین ویژه معلولین در نوشهر خبر داد و یادآورشد: این طرح در سه شهر مازندران از جمله نوشهر در حال اجرا بوده و هدف آن اشتعالزایی ثابت و ارائه خدمات به مراقبین معلولین است.

بسطامی عدم فرهنگ سازی مناسب در ارائه خدمات به معلولین را از مشکلات این قشر عنوان کرد و یادآور شد: یکی از کارآفرینان برتر نوشهر که برای پنج معلول دیگر در کارگاه خود  اشتغال ایجاد کرده است برای گرفتن جواز کارگاه دچار مشکل است و مدیران دستگاه ها همکاری نمی کنند.

*عدم مناسب سازی معابر و ادارات مشکل اصلی معلولان

وی در ادامه با بیان اینکه عدم مناسب سازی اماکن عمومی یکی از مشکلات اصلی معلولان است خاطر نشان کرد:طی سالهای اخیر پیگیری های زیادی در این رابطه با دستگاهها شده است و در ارزشیابی آنان موثر است.

رئیس بهزیستی نوشهر تاکید کرد: این شهرستان نخستین شهرستانی بود که راه دسترسی به دریا ویژه معلولان را در ساحل ایجاد کرد که این طرح در ساحل سیترا اجرا شد. شهرهای گردشگرپذیر همانند نوشهر نیاز است سرویس های بهداشتی و امکانات مناسب معلولان را داشته باشد.

وی، عدم اعتنا به پارک ویژه معلولان را از سوی شهروندان و مامورین راهنمایی رانندگی از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: بیشتر افراد عادی خودروی خود را در محل پارک ویژه معلولان پارک می کنند و آنان با مشکل مواجه می شوند و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.