به گزارش پارس نیوز، 

سید حسن قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از 2 واحد تولیدی بهداشتی و دارویی شهر سمنان با بیان این که حدود 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز داروسازی در داخل کشور تولید می شود گفت: 50 درصد داروهای کشور از صفر تا 100 به صورت کامل تولید داخل است.
 
وی ادامه داد: 50 درصد باقیمانده داروهای کشور، پنج درصد به صورت کامل وارداتی و نیز حدود 45 درصد تنها مواد اولیه آن ها به کشور وارد می شود.
 
قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: ارزش ریالی پنج درصد مذکور حدود یک سوم 95 درصد اقلام دارویی در کشور است.
 
وی با اشاره به اقدام های مثبت دولت تدبیر و امید در حوزه دارویی کشور، اظهار داشت: واردات اقلام دارویی مساله ای طبیعی است اما باید تلاش ها برای تولید داروهای داخلی و تکمیل بازار از تولیدات دارویی داخلی افزایش یابد.
 
وزیر بهداشت افزود: داروهای تولیدی داخل 70 درصد ارزش ریالی را شامل می شود که نشان از اقدام ها و فعالیت های مثمر ثمر دولت تدبیر و امید در این راستا دارد.
 
قاضی زاده هاشمی به نقش صادرات اقلام دارویی در اقتصاد کشور اشاره کرد و یادآور شد: صادرات دارو در 5 سال گذشته 2 و نیم برابر شده است.
 
به گفته این مقام مسئول، در عین حال بخش عمده ای از صنایع دارویی در اختیار شبه دولتی ها است که متاسفانه تجهیزات آن ها به روز رسانی نشده است.
 
وی به ضرورت همکاری و حمایت بانک ها با شرکت های دارویی تاکید کرد و حمایت های بانک های کشور از صنایع دارویی به منظور رونق و توسعه این صنعت را خواستار شد.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: تمهیدات لازم برای ایجاد بازار رقابتی محصولات دارویی کشور با نمونه های مشابه خارجی باید اندیشیده شود.
 
قاضی زاده هاشمی گفت: نبود حمایت های مالی از تولید کنندگان داخلی برای رقابت با شرکت های بزرگ خارجی که پشتوانه آن ها مرتبط با سیاست های خارجی کشورهایشان است، زمینه رقابت را برای صنایع دارویی داخل سخت می کند.
 
** تاکید دولت بر واگذاری صنایع دارویی به بخش خصوصی
 
وزیر بهداشت در بخش دیگر سخنان خود بر واگذاری صنایع دارویی به بخش خصوصی با هدف رونق و خودکفایی خبر داد و گفت: واگذاری صنایع دارویی به بخش خصوصی خواسته مهم شخص رئیس جمهوری است.
 
قاضی زاده هاشمی افزود: واگذاری صنایع دارویی زیان ده که در اختیار برخی از سازمان های کشور است علاوه بر سودآوری ارزی، زمینه ساز رونق اقتصادی و اشتغالزایی در کشور می شود.
 
** 50 درصد فعالیت شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه درمان است
 
وزیر بهداشت همچنین دستاوردهای دارویی کشور را حاصل توجه دولت تدبیر و امید به شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: 50 درصد فعالیت شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه بهداشت و درمان است.
 
به گفته وی، طی 10 روز گذشته بیش از 10 محصول دارویی دانش بنیان به بهره برداری رسید.
 
قاضی زاده هاشمی با اشاره به نقش خطیر شرکت های دانش بنیان در تغییر و تحول بخش دارویی کشور، خاطرنشان کرد: این شرکت ها با کمترین هزینه و نیروی انسانی، محصولات دارویی باکیفیت و ارزان قیمت تولید می کنند و باید مورد حمایت قرار گیرند.