به گزارش پارس به نقل از ایسنا، برخی از انواع ورمی کمپوست می توانند میزان EC (شوری) خاک را پایین بیاورند اما این که بتوان یک خاک غیرقابل کشت را با ۲۱ واحد شوری به کمک این کود به خاک قابل کشت برای سبزیجات تبدیل کرد، کم سابقه است.

« ورمی کمپوست» ، حاصل عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارشی گونه هایی از کرم خاکی است. نسبت کربن به نیتروژن این کود در مقایسه با سایر کودهای سبز مناسب تر است و بنابراین شرایط جذب عناصر مغزی برای گیاه در آن بهتر می شود.

این شرکت دانش بنیان برای تولید این کود از کرم خاکی Eisenia Foetida که در زبان فارسی به نام « کرم خاکی حلقوی بارانی» و در سطح بین الملل به نام « کرم قرمز کالیفرنیایی» شناخته می شود، استفاده کرده است.

مهندس علیزاده - مدیرعامل این شرکت دانش بنیان - در گفت وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با اشاره به این که احیای خاک های شور در ایران که مناطق ساحلی وسیعی با خاک های غیرقابل کشت دارد از اهمیت زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: خاصیت احیاگری این کود با افزودن عواملی به آن در آزمایشگاه به وجود آمده است و با این که خود ورمی کمپوست نیز کمی شور است، هم از شوری آن کاسته شده و هم توانسته است میزان شوری خاک های بوشهر را از ۲۱ به ۲ واحد برسانند تا برای کشت گوجه فرنگی که به شیرین ترین خاک نیاز دارد نیز مناسب باشد.

پایه کود ساخته شده یک کود حیوانی است که مقداری جلبک و پسماند فساد پذیر به آن اضافه شده است.

این شرکت قصد دارد میزان شوری خاک را با پسماند های تر افزوده شده به آن، کاهش دهد.

به گفته علیزاده، کرم به کار گرفته شده برای ساخت این کمپوست به طور معمول در طول روز نیم گرم غذا مصرف می کند که برابر وزن آن است اما با تمهیدات به کار گرفته شده، اکنون میزان مصرف غذای این کرم ها به یک و نیم برابر افزایش پیدا کرده است که می تواند میزان تولید کود را افزایش دهد.

به اعتقاد وی میزان تولید و مصرف ورمی کمپوست هم اکنون در کشور بسیار پایین است، چراکه آگاهی خوبی به کشاورزان برای استفاده از آن داده نشده است.

شرکت وی هم اکنون توان تولید ۵۰۰ تن از این کود را در طی چهار ماه دارا است اما افزایش این میزان به همکاری وزارت جهاد کشاورزی و آگاهی بخشی به کشاورزان برای استفاده از آن بستگی دارد.